بازدید این صفحه: 508

(عوامل موثر بر باروری مردان) و (عوامل موثر بر باروری زنان)

(عوامل موثر بر باروری مردان)   و  (عوامل موثر بر باروری زنان)

 

 

همانطور که مي‌دانید همه روزه به تعداد زوج‌های نابارور در جهان و همچنین در کشور ما  ایران اضافه مي‌شود و نقش مردان در باروری کمتر از زنان نمی باشد. از عوامل موثر بر باروری مردان مي‌توان به عوامل مهم زیر اشاره کرد.

 

تغذیه

سوءتغذیه و مصرف ناکافی غذاهای ضروری سبب اختلال در تولید و کار اسپرم مردان مي‌شود. مواد حاوی ویتامین E که شامل زیتون، ذرت، بادام، آجیل تازه، اسفناج و مواد حاوی ویتامین C که در سبزی و میوه‌جات به وفور یافت مي‌شود و همچنین آنتی اکسیدان ها در میزان باروری مردان بسیار موثرند. همچنین اسید آمینه ای به نام (ال آرژنین) در باروری مردان بسیار موثر است که در خوراکی‌هایی مانند شکلات تلخ، جوی دو سر و مغزهای خوراکی به ویژه بادام وجود دارند.

 

سن

با افزایش سن، کیفیت، اسپرم مردان تغییر یافته و قدرت باروری کم مي‌شود. اگرچه کم شدن به معنی بارور نشدن نیست اما آقایان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که در فرزند پدران مسن یک سری بیماری‌ها بیشتر دیده مي‌شود.

 

اضافه وزن

در مردان مبتلا به چاقی‌های شکمی کیفیت و تحرک نطفه تحت تاثیر قرار مي‌گیرد. مردانی که شاخص توده بدنی آنها بالای ۲۵ یا کمتر از ۵/۱۸ باشد در معرض دیر باروری هستند.

 

سبک زندگی

 

ورزش متعادل مي‌تواند راه خوبی برای تقویت باروری در مردان باشد. بهترین ورزش‌ها برای این کار ورزش‌های هوازی سبک مثل پیاده‌روی و شنا است. از سایر عوامل موثر بر باروری مردان مي‌توان به مصرف دخانیات، الکل، تماس با مواد سمی در حین کار مثل مواد اشعه رادیو اکتیو، آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوای تنفسی اشاره کرد. نتایج مطالعاتی از این دست تاکید دوباره ای بر اهمیت و نقش سبک زندگی سالم است. اگرچه سبک زندگی امروزی، مشاغل، تفریحات و سرگرمی‌ها این گونه ایجاب مي‌کند که به سمت مصرف خوراکی‌های ناسالم و کم‌تحرکی پیش برویم. اما مهم این است که بخواهیم و هوشیار باشیم که تن دادن به این شرایط چه تبعاتی برایمان در بر خواهد داشت و باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *