بازدید این صفحه: 1067
www.marizkhone.com

آب مروارید

آب مروارید / Cataract

آب مروارید یا cataract نوعی بیماری چشم با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که به آن ” زمان رسیدن ” می گویند با جراحی ساده ای برطرف می شود.

www.marizkhone.com

بزرگنمایی یک چشم دچار آب مروارید در یک اسلیت لمپ با نوردهی منتشر

ریشه های بیماری 

این بیماری به دلایل زیر بروز می‌کند:

  1. کهولت سن (شایع‌ترین علت)
  2. ضربه به سر که موجب اخلال در تغذیه عدسی می‌شود
  3. اشعه‌های یونیزه (اشعه x)، اشعه گامای ناشی از تلویزیون های قدیمی
  4. تماس طولانی با نور آفتاب (پرتو فرابنفش)
  5. دیابت
  6. ضربه به چشم و عدسی
  7. نقصان‌های مادرزادی
  8. سوءتغذیه
  9. مصرف طولانی مدت بعضی از داروها مثل کورتون ها

 

عقاید اشتباه در مورد آب مروارید

عقايد غلطی درباره آب مرواريد رایج است، اما بايد گفت كه آب مرواريد:

  1. پرده ای روی چشم نيست؛
  2. براثر استفاده بيش از حد از چشم به وجود نمی آيد؛
  3. سرطان نيست؛
  4. از يك چشم به چشم ديگر سرايت نمی كند؛
  5. سبب كوری غیر قابل برگشت نمی شود.

 

علائم

از علامت های آب مروارید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دو بینی اشیاء
  • تار دیدن که معمولا در نور روشن بیشتر این اتفاق می افتد.معمولا این حالت برای اولین بار شب ها هنگام دیدن نوز ماشین ها به صورت هاله اتفاق می افتد.
  • کدر شدن و به رنگ سفید شیری در آمدن مردمک ها

 

در گذشته جراح چشم عدسی را وقتی کاملاً کدر شده بود از چشم خارج می کرد و دید را با عینک اصلاح می‌نمود. اما امروزه متخصصان می‌گویند بهتر است قبل از اینکه عدسی کاملا سفت شود عمل جراحی انجام گیرد.

 

روش های درمان

در روشی جدیدتر موسوم به اکسترنال از لنزی که از جنس کریستال و گونه ای پلاستیک است استفاده می‌شود و هنوز نیز کاربرد دارد. در این روش لنز مصنوعی جایگزین عدسی چشم می‌شود.

تازه‌ترین روش درمان آب مروارید عمل فیکو است. این روش هم برمبنای جایگزینی لنز به جای عدسی است، اما لنز مورد نیاز از جنس پلاستیک شفاف و قابل انعطاف یا به اصطلاح تاشو (foldable) است که آن را توسط ابزار ویژه ای لوله کرده و از سوراخی در قرنیه به اندازه ۳ میلیمتر وارد کپسول عدسی قبلی که اکنون از چشم خارج شده‌است می کنند و لنز درون کپسول باز می شود و به حالت مطلوب درمی‌آید.

 

www.marizkhone.com

تصویری از چشم دچار آب مروارید

 

 

عدسي عضوي است محدب الطرفين ، قابل انعطاف، بدون رگ و شفاف با قطر ۹ ميليمتر و ضخامت ۴ميليمتر که ما بين مايع زلاليه و زجاجيه چشم قرار دارد. و توسط زنولها به شيارهاي بين جسم مژگاني اتصال دارد.عدسي در پشت مردمک واقع شده است و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روي شبکيه را انجام مي‌دهد.

در هنگام مطالعه، عدسي با تغيير انحنا خود اين امکان را ايجاد مي‌نمايد که بتوانيم اجسام نزديک را بخوبي ببينيم. اين قابليت از سن ۴۰ تا ۴۵سالگي به بعد، کاهش مي‌يابد و بنابراين پير چشمي عارض مي‌گردد، بدين معنا که براي ديد نزديک و مطالعه نياز به عينک جداگانه خواهد بود. هرگاه فردي به نزديک نگاه مي‌کند، انقباض عضله سيلياري، کشش عدسي را کم مي‌کند و لذا عدسي کروي‌تر شده و قدرت انکساري بيشتري پيدا مي‌کند و تصوير جسم نزديک را بر شبکيه مي‌اندازد (عمل تطابق). در نگاه به دور عکس اين حالت اتفاق مي‌افتد. با پير شدن و کاهش حالت ارتجاعي عدسي ، قدرت تطابق آن کاهش مي‌يابد و فرد تار مي‌بيند.اين همان حالتي است که به آن پير چشمي گفته مي شود.

 عدسي يا لنز چشم؛ مثل لنز دوربين عکاسي کار مي کند و نور را بر روي پرده شبکيه چشم که در عقب چشم قرار دارد، متمرکز مي کند. همچنين عسي چشم طوري نور را متمرکز مي کند که هم اشياء دور و هم اشياء نزديک روي شبکيه بيفتد؛ در نتيجه انسان هم دور و هم نزديک را واضح مي بيند. اين پديده را ” تطا بق” مي گو يند.

  آب مرواريد يا کاتاراکت به کدورت عدسي طبيعي چشم ، گفته مي شود. عدسي عمدتا از آب و پروتئين ساخته شده است. پروتئين ها به طرز ظريفي قرار گرفته اند که باعث شفافيت عدسي مي شود و در نتيجه نور از  لابلاي آنها عبور مي کند. اما با پيشرفت سن؛ بعضي از اين پروتئين ها تغيير ماهيت داده و بهم چسبيده و باعث کدر شدن بعضي از نواحي کوچک درعدسي مي شوند. اين پديده “کاتاراکت يا آب مرواريد” ناميده مي شود  و با گذشت زمان اين نواحي بزرگتر شده و باعث کاهش بينائي مي شود.

 در مراحل اوليه که تنها بخش کوچکي از عدسي کدر شده است، شايد آب مرواريد مشکلي ايجاد نکند، اما در بيشتر مواقع اين روند ادامه مي يابد و بخش بزرگي از عدسي کدر مي شود و بينايي را مختل مي سازد.  سرعت پيشرفت آب مرواريد در بين افراد مختلف متفاوت است ، آب مرواريد ناشي از افزايش سن به تدريج در طي چند سال پيشرفت مي نمايد. آب مرواريد در افراد جوان و افراد ديابتي ممکن است به سرعت در طي  چند ماه پيشرفت نمايد ولي سرعت پيشرفت آب مرواريد در هر فرد را نمي توان دقيقا پيشگويي کرد.

 

علل زمينه اي آب مرواريد

    آب مرواريد ناشي از افزايش سن

    آب مرواريد ناشي از افزايش سن شايعترين نوع آب مرواريد است درصد زيادي از افراد به آن مبتلا مي شوند و با افزايش سن شيوع آن افزايش مي يابد.

     آب مرواريد ناشي از ساير بيماريها

     اين نوع آب مرواريد در افرادي که بيماريهاي مشخص ديگري از جمله ديابت (بيماري قند) دارند ديده مي شود. گاهي بروز آب مرواريد در رابطه با مصرف طولاني مدت بعضي از داروها مثل کورتون ها مي باشد.

      آب مرواريد ناشي از ضربه

     گاهي بلافاصله پس از صدمات چشمي و گاهي سالها بعد از آن ديده مي شود.

      آب مرواريد مادر زادي

     بعضي از بچه ها با آب مرواريد به دنيا مي آيند يا اينکه در کودکي به آن مبتلا مي شوند که معمولا در هر دو چشم است.

    علائم و نشانه هاي آب مرواريد

کدورت عدسي در ابتدا کوچک بوده وتأثيرچنداني بر بينائي شما ندارد ولي اين کاهش بينايي کم کم بيشتر ميشود. شما ممکن است حس کنيد که بينائيتان اندکي تار شده است و مثل اين است که از پشت شيشه اشياء را مي بينيد. ممکن است نور خورشيد و لامپ ها درخشنده تر و پخش و اذيت کننده باشد.همچنين ممکن است هنگام رانندگي در شب، نور چراغ ماشين هاي روبروخيره کننده تر از قبل باشد.رنگها نيز  شفافيت قبلي را ندارند.

 علائم و نشانه هاي آب مرواريد ارتباط مستقيمي با نوع آب مرواريد دارد. در يکي از انواع اب مرواريد در مراحل ابتدايي ، مدتي بينائي نزديک فرد ممکن است بهتر شود که اصطلاحا به آن” ديد ثانويه” مي گويند.متأسفانه اين بهبود ديد نزديک دوام چنداني ندارد وبا بدتر شدن کاتاراکت از بين مي رود. در يکي ديگر از انواع اب مرواريد  ممکن است تا مراحل پيشرفته علامت قابل توجهي وجود نداشته باشد و يا فرد از خيرگي ناشي از نور بخصوص در شب شاکي باشد.

     به طور کلي شايعترين علائم آب مرواريد عبارتند از:

         تار شدن يا محو شدن بينايي

        حساس شدن به  نور

        درخشندگي زياد نور اتومبيل ها در شب، خيرگي و پخش نور چراغها و نور آفتاب، ديدن هاله اطراف چراغها، کاهش ديد در نور شديد آفتاب

         کم رنگ شدن يا محو شدن رنگها

         دو بيني يا چند بيني (که با افزايش شدت آب مرواريد وضعيت بدتر مي شود)

         افزايش ديد نزديک، تغيير مداوم شماره عينک و يا لنز تماسي

        اين علائم مي تواند ناشي از ساير بيماري هاي چشمي نيز باشد، پس اگر دچار هر يک از اين علائم شديد حتما به چشم پزشک مراجعه کنيد.

  براي تشخيص آب مرواريد بايد معاينه کامل چشم پزشکي توسط چشم پزشک متخصص انجام شود

درمان آب مرواريد يا کاتاراکت

در مراحل اوليه بعضي از انواع آب مرواريد، وضعيت بينايي با استفاده از عينک ممکن است به طور موقت بهتر شود. دارو، قطره ، ورزش يا عينک مانع بروز يا بهبود آب مرواريد نمي شوند و هنوز جراحي تنها راه درمان است که شامل خارج کردن عدسي کدر شده و جايگزيني آن با عدسي مصنوعي است.

بسياري از مردم تصور مي کنند که کاهش بينائي جزء لاينفک پيري است؛ در حالي که عمل آب مرواريد بسيار آسان، کم خطر و بي درد است.  عمل جراحي آب مرواريد عملي بسيار موفق است و سالانه حدود ۵/۱ ميليون نفر در امريکا و چند صد هزار نفر در ايران تحت اين عمل جراحي قرار مي گيرند.

 زمان عمل با توجه به نياز و شرايط هر فرد متفاوت است. در افراد مسن که نياز چنداني به ديد کامل ندارند ممکن است ديرتر نياز به انجام عمل جراحي باشد. به هر حال شما با کمک چشم پزشک در اين زمينه تصميم خواهيد گرفت..

 آب مرواريد زماني نياز به جراحي دارد که اختلال بينايي، انجام فعاليت هاي شغلي يا روزمره مانند رانندگي، مطالعه و تماشاي تلويزيون را مختل کند و نيازي به رسيدن آب مرواريد نيست.

آيا آب مرواريد مي تواند به آب سياه تبديل شود؟

بله . در صورتي که به درمان آب مرواريد بي توجهي شود و آب مرواريد خيلي پيشرفته شود مي تواند تبد يل به آب سياه شود که در اين صورت علاوه بر صدمات جبران ناپذيرعمل جراحي نيز مشکلتر مي شود.

    جراحي هاي كاتاراكت

 تصميم براي انجام جراحي آب­ مرواريد فقط پس از توافق شخص و چشم پزشك او امكان پذير است. در واقع تصميم براي انجام اين جراحي بستگي به اين موضوع دارد كه كدر شدن عدسي و تار شدن ديد و ساير علائم آب­مرواريد به چه ميزان فعاليتهاي روزانه فرد مانند بالا رفتن از پله، خواندن روزنامه و برچسب هاي روي مواد و داروها، رانندگي كردن، تماشاي تلويزيون، باغباني كردن  و يا ساير فعاليتهاي او را مختل مي­كند. اين باور كه انجام جراحي آب مرواريد بهتر است فقط بعد از “رسيدن عدسي” انجام شود، باور نادرستي است. در واقع در گذشته كه تكنيك­هاي جراحي پيشرفته نبوده و انجام اين عمل عوارض زيادي را براي فرد ايجاد مي­كرد، پزشكان ترجيح مي­دادند انجام اين جراحي را تا حد امكان به تعويق بيندازند. اما امروزه با پيشرفت تكنيك­ها، چشم پزشكان بر اين باورند كه نيازي به اين تاخير نيست وبهتر است آب مرواريد در مراحل زودتر و قبل از سفت شدن زياد عدسي انجام گيرد، زيرا در  عدسي هاي خيلي سفت انرژي زيادي از امواج مافوق صوت بايد به كار گرفته شود تا آب مرواريد به روش فيكو از چشم خارج گردد،  بنابراين احتمال صدمه به قرنيه نيز بيشتر ميشود.  آب  مرواريد در افراد جوان و افراد ديابتي سريعا” پيشرفت كرده و به مرحله عمل مي رسد.

 چه روش هايي براي جراحي آب مرواريد وجود دارد؟

  عمل جراحي آب مرواريد به طور کلي به دو شکل انجام مي شود: 

 ۱٫عمل آب مرواريد به روش داخل کپسولي يا اينترا کپسولار  کاتاراکت اکسترکشن

 ۲٫عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي يا اکسترا کپسولار  کاتاراکت اکسترکشن

درعمل آب مرواريد به  روش داخل کپسولي؛ عدسي به همراه کپسول احاطه کننده آن از چشم خارج مي شود و در نتيجه جائي براي کارگذاري لنز داخل چشمي باقي نمي ماند. اين روش در حال حاضر تقريبا کنار گذاشته شده و فقط در موارد خاصي؛ مثلا زماني که لنز دچار نيمه در رفتگي است و امکان حفظ کپسول عدسي وجود ندارد، بکار مي رود

 در عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي؛ پس از باز کردن قسمت قدامي کپسول عدسي، محتويات آن خارج شده و در نتيجه از محفظه کپسول عدسي ميتوان به عنوان محل کارگذاري لنز داخل چشمي استفاده کرد.  اين روش خود به دو شکل :  ۱- با برش بزرگ و ۲- با برش کوچک ؛ انجام مي شود

 در عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي با برش بزرگ؛ محل اتصال قرنيه به صلبيه ( ليمبوس) حدود ۹ تا ۱۱  ميلي متر باز مي شود و پس از باز کردن کپسول قدامي، هسته عدسي خارج مي  شود و پس از       شستن مواد باقيمانده عدسي، لنز داخل چشمي  کار گذاشته مي شود و محل برش با ۵ تا ۶ عدد بخيه بسته مي شود . حدود دو تا سه ماه بعد بخيه ها برداشته مي شوند. پس حدود دو تا سه ماه طول مي کشد تا بينائي به حد نسبتا طبيعي برسد.بنابراين عيب اصلي اين روش را مي توان در طولاني بودن دوره نقاهت آن دانست. از آنجايي که با اين روش معمولا مقداري آستيگماتيسم ايجاد مي شود؛ ممکن است بينايي صد در      صد نشده و براي اصلاح آن نياز به عينک دور باشد .

 در عمل آب مرواريد به روش خارج کپسولي با برش کوچک؛ از برش حدود ۳ ميلي متري براي خارج کردن محتويات عدسي استفاده مي شود. به اين معني که هسته عدسي در داخل چشم خرد شده و سپس از            طريق ساکشن از چشم خارج مي شود.

  اين روش خود به دو نوع است:

۱- تکنيک فيکو امولسيفيکيشن:  که براي خرد کردن هسته عدسي از انرژي” ماوراء  صوت (اولتراسوند)”  کمک مي گيرد.

۲-تکنيک  فيکو ليزر: که براي خرد کردن هسته عدسي از انرژي  “ليزر”  کمک مي گيرد.

 هم اکنون در تمام دنيا در بيش از ۹۷درصد موارد از انرژي ماوراء صوت استفاده مي شود ؛ زيرا اين روش قدرت و کارايي بهتري دارد.  بخصوص زماني که آب مرواريد پيشرفته بوده و در نتيجه هسته عدسي سفت باشد      روش” فيکو ليزر” قابل انجام نيست.در واقع اين روش به علت عدم کارايي  عملا در دنيا منسوخ شده است. در ايران نيز تقريبا در صد در صد موارد از  روش” فيکوامولسيفيکيشن اولتراسوند” ( اصطلاحا به آن “فيکو” مي    گويند)  استفاده مي شود؛ ولي از آن جائي که در تصور عموم، ليزر دقت بالايي دارد، اين روش بنام روش ليزري مطرح مي شود. البته ذکر اين نکته ضروري است که  گاهي اوقات پس از گذشت مدتي از عمل آب            مرواريد ممکن است کپسول عدسي کدر شده و باعث تاري ديد شود که ما بطور معمول از انرژي ليزر براي باز کردن کپسول ( و مسير ديد) استفاده مي کنيم که به اين کار ” ليزر کپسولوتومي” مي گوئيم

 تقريبا بطور همزمان تحول مهم ديگري در طراحي و کيفيت لنزهاي مصنوعي داخل چشمي بوقوع پيوست واستفاده از عدسي هاي مصنوعي تاشونده مرسوم شد.اخيرا لنز هائي طراحي شده اند (موسوم به لنز            هاي با خاصيت تطابق) که با مکانيسم هاي مختلفي ديد نزديک را نيز تا اندازه قابل توجهي بهبود مي بخشند و در نتيجه فرد علاوه بر بينائي خوب دور ، بدون نياز به عينک مطالعه، نزديک را هم خوب مي بيند.

     بنابراين بارزترين حسن عمل جراحي آب مرواريد با برش کوچک، کاهش ميزان آستيگماتيسم ايجادشده در اثر عمل جراحي  و دوره نقاهت و بازگشت بينايي بسيار کوتاه است .

    پيشرفته ترين روش عمل جراحي در دنيا عمل فيکو با استفاده از قطره بي حسي و بدون نياز به تزريق آمپول بي حسي و يا بي هوشي عمومي است . در اين روش مدت زمان عمل بسيار کوتاه بوده و نيازي به             پانسمان چشم نيست و بيمار بلافاصله پس از عمل مرخص مي شود و از روز بعد به کار و زندگي عادي برمي گردد.

 تكنيك عمل فيكو چگونه است؟

به­ طور كلي عمل آب­ مرواريد شامل خارج كردن عدسي كدر شده و در اغلب موارد كار گذاشتن لنز مصنوعي داخل چشمي به جاي عدسي طبيعي چشم است. با اين وجود در بعضي شرايط نادر ممكن است لنزي داخل چشم كارگذاشته نشود.

 متداول ترين برش ايجاد شده براي انجام اين عمل، يك برش ۳ ميلي­متري، يعني برشي كمتر از ۳/۱ سانتي­متر است. اين برش به دليل كوچك بودن معمولا احتياجي به بخيه و ترميم ندارد و پس از عمل خودبه خود بهبود مي يابد.

 جراح سپس يك دريچه دايره اي  در كپسول عدسي- غشاي بسيار نازكي كه عدسي را مي پوشاند  ايجاد كرده كه اين فرآيند کپسولورکسيس  capsulorhexis ناميده مي شود اين عمل به دقت بسيار زيادي نياز دارد زيرا ضخامت كپسول عدسي ۱۰۰۰/۴ ميلي­متر است.

در روش Phacoemulsification از امواج اولترا سونيك(مافوق صوت) براي شكستن عدسي به ذرات ريزتر استفاده مي­شود. اين ذرات سپس با كمك يك لوله مكشي بيرون آورده مي­شوند. قسمت خلفي(عقبي) كپسول عدسي دست­نخورده در جاي خود باقي مي­ماند تا عدسي مصنوعي بر روي آن كار گذاشته ­شود.

روش Extracapsular cataract extraction ( بدون استفاده از امواج مافوق صوت) زماني به كار مي­رود كه عدسي بسيار سفت  شده باشد و امواج به كار رفته در Phacoemulsification قادر به شكستن آن به ذرات ريزتر نباشند. در اين روش برشي در حدود ۱۰ ميلي­متر در چشم ايجاد مي­شود و هسته عدسي به صورت يك تكه خارج شده و برش ايجاد شده نياز به بخيه دارد.

در عمل فيكو عدسي داخل چشمي به صورت تاشو بوده و از طريق منفذ كوچك ايجاد شده به داخل چشم فرستاده مي شود. اين عدسي در مجاورت كپسول خلفي باز شده و اندازه اپتيك آن به ۶ ميليمتر مي رسد و به وسيله بازوهاي كناري كه به آنها haptic گفته مي شود در داخل كپسول، محكم قرار مي گيرد. معمولا” براي ثابت نگاه داشتن عدسي ها در داخل چشم احتياجي به بخيه وجود ندارد.

 در حين جراحي چه اتفاقاتي مي­افتد؟

اين جراحي در شرايط فعلي و با پيشرفت تكنيك هاي جراحي يك عمل سرپائي بوده و احتياج به هيچ آمادگي خاصي نيست، اگرچه انجام يك سري آزمايشات روتين و مشاوره قلب و عروق قبل از آن الزامي است. اغلب از بيماران خواسته مي شود كه ۱ ساعت قبل از جراحي در بيمارستان حاضر شوند. قبل از جراحي از قطره هاي چشمي براي كاهش درد، كاهش التهاب، كاهش احتمال خطر عفونت و براي بازكردن كامل مردمك استفاده مي شود. براي انجام اين جراحي معمولا  از بي حسي موضعي استفاده مي شود. در حين اين عمل فرد كاملا” بيدار و هوشيار است اما ممكن است بنا به درخواست بيمار يا صلاح ديد پزشك از داروهاي آرام بخش ضعيف و يا حتي از بيهوشي عمومي استفاده شود. معمولا” از فرد خواسته مي شود كه در حين عمل به نور ميكروسكوپ جراحي نگاه كند. اين جراحي معمولا” ۲۰ تا ۳۰ دقيقه طول مي كشد و پس از آن بيمار براي ۱ ساعت تحت مراقبت بوده و سپس مي تواند به منزل رود.

 بعد از جراحي چه اتفاقي مي افتد؟

معمولا” از بيمار خواسته مي شود كه همان روز يا روز بعد براي بررسي مجدد چشم به پزشك مراجعه كند. بسته به نوع جراحي به كار رفته و تصميم پزشك ممكن است از فرد خواسته شود كه از پوشش محافظ به خصوص در هنگام خواب استفاده كند. در چند هفته اول پس از جراحي شخص نبايد چشمان خود را مالش داده و همچنين از وارد كردن فشار برروي آنها بايد خودداري كند. براي بيمار، قطره هاي چشمي ضد التهاب و آنتي بيوتيك تجويز مي­شود و سپس درمدت ۱ ماه بعد از عمل اين داروها به تدريج قطع مي شوند.

معمولا” روز عمل يا روز بعد از عمل او  مي تواند فعاليت هاي معمول خود مانند خواندن كتاب و تماشاي تلويزيون را انجام داده  اما براي ارزيابي ديد و تعيين نمره عينك جديد بايد بين ۳ تا ۴ هفته صبر كند. اكثر بيماران بعد از عمل، جهت مطالعه نياز به عينك داشته اما در ۹۰% موارد براي ديد دور ديگر نيازي به عينك ندارند.

 عوارض بعد از جراحي كدامند؟

با وجود اين كه جراحي آب  مرواريد يكي از كم عارضه ترين عمل هاي جراحي مي­باشد، به ندرت ممكن است مشكلاتي نيز پديد آيد. اين عوارض مي تواند از ازدست دادن بينائي تا يك التهاب خفيف متغير باشد. به طوركلي از دست دادن بينائي بسيار نادر بوده اما ممكن است به دليل التهاب يا خونريزي چشمي در حين عمل يا جداشدگي شبكيه كه ممكن است ماه ها يا سال ها پس از جراحي رخ دهد اتفاق بيافتد. اغلب عوارض جزئي بوده مانند تورم قرنيه يا شبكيه، افزايش فشار داخل چشم و پلك ملتهب كه با تجويز دارو بهبود مي يابد. ۹۸% موارد جراحي هاي آب مرواريد بدون به وجودآمدن عارضه ي خاصي با موفقيت انجام مي شود و در ۹۵% موارد ديد فرد بهتر مي­شود. در اشخاصي كه ديد آنها بعد از جراحي بهتر نمي شود معمولا” يك بيماري زمينه اي چشمي مانند دژنرسانس وابسته به سن ماكولا، رتينوپاتي ديابتي يا بيماري هاي ديگري وجود دارد.

 اگر عدسي هر دو چشم كدر شده باشد آيا عمل آنها در يك جلسه صورت مي گيرد؟

معمولا” در اين حالت، جراح در دو جلسه مختلف اين عمل را براي چشم ها انجام مي دهد. در واقع جراح صبر مي كند تا فرآيند ترميم چشم عمل شده  انجام شود و سپس جراحي چشم دوم را انجام خواهد داد. بين عمل دو چشم مي تواند بين ۱ تا ۳ هفته فاصله گذاشته شود.

 انجام چه آزمايشاتي قبل از عمل جراحي لازم است؟

جداي از معاينات معمول قبل از عمل چشم پزشك معمولا” قبل از جراحي با استفاده از سونوگرافي( امواج مافوق صوت) و يا دستگاه IOLMaster  اندازه و شكل چشم شما را دقيقا” ارزيابي مي كند تا بتواند قدرت عدسي داخل چشمي مورد نياز را مشخص كند.

.  در صورت وجود عيوب انكساري، آيا استفاده از  لنزهاي داخل چشمي باعث اصلاح عيوب انكساري خواهد شد؟

در بيماراني كه نزديك بيني يا دوربيني قابل توجهي دارند، با افزايش دقت دستگاه هاي اندازه گيري و محاسبه نمره لنز داخل چشم، بيش از ۹۰% بيماران، بعد از عمل در محدوده اي قرار مي گيرند كه جهت ديد دور احتياجي به عينك ندارند. در  بيماراني كه داراي آستيگماتيسم قابل توجهي هستند،  بايستي از برش هاي خاصي  ضمن عمل يا عدسي هاي داخل چشمي توريك( جهت اصلاح آستيگماتيسم) استفاده نمود ولي درهرصورت  احتمال باقيماندن بخشي از آستيگماتيسم در اين بيماران وجود دارد.

 آيا ظاهر چشمان فرد  بعد از عمل آب­مروايد تغيير خواهد كرد؟

خير. بعد از عمل آب مرواريد ظاهر چشمان فرد  تغيير نخواهد كرد. يعني ساير افراد، با نگاه كردن به چشم بيمار متوجه انجام عمل آب مرواريد در آن نخواهند شد. تنها تفاوت در اين است كه ممكن است عدسي داخل چشمي به دليل شفافيت زيادي كه دارد باعث انعكاس نور شده درخشان تر از عدسي خود بيمار باشد.

 Second Cataract يا aftercataract يا آب مرواريد ثانويه چيست؟

اين حالت زماني اتفاق مي افتد كه قسمت خلفي كپسول عدسي كه براي حفاظت از لنز داخل چشمي كارگذاشته شده در چشم در محل خود باقي مانده است تيره شده  و باعث ايجاد كدورت بينائي مي شود. اين حالت كه “كدر شدن كپسول خلفي” نيز ناميده مي شود ممكن است كه ماه ها يا سال ها بعد از جراحي آب مرواريد اتفاق بيافتد و امروزه با بهبود تكنيك هاي عمل جراحي و تغييراتي كه در طراحي لنزهاي داخل چشمي صورت گرفته است، بروز اين مشكل به اندازه قابل توجهي نسبت به گذشته كاهش يافته است. در حالي كه در زمان استفاده از لنزها و تكنيك هاي قديمي  تا ۵۰% بيماران نياز به كپسولوتومي داشته اند، امروزه كمتر از ۱۰% بيماران بعد از عمل كاتاراكت نياز به اين جراحي دارند.  علت اين كدورت، رشد سلول­هاي كپسول خلفي مي­باشد. درمان “كدورت كپسول خلفي” ساده و سريع است. براي درمان اين حالت از YAG laser capsulotomy استفاده مي شود كه در اين تكنيك از ليزر براي بازكردن منفذي در كپسول استفاده مي­شود تا به نور وارد شده به چشم اجازه عبور بدهد. Capsulotomy به معناي برش و ورود به كپسول و YAG مخفف Yttrium-aluminum-garnet نوع دستگاه ليزر است.

انجام اين تكنيك كه يك عمل سرپائي است معمولا” كمتر از ۵ دقيقه طول مي­كشد. بعد از آن معمولا” شما در حدود ۱ ساعت در مطب پزشك مي مانيد تا ايشان مطمئن شوند كه فشار چشم شما افزايش نيافته است.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *