بازدید این صفحه: 437

ابتلا به مالاریا در کشور از طریق مسافران ورودی

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی در کشور را از عوامل کنترل و حذف بیماری مالاریا در کشور بیان کرد.

دکتر ناصر کلانتری در حاشیه برگزاری نشست فنی و علمی پروژه جایگزینی روش های کنترل بیماری های منتقله توسط بندپایان و حشرات به جای استفاده از روش های شیمیایی (GEF)، با بیان اینکه استفاده از سم D.D.T به منظور از بین بردن حشرات موذی، عوارض زیست محیطی ماندگاری دارد و به اکوسیستم هر منطقه در دراز مدت آسیب می رساند، گفت: پروژه GEF به دنبال اقدامات پیشگیرانه و استفاده از روش های جایگزین برای کنترل بیماری های منتقله توسط بندپایان و حشرات و با هدف حفاظت از محیط زیست  است.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرو در کنترل و حذف بیماری مالاریا است، افزود: در حال حاضر آمار بیماران مبتلا به مالاریا در کشور بسیار اندک بوده و منشاء ابتلای همین موارد اندک خارج از کشور بوده، به طوریکه با ورود مسافر مبتلا به مالاریا و گزیده شدن آن توسط پشه و انتقال این بیماری به فرد ایرانی منتقل می شود.

کلانتری افزود: پس از بررسی نوع انگل فرد با علایم تب مالاریا مشخص می شود که این انگل داخلی یا خارجی است.

وی در ادامه، گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی در کشور را از عوامل کنترل و حذف بیماری مالاریا در کشور بیان کرد و گفت: حضور بهورزان در خانه های بهداشت و درمان سراسر کشور باعث شده است تا بیماریابی، غربالگری و نمونه گیری به سرعت انجام شود، که خود این موجب شده تا با شناسایی سریع فرد مبتلا به مالاریا زنجیره انتقال به دیگران قطع شود.

کلانتری همچنین، به فعالیت های ایران به منظور روش های جایگزینی استفاده از D.D.T طی ۲۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: به طور مثال در سال ۷۱ استفاده از یک نوع ماهی در برکه های قشم باعث شده بود تا لارو پشه مالاریا در برکه ها با خورده شدن توسط این ماهی ها از بین برود که خود این یک روش جایگزین است.

به گفته وی در این نشست، روش های موجود و پروتکل های مربوطه مورد بررسی کارشناسان فن قرار می گیرد.

نشست فنی و علمی پروژه جایگزینی روش های کنترل بیماری های منتقله توسط بندپایان و حشرات به جای استفاده از روش های شیمیایی (GEF)، پروژه مشترک سازمان جهانی بهداشت و سازمان خوارو بار جهانی است که نمایندگان ۸ کشور از منطقه EMRO و شمال افریقا در این نشست حضور داشتند.

منبع : مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *