بازدید این صفحه: 893

یک سوم سالمندان کشور کم شنوا هستند

تيتر

سالمندان كم شنوا هستند،خبر،خبرجديد،اخبار روز دنيا،اخبارپزشكي،جديدترين هاي علم پزشكي،news,new news,good news,marizkhone,مريض خونه

دکتر فرزام جنابی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران اظهار کرد: همچنین ۸۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال کشور دچار کم شنوایی هستند.

وی افزود: یکی از مسایل جمعیت سالمند کشور، کاهش شنوایی در اثر بالارفتن سن و آلودگی های صوتی ناشی از توسعه زندگی ماشینی است.

جنابی ادامه داد: سالمندان به دلیل کاهش شنوایی دچار مشکلاتی مانند افسردگی و گوشه گیری از محیط خانواده و اجتماع می شوند که می تواند هزینه های سنگینی را بر خانواده ها و جامعه به منظور رفع مشکلات روحی و روانی آنها تحمیل کند.

وی بر لزوم انجام غربالگری شنوایی برای سالمندان و برنامه ریزی در این زمینه اشاره کرد و گفت: مسوولان باید به این موضوع توجه داشته باشند و جامعه شنوایی شناسان کشور آمادگی دارد تا از نظر تامین نیروی انسانی لازم و ارایه مشاوره های علمی و تخصصی در اجرای این طرح با مسوولان همکاری کند.

جنابی با بیان اینکه ۲۵۰۰ کارشناس شنوایی شناس در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، افزود: با توجه به جمعیت کشور و با مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا این تعداد شنوایی شناس بسیار مناسب است و می توانند در صورت اجرای طرح غربالگری در این طرح مشارکت کنند.

وی ادامه داد: همچنین در بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد بیمارستان های کشور شنوایی شناسان مشغول ارایه خدمات هستند و سالمندان می توانند برای بررسی وضعیت سلامت شنوایی خود به آنها مراجعه کنند.

جنابی بهترین سن برای غربالگری را بین ۵۰ تا ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: سالمندان باید سالی یکبار آزمایش های مربوط به شنوایی شناسی را از سن ۵۰ سال به بعد انجام دهند.

بروز کم شنوایی صرفا پس از ۲ ماه قرار گرفتن در معرض صدای بالای ۸۵ دسیبل

دکتر خسرو گورابی رییس انجمن شنوایی شناسی ایران نیز در این نشست به لزوم توجه به وضعیت شنوایی افرادی که در مشاغل پرسروصدا درحال فعالیت هستند، اشاره کرد و گفت: نبود توجه به میزان صدا در شکل های مختلف اعم از شنیدان موسیقی و هر نوع صدای بلند به ویژه در مشاغل صنعتی می تواند در مدت کوتاه ۲ ماه فرد را به کم شنوایی دائم مبتلا کند.

وی افزود: اگر فردی در یک شیفت کاری یعنی به مدت هشت ساعت صدایی با ۸۰ دسیبل را گوش کند، شنوایی او دچار مشکل نمی شود اما اگر این صدپا به ۸۵ دسیبل برسد آثار زیانبار زیادی بر شنوایی فرد واردمی شود.

گورابی تاکید کرد: افرادی که در محیط های پرسروصدا کار می کنند، برای جلوگیری از آسیب شنوایی باید ساعات کار آنها کاهش یابد و همچنین از وسایل محافظ گوش استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر صدای محیط کاری ۸۵ ساعت باشد باید ساعت کاری به نصف یعنی چهار ساعت و اگر ۹۰ دسیبل باشد باید به ۲ ساعت کاهش یابد.

گورابی گفت: محافظ های گوش تنها می توانند ۲۵ دسیبل از شدت صدا بکاهند و ورود صدا از طریق راه های هوایی را کم کند اما نمی تواند از انتقال ارتعاشات صدا که به اندام بدن وارد می شود، بکاهد چراکه صدا از طریق استخوان ها نیز به گوش ها منتقل می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر کم شنوایی، صداهای بلند می توانند سبب بروز استرس، اضطراب، سردرد، زخم معده، اختلال در سیستم گوارش، افزایش کلسترول خون، انقباض رگ های خونی، افت تحصیلی و پرخاشگری شود.

استفاده از واکمن در دراز مدت نیز یکی دیگر از عوامل منفی در بروز کم و یا ناشنوایی است که پیشتر محققان به آن اشاره کرده بودند.

چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

منبع : ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *