بازدید این صفحه: 566

نمی توانیم تعهدمان را نسبت به بیماران به دلیل کمبود اعتبارات کاهش دهیم

وزیر بهداشت در سومين نشست سازمان‌هاي مردم نهاد در حوزه سلامت:

  نمی توانیم تعهدمان را نسبت به بیماران به دلیل کمبود اعتبارات کاهش دهیم/ضرورت استفاده از ظرفيت انجمن‌های مردم نهاد

 

وزیر بهداشت با اشاره به نقش موثر سازمان‌هاي مردم نهاد در حوزه بيماري‌ها گفت: بيماري‌هاي زيادي از جمله اوتيسم، اي بي و ديگر بيماري‌ها در كشور وجود دارند كه نياز به توجه و حمایت دارند.

به گزارش وب‌دا؛ دكتر سيدحسن هاشمي روز گذشته در سومين نشست سازمان‌هاي مردم نهاد در حوزه سلامت كه با محوريت حوزه درمان برگزار شد؛ ضمن بیان این مطلب گفت: در وزارت بهداشت بيشتر توجه‌امان به چهار بيماري كه در دوره‌اي به عنوان بيماري خاص شناخته شده‌اند بوده است در حالي كه بيماري‌هايي چه بسا دردناكتر و داراي مشكلات بيشتر در جامعه وجود دارند.

وزير بهداشت گفت: بهتر است مسير بيماري‌ها را در وزارت بهداشت تغيير دهيم و به جاي اين كه اداره بيماريها را مامور مديريت بيماري‌ها كنيم، از انجمن‌هاي مرتبط با بيماري‌ها بخواهيم در برنامه‌ريزي‌هاي ما مشاركت كنند.

دكتر هاشمي گفت: اقداماتی كه وزارت بهداشت در حوزه بيماري‌ها انجام مي‌دهد، عمدتاً دولتي است و بايد امكان حضور مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد را براي حدود ۵۰ تا ۶۰ بيماري كه نياز به توجه دارند، فراهم كرد و حوزه درمان، ساماندهي بيماري‌ها در سطح كشور را در قالب سازمان‌هاي مردم نهاد انجام دهد.

وزير بهداشت يادآور شد، در حوزه دولتي و در وزارت بهداشت هرچقدر هم ادارات عريض و طويل براي درمان بيماري‌ها ايجاد كنيم، رسيدگي و رفع مشكلات بيماري‌ها مشكل خواهد بود چرا كه نيروي كافي و اعتبارات لازم وجود ندارد.

دكتر هاشمي در عين حال به وظايف سنگين معاونت درمان در اجراي طرح بزرگ تحول سلامت اشاره كرد و گفت: اين معاونت با تعداد نيروهای مشخص و با مشكلاتي كه در خصوص تامين و هزينه كرد منابع وجود دارد و با همان بستر قبلي در حال ارائه بسته‌هاي خدماتي در حوزه درمان در قالب طرح تحول سلامت مي‌باشد.

 

دكتر هاشمي در ادامه، بازديد اخير خود از آسايشگاه بيماران اعصاب و روان سراي احسان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اين آسايشگاه مجموعه‌اي شريف ۱۳ هزار نفر مبتلا به بيماري اسكيزوفرني را معاينه كرده‌اند و ۵۰۰ نفر از مبتلايان به اين بيماري در حال حاضر در اين آسايشگاه بستري هستند كه از خانواده‌هاي اكثر آنها نيز اطلاعي در دست نيست و بسياري از بيماران اعصاب و روان اين آسايشگاه مجهول‌الهويه هستند.

وزير بهداشت مجدداً با اشاره به شرايط و مشكلات اقتصادي دولت و كاهش ۵۰ درصدي اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال قبل تأكيد كرد: اگر وزارت بهداشت مي‌خواهد براي بيماران اقدامي انجام دهد بايد از همین مسیر و افراد توانمندي كه خارج از وزارتخانه حتي مي‌توانند يك وزارتخانه را اداره كنند، استفاده كند.

دكتر هاشمي يادآور شد: ما نمي‌توانيم در وزارت بهداشت به دليل كاهش اعتبارات، تعهدمان را نسبت به بيماران تالاسمي، هموفيلي و كليوي كه در ۲۰ ماه گذشته خدمات دريافت كرده‌اند، كاهش دهيم و اگر از مسير انجمن‌ها اقدام مي‌كرديم، كار ارائه خدمات به اين بيماران سهل‌تر و عملی ‌تر بود.

وزير بهداشت در عين حال گفت: ما فرصت‌هاي حضور خيرين را نيز فراهم نكرده‌ايم و بايد ۵۰ نوع بيماري موجود را معرفی می کنیم تا فرصت خدمتگزاري از سوي كساني كه مي‌خواهند در اين حوزه كمك نمايند، فراهم شود.

دكتر هاشمي در ادامه به نقش موثر برخي از انجمن‌ها درحوزه بيماري‌ها اشاره كرد و ضمن قدرداني از تلاش‌هاي دكتر صحرائيان مسئول انجمن بيماران ام اس در ساماندهي اين بيماران و طراحي مراكز ارائه خدمات به اين بيماران گفت: تلاش وي در متقاعد كردن نورولوژيست‌هاي كشور مبني بر اين كه تاثير و ارزش داروهاي توليد داخل كشور مشابه نمونه‌هاي خارجي است، كاهش ۵ برابري هزینه های درمانی این بیماران را در پی داشته و قابل تحسین است.

وزیر بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیتهای خوب سازمانهای مردم نهاد بتوانیم در حوزه کمک به بیماران موفق باشیم.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *