بازدید این صفحه: 777

وقتي تزريق ژل و بوتاكس سوژه ماه عسل مي شود

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق، همواره مورد تاکید دست اندرکاران حوزه سلامت و مسئولان وزارت بهداشت بوده است. اما، ورود یک برنامه پر بیننده تلویزیون به این موضوع، در نوع خود جالب بود.

در روز سوم ماه رمضان امسال برنامه «ماه عسل» که در این سال ها به یکی از برنامه های پر بیننده سیما تبدیل شده و خیل انبوه روزه داران قبل از افطار، پای این برنامه می نشینند، موضوعی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت که کمتر بیننده ای فکر می کرد که این برنامه آن را مورد نقد قرار دهد.

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق، یکی از معضلات و چالش های پیش روی حوزه سلامت کشور است. زیرا، هر روز از گوشه و کنار کشور خبرهایی به گوش می رسد که نشان می دهد استفاده از این محصولات تقلبی و قاچاق، سلامت مردم را تهدید کرده و به خطر انداخته است.

در برنامه روز سوم ماه عسل، این موضوع با چند نفر از افرادی که نسبت به استفاده از این قبیل محصولات آرایشی و بهداشتی اقدام کرده بودند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تبعات استفاده از بوتاکس و ژل تقلبی که باعث شده بود یک خانم مجبور شود ۱۵ بار جراحی بر روی صورت خود انجام دهد. در مقابل، خانم دیگری با تحقیق و مطالعه در مورد استفاده از بوتاکس، توانسته بود محصولی را استفاده کند که به تایید وزارت بهداشت رسیده است.

دکتر اکبر عبدالهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو را جویا شد که وی با ابراز تاسف از وقوع چنین مواردی در  کشور در این خصوص اظهار داشت: در سازمان غذا و دارو مکملها در طبقه بندی خاصی قرار می گیرند که محل عرضه آنها فقط دارو خانه ها هستند و عرضه خارج از آن ممنوع است.

وی افزود بنا به تعاریف سازمان جهانی بهداشت اگر فراورده دارویی و مکمل از زنجیره تامین رسمی اش خارج شود به دلیل سرنوشت نامعلومی که در پروسه تولید، انبارداری ، نقل و انتقال و … داشته است هم تقلبی محسوب شده و هم قاچاق تلقی می گردد.

دکتر عبدالهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، با گفتن این جمله که وضعیت در برخی باشگاه های بدنسازی و آرایشگاه های زنانه بسیار اسفناک است، گفت: در چنین مراکزی عموما دو گروه فرآورده مورد استفاده قرار می گیرد. گروه نخست شامل فرآورده های مکملی است که عوارض خاص خود، شبیه آنچه در برنامه ماه عسل مشاهده شد دارند و گروه بعدی هورمون و داروهایی هستند که بعضا به عنوان ماده دوپینگ هم شناخته می شوند هورمون هایی از قبیل استروئیدی، جنسی و داروهای اشتها آور.

وی با اشاره به اینکه فراورده های موجود در این مراکز عموما غیر مجاز هستند، اظهار داشت: تجویز، مصرف و عرضه خارج از سیستم درمانی آنها بدون نظر پزشک ممنوع است.

عبدالهی اصل به عوارض مصرف مکمل ها و داروها بدون تجویز پزشک متخصص اشاره کرد و گفت: عقیم شدن و ابتلا به برخی سرطان ها از جمله خطرات و عوارض احتمالی مصرف این قبیل مکمل ها و داروهاست. بعضی موادی که در محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی از جمله رژ لب، ریمل انواع کرم و ژل ها وجود دارد، آسیب های جدی به بدن می رساند و عوارض جبران ناپذیری دارد.

دکتر حسين رستگار مديرکل آزمايشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به استقبال زياد از فرآورده های آرايشی و بهداشتي در کشور که باعث شده برخی از محصولات تقلبی و فاقد مجوز وزارت بهداشت به صورت قاچاق وارد شود، گفت: متاسفانه افرادي که از اين نوع فرآورده هاي تقلبي استفاده مي کنند از عوارض پوستي آن اطلاع ندارند.

این در حالی است که متخصصان پوست نیز بارها و همواره نسبت به عوارض بوتاکس تقلبی و عوارض استفاده از آنها هشدار داده اند.

با توجه به اينکه از بوتاکس براي زيبايي و رفع چروک صورت استفاده مي شود، مصرف تقلبي آن، عارضه هاي پوستي بسيار بدي به دنبال دارد که بايد به اين مسئله توجه و دقت شود.

یک متخصص پوست و مو، بوتاکس را بهترین روش برای حذف خطوط ناشی از انقباض عضلات صورت دانست، اما نسبت به وجود بوتاکس های تقلبی در بازار هشدار داد و گفت: متاسفانه برخی از افراد از مارک های تقلبی بوتاکس که اکثرا چینی هستند برای تزریق استفاده می کنند که هم از نظر خاصیت پایین بوده و مقدار دوز لازم را ندارد و در برخی موارد حتی ناخالصی هایی دارد که بعد از تزریق فرد دچار شوک می شود.

منبع : مهر

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *