بازدید این صفحه: 329

مراقبت هاى تغذيه اى در شروع باردارى

مراقبت هاى تغذيه اى در شروع باردارى

لقاح شامل يك سرى از وقايع پيچيده غدد درون ريز و متابوليسم بوده كه در آن يك اسپرم سالم، تخمك سالم را در عرض ۲۴ ساعت پس از تخمك گذارى بارور مى كند. موفقيت فرآيند لقاح در گرو سلامت اسپرم و تخمك و نيز شرايط تغذيه اى مناسب مى باشد. به همين دليل براى داشتن يك باردارى و زايمان ايمن بايد قبل از باردارى خانم ها نكات زير را رعايت نمايند:
۱٫ برنامه غذايى مناسب داشته باشند (رعايت سه اصل تعادل، تناسب و تنوع، يعنى در روز به مقدار كافى، متناسب و به شكل متنوع از انواع مواد غذايى در گروه هاى غذايى اصلى استفاده نمايند).

۲٫ قبل از باردار شدن تا حد امكان وزن خود را به محدوده  BMI  طبيعى برسانند. در صورتى كه BMI  فرد كمتر از ۱۸/۵ و بالاتر از ۲۵ باشد ٫بايد رژيم غذايى متناسب براى او در نظر گرفته شود و بهتر است تا رسيدن به وزن مطلوب، باردارى خود را به تأخير اندازد (در صورت داشتن BMI  بالاتر يا پايين تر از محدوده طبيعى ضمن ارائه توصيه هاى تغذيه اى در فصل سوم كتاب، به مشاور تغذيه ارجاع داده شود). خانم هايى كه در شروع باردارى چاق هستند در معرض خطر افزايش فشارخون حاملگى و پره اكلامپسى، ديابت باردارى، زايمان زودرس و زايمان از طريق سزارين به علت وزن بالاى جنين (وزن بالاى ۴۵۰۰ گرم) قرار مى گيرند. در ضمن خانم هاى چاق مشكلات بيشترى در شيردهى خواهند داشت. نوزادان مادران چاق بيشتر از نوزادان مادران طبيعى مبتلا به ماكروزومى، نمره آپگار پايين هنگام تولد و چاقى دوران كودكى خواهند شد.

۳٫ بهتر است از باردارى قبل از ۱۸ سالگى اجتناب گردد زيرا معمولاً در اين سنين ذخاير بدن زن جوان ناكافى است و در نتيجه در صورت باردارى، مادر علاوه بر مشكل تأمين سلامت خود با مسئله تأمين مواد مغذى براى رشد جنين مواجه مى شود و در نهايت امكان تولد نوزاد كم وزن بيشتر خواهد شد.
۴٫ در صورت ابتلا به بيمارى هاى سيستميك مزمن مرتبط با تغذيه نظير چاقى، ديابت و يا فشارخون و يا بيمارى هاى گوارشى زمينه اى نياز است مشاوره با پزشك خانواده و يا كارشناس تغذيه براى حصول اطمينان از چگونگى ادامه رژيمد غذايى يا دارويى قبل از باردارى صورت پذيرد. در جدول زير برخى بيمارى هاى مزمن مرتبط با تغذيه ذكر شده است.

بیماریهای مزمن مرتبط با بارداری

۵٫ از استعمال دخانيات و مصرف نوشابه هاى الكلى پرهيز كنند.
۶٫ به هنگام باردار شدن وجود ذخيره كافى املاح و ويتامين ها در بدن ضرورى است. به همين دليل، رعايت فاصله ايمن بين باردارى ها حدود سه سال ضرورى است.
۷٫  ترجيحاً از سه ماه قبل از باردارى تا پايان باردارى روزانه يك عدد قرص اسيدفوليك مصرف نمايند. مصرف اسيدفوليك از قبل باردارى، از تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبى Neural tube defects  پيشگيرى مى كند.

۸٫ در صورت وجود كم خونى قبل از باردارى بايد درمان صورت پذيرد. بسته به شدت كم خونى ميزان مصرف مكمل آهن متفاوت است.

استفاده از منابع غذايى غنى از آهن در هنگام درمان كم خونى ضرورى است.

۹٫ در صورت ابتلا به ديابت و چاقى  ( BMI کمتر و یا مساوی)  لازم است كاهش وزن تا رسيدن به محدوده  BMI  طبیعی صورت گيرد. علاوه بر كنترل مرتب قند و چربى خون، مصرف غذاهاى كم چرب و غنى از كربوهيدرات هاى مركب با انديس گلايسمى پايين و مصرف غذاهاى حاوى فيبر و همچنين انجام منظم تمرينات ورزشى توصيه مى شود.
اين افراد ضمناً بايد به مشاور تغذيه ارجاع داده شوند.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *