بازدید این صفحه: 994

کاهش۱۰ ساله سن سکته مغزی در کشور

اخبار

سردر ، سكته  مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي,marizkhone,khabar,khabar jadidكاهش سن سكته مغزي،مغزي

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، دکتر حسین پاکدامن امروز – دوشنبه – در نشست خبری بیست و دومین کنگره مغز و اعصاب ایران در جمع خبرنگاران افزود: افزایش سکته مغزی در آینده نیازمند این است که در کشور مراکز اورژانس سکته مغزی در بیمارستانها ایجاد شود تا خدمات درمانی مناسبی را به این بیماران ارایه کند.

وی اظهار کرد : وجود مرکز درمانی چه در بیمارستان های خصوصی و دولتی می تواند خدمات تخصصی را به بیماران سکته مغزی ارایه نماید و این نیاز نباشد که بیماران را برای پاره شدن رگ به مراکز دیگر انتقال دهیم .

این متخصص بیماری مغز و اعصاب ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که حدود ۲۵ سال گذشته سکته مغزی در کشور در سنین بالاتر اتفاق می افتد اما امروز سن سکته مغزی در کشور ۱۰ سال کاهش پیدا کرده است.

پاکدامن توضیح داد:جلسات زیادی برای راه اندازی مراکز اورژانس سکته مغزی در بیمارستان های کشور با مسئولین حوزه سلامت داشته ایم که خوشبختانه اخیرا با معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی به نتایج خوبی رسیده ایم و قرار است در برخی از بیمارستان های کشور کلنیک سکته مغزی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه زمان در در مان مبتلایان به سکته مغزی طلا است گفت : با وقوع سکته مغزی هر ثانیه مقادیر زیادی سلول های مغزی تخریب می شوند و مغز تنها عضوی است که سلول های آن ترمیم نمی شود و هر چه زودتر و به موقع بیماران به مراکز درمانی مراجعه کنند نتایج درمان آنان مثبت خواهد بود.

پاکدامن بیان اینکه زمان طلایی برای ارایه خدمات به بیماران سکته مغزی ۳ تا ۳۰/۴ ساعت پس از وقوع سکته است گفت : استفاده از زمان طلایی و ارایه خدمات ویژه به بیماران که دچار سکته مغزی شده اند در کشور حدود نیم درصد بوده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته حدود ۱۵ درصد است.

رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران اظهار کرد: آمار های دو تا سه دهه اخیر نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در کشور های پیشرفته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران گفت: قرار بود سال ۹۳ پنج هزار دارو که مخصوص بیماران سکته مغزی است از کشورهای دیگر خریداری و تهیه شود که البته کارخانه های داخلی نیز به دنبال تهیه و تولیدآن نیز بوده اند اما به علت تحریم ها دراین زمینه نتوانستیم اقداماتی را به انجام برسانیم و در نتیجه قیمت دارو افزایش یافت.

پاکدامن افزود: ورود داروهای این بیماران هزینه زیادی را به جامعه و بیماران تحمیل می کند و لذا کارخانه های داروسازی در کشور سعی کردند کیفیت داروهای خود را بالا ببرند اما قادر به جوابگویی بیماران نبوده اند.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی در کشور ۲۰ نورولوژیست به بیماران خدمات رسانی می کردند افزود : در حال حاضر یک هزار و ۲۳ نفر نورولوژیست در کشور وجود دارد که حدود ۴۲۰ نفر از آنها در تهران هستند.

متخصص بیماری های مغر و اعصاب ادامه داد: شایع ترین علت مراجعه افراد به پزشکان سردرد است. بیماری های صرع ، الزایمر، ام اس ، پارکینسون و … از دیگر بیماری های مغز و اعصاب محسوب می شود .

بیست و دومین کنگره مغز و اعصاب ایران در روزهای ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در هتل المپیک برگزار می شود.

منبع : خبرگزاري ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *