بازدید این صفحه: 4075

بیماری واسکولیت

بیماری واسکولیت

وب سایت مریض خونه : بیماری واسکولیت به معنی آماس رگ‌های خونی است. التهاب رگ‌ها می‌تواند باعث آماس دیواره رگ‌ها و کاهش جریان گردش خون و حتی بسته شُدن رگ‌ها و عدم خون‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌های گوناگون بدن شود. این بیماری جزو بیماری‌های نایاب است.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-10

بیماری واسکولیت می‌تواند هم به گونه یک بیماری نخستین روزگار کودکی و هم به شکلی از دیگر بیماری‌ها مانند درماتومیوزیت جوانان و آرتریت رومائید و لوپوس باشد. پورپورای هنوخ شوئن لاین یکی از فاش‌ترین مشکلات واسکولیت در کودکان است. بیماری واسکولیت دربرگیرندۀ راش، آرتریت، درد شکم و نارسایی کلیوی است.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-9

واسکولیت ها یک دسته ویژه جدا از بیماری‌های التهابی روماتولوژی می‌باشند. اگرچه بیماری‌های واسکولیت کمیاب هستند اما به دلایل گوناگون،شناخت آن‌ها برای همه پزشکان با ارزش است.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-8

  1. بیماری واسکولیت بیشتر سیر بدخیمی دارد که در گروه قابل توجهی منتهی به مرگ می‌شود، بنابراین شناسایی واسکولیت به‌موقع اهمیت فراوانی دارد.
  2. واسکولیت با بیشتر بیماری‌های دیگر قابل اشتباه می‌باشند که در این مورد شناسایی نادرست پیامدهای سنگینی خواهد داشت.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-7

  1. شناسایی اینکه فردی واسکولیت دارد بیشتر مواقع ساده نیست و در گروه فراوانی نیاز به بیوپسی خواهد داشت.
  2. هنگامی که تشخیص واسکولیت داده شد باید گونۀ آن مشخص گردد که آن نیز همیشه ساده نیست، درحالی‌که درمان واسکولیت بستگی فراوانی به شناخت گونۀ واسکولیت دارد.
  3. هر واسکولیت آسیب جانی نداشته و نباید همه را درمان سخت نمود.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-6

نشانه‌های واسکولیت

نشانه‌ها و علایم بیماری واسکولیت امکان دارد به مدت چندین روز یا هفته روی دهند. راش‌ها با گسترش بیشتری روی باسن و اندام‌های زیرین دیده می‌شود و رنگ ان ها از سُرخ به بنفش و سرانجام قهوه‌ای تغییر می‌کند. پلی آرتریت ندوزا واسکولیتی است که رگ‌های خونی کوچک تا متوسط را درگیر می‌کند. بیماری واسکولیت بسیاری از اندام‌های بدن را درگیر می‌کند ولی بیشتر پوست، اعصاب محیطی، کلیه‌ها، مجرای روده‌ای و مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-5

گونه‌های واسکولیت

بیماری کاوازاکی، واسکولیتی است که بیشتر در کودکان بسیار کم سن دیده می‌شود و پسرها را بیشتر از دخترها دچار می‌کند. علایم این واسکولیت دربرگیرندۀ، تب، راش و لب‌های متورم به رنگ سُرخ روشن که ترک‌خورده و خونریزی می‌کنند، است درگیری قلب مهم‌ترین عارضه این بیماری است.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-4

دیگر انواع واسکولیت جوانان عبارت‌اند از پلی آرتریت جلدی، گرانولوماتوزوگنر، آرتریت سلول غول‌آسا (آرتریت تاکایاسو و آرتریت شریان گیجگاهی) و سندرم بهجت.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-

علل واسکولیت

واژۀ واسکولیت دربرگیرندۀ طیف گسترده‌ای از بیماری‌های گوناگون و کاملاً متفاوت است واسکولیت به معنای درست واژه التهاب در مفاصل و رگ‌های خونی است و ممکن است همه‌چیز از یک واکنش نوع آلرژی کوچک تا شدید قرار گرفتن در برابر (دارو، یک ماده شیمیایی و یا عاملی در طبیعت مانند گزیدگی حشرات تا یک بیماری خود ایمنی چند سازمانی سامانه‌ای جدی) که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد به همین دلیل، همۀ گونه‌های واسکولیت باید بسیار جدی در نظر گرفته شود زیرا یک بیماری بدون شک کشنده است تا هنگامی‌که خلاف آن اثبات شود.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-3

اگرچه واسکولیت سامانه‌ای اکنون غیر قابل درمان است، اما واسکولیت قابل مهار است و می‌توان آن را با داروهای نوین مهار کرد. اگر واسکولیت در مراحل نخستین به‌درستی شناسایی شود و پس‌ازآن به‌درستی و به‌طور کارآمد درمان شود بیشتر بیماران به‌خوبی بهبود و با نگهداری پسندیده و مستمر، همچنان به یک زندگی خوب و ساده ادامه می‌دهند. واسکولیت اگر به‌موقع شناسایی نشود و مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به پیامدهای غیر قابل‌برگشت و کشنده شود.

بیماری واسکولیت-تشخیص واسکولیت-واسکولیت-نشانه‌های واسکولیت-گونه‌های واسکولیت-2

شناسایی واسکولیت

روش شناسایی واسکولیت بسته به بیماری می‌تواند گوناگون باشد بیشتر آمیخته‌ای از آزمایش خون (ANA, CRP, RF, PTC, CBC, ULA, ESR)، پرتوایکس (اسکن‌های دیگری مانند MRI و PET ) و اغلب گرفتن یک بیوپسی (یک بخش کوچک بافت) از یک بخش آسیب‌دیده و مفاصل است.

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی
  1. پینگ: بیت الله عباسپور پدر عضله ایران؛در بستر بیماری مریض خونه

  2. پینگ: یادداشتی به مناسبت درگذشت بیت الله عباس پور - مریض خونه مریض خونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *