بازدید این صفحه: 690

دریافت خدمات اورژانس کودکان بیشتر از بزرگسالان است

logo-marizkhone.com-news-اخبار1

دریافت خدمات اورژانس کودکان بیشتر از بزرگسالان است

كودك اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي,marizkhone,khabar,khabar jadid

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر علی طباطبایی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری سمینار فارابی اظهارکرد: تروماهای کودکان به دو دسته ضربه های نافذ و ضربه های کند تقسیم می شوند؛ ضربه های نافذ بر اثر اصابت جسمی نوک تیز و برنده مانند قیچی، چاقو و اسباب بازی به چشم ایجاد می شود.

وی افزود: ضربه های نافذ سبب پاره شدن بافت چشم می شود و ضخامت زیادی از چشم را درگیر می کند و در عمق زیاد به چشم نفوذ می کند.

طباطبایی گفت: این نوع ضربه ها گاهی وسیع تر شده و قرنیه را تحت تاثیر قرار می دهند که در این صورت نیاز به بخیه های بیشتر است که در نهایت به دلیل پارگی قرنیه و مرکز دید، سبب تنبلی چشم یا بروز آستیگماتیسم می شود.

وی ادامه داد: اگر ضایعه به گونه ای باشد که به مردمک آسیب بزند، مردمک را باز می کند و اختلال در دید و پراکندگی در دید را ایجاد می کند. گاهی نیز ضربه به عدسی وارد می شود که سبب بروز آب مروارید می شود و در مواردی که ضربه شدید باشد، عدسی باید برداشته شود.

طباطبایی گفت: همچنین گاهی ضربه به شبکیه آسیب می رساند و سبب بروز خونریزی در شبکیه و سوراخ شدن یا جداشدن آن می شود که در نهایت این ضربه منجر به کوچک شدن چشم و تخلیه چشم ها می شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از این ضربه ها، ضربه کند یا سطحی است و فقط ۵ درصد آنها ضربه نافذ و عمیق است، افزود: ضربه های کند در اثر برخورد چشم به اجسامی مانند دسته در، اسباب بازی های گرد، ترکیدن بادکنک یا ضربه در حالت بسته بودن چشم ایجاد می شود.

طباطبایی گفت: این ضربه ها نیز ممکن است سطحی باشند و با بستن چند روزه چشم یا تجویز قطره و پماد بتامتازون برطرف شود یا اینکه مانند ضربه های نافذ سبب پارگی مردمک، جابه جایی عدسی، خونریزی های داخل چشمی، سوراخ شدن شبکیه، جداشدن شبکیه و حتی کنده شدن عصب چشم شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت که حتی ضربه های کند نیز ممکن است سبب ایجاد آسیب های جدی به چشم ها و حتی نابینایی شود.

دبیر علمی بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی در مورد کارگاه هایی که در جریان برگزاری این سمینار برپا می شود، توضیح داد: سه کارگاه در مورد کودکان با موضوع های اپتومتری کودکان، شبکیه کودکان و ترومای کودکان با حضور و سخنرانی متخصصان مربوطه برپا می شود.

طباطبایی افزود: همچنین به دلیل اهمیت موضوع تورم عصب بینایی و لزوم توجه و پیشگیری از آن سمپوزیومی با عنوان تورم عصب برگزار می شود.

وی توضیح داد: تورم عصب چشم در اثر بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و قندخون بالا و عدم خون رسانی به سر عصب چشم بروز می کند که سبب کاهش دید و ایجاد دید پلکانی می شود.

** درمان بهتر انحراف چشم (استرابیسم) در کودکی

دکتر محمدرضا اکبری مسوول ویدئو ژورنال سمینار فارابی و فوق تخصص استرابیسم و بیماری های چشمی نیز در این نشست اظهار کرد: انحراف چشم می تواند مادرزادی و در بدو تولد نمایان باشد، یا پس از ۶ ماهگی علایم آن ظهور کند و یا در بزرگسالی به دنبال تومورهای مغزی و تروماها ایجاد شود.

وی افزود: نوزادان و کودکان مبتلا به انحراف چشم باید در دوران کودکی تحت درمان قرار گیرند تا این بیماری منجر به تنبلی چشم و کاهش دید آنها نشود.

اکبری ادامه داد: استرابیسم به دید سه بعدی چشم ها آسیب می رساند بنابراین باید کودکان به موقع درمان شود تا بتوان دید سه بعدی را به آنها بازگرداند؛ اما در صورتی که در سنین بالاتر برای درمان مراجعه کنند، نمی توان ویژگی و قابلیت دید سه بعدی را به آنها بازگرداند.

وی با بیان اینکه وراثت عامل اصلی بروز این بیماری است، افزود: تجویز عینک منشوری، تزریق دیسپورت و بوتاکس و در نهایت جراحی راه های درمان این بیماری به شمار می روند.

اکبری در مورد برنامه ویدئو ژورنال سمینار فارابی نیز اظهار کرد: در این بخش از سمینار هر کدام از جراحان چشم به مدت پنج دقیقه بهترین فیلم های جراحی های خود در سال های گذشته را به نمایش می گذارند و در مورد آنها به بحث و تبادل نظر می پردازند.

بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی همزمان با سمینار ترجمانی چشم پزشکی از ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک برگزار می شود.

منبع : خبرگزاري ايرنا

 

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *