بازدید این صفحه: 1328

انتخاب تخت خواب مناسب برای نوزاد

بسیاری از مادران کوشش می‌کنند برای نوزاد تختی با ملحفه‌های رنگی و تزئینات کم و بیش زیبا آماده کنند. اما نکته مهم رعایت نکته‌های ایمنی در آماده سازی و ساخت این وسایل است به‌طوری‌که از ابزارهای تیز و برنده که موجب آسیب نوزاد می‌گردد استفاده نشود.

انتخاب تخت خواب مناسب برای نوزاد

بنابراین، می‌توان از انواع تخت نوزاد با ابعاد ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر طول و ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر عرض استفاده نمود. برخی از مادران تا چند ماه نخست تولد نوزاد استفاده از گهواره یا تخت‌های پایه‌بلند و چرخ‌دار که به‌آسانی قابل حمل است را پسندیده‌تر می‌دانند، این تخت‌ها می‌توانند در اثر دست و پازدن نوزاد واژگون شوند، از این روی لازم است در خرید آن به استاندارد بودن آن توجه کافی نمود.

درمجموع در تهیه هر نوع تختخواب و وسایل داخل تخت کودک باید به نکته‌های زیر توجه داشت:

۱- تختخواب باید استواری کافی داشته باشد و در اثر تکان‌های پیاپی نشکسته و باعث سقوط و صدمه رساندن به نوزاد نگردد.

۲- دارای نرده‌های بلند جهت حفاظت از افتادن نوزاد و فاقد لبه‌های تیز و برنده باشد. این نرده‌ها باید گونه‌ای طراحی شوند تا نوزاد به محیط اطراف دید کافی داشته باشد و فاصله نرده‌ها باید به اندازه‌ای باشد که نوزاد از میان آن‌ها عبور نکند.

۳- جابجا کردن تخت باید راحت باشد، از این روی در زیر پایه‌های تخت چرخ‌های قفل‌دار کار گذاشته شود که افزون بر استوار بودن توانایی جابجایی آن راحت شود.

۴- برای تختخواب نوزاد تشک فنری و همچنین تشک باروکش پلاستیکی پیشنهاد نمی‌شود. برای این‌که تشک خشک و پاکیزه بماند، می‌توان روکش آن را از پارچه‌های نفوذناپذیر به آب و قابل شستشو انتخاب کرد و سپس روی آن را با ملحفه نخی پوشاند.

۵- برای حفاظت نوزاد از گزش حشرات بهتر است تختخواب پرده توری داشته باشد.

۶- ملحفه‌ها و روبالشی بایستی از پارچه‌های نخی و نرم و به شماره کافی جهت تعویض مرتب آماده شود.

۷- برای روانداز نوزادان بهتر است از پتوهای پشمی یا پنبه‌ای سبک ملحفه شده استفاده گردد. لحاف‌ها و بالش‌های حاوی پر به دلیل ایجاد حساسیت برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود.

۸- بالش شیرخواران باید نرم و قابل شستشو و از الیاف طبیعی و پنبه‌ای باشد. برای نوزادان بهتر است از بالش استفاده نشود. اگرچه برخی از نوزادان به دلیل شل بودن دریچه مری به معده دچار برگشت شیر از معده به مری هستند در این‌گونه نوزادان به پیشنهاد پزشک نوزاد را باید گونه‌ای خواباند که سربالاتر از تنه قرار گیرد. از این روی از بالش و در موارد شدید عارضه از صندلی‌های طبی برای خواب نوزاد باید استفاده کرد.

۹- کیسه‌های خواب که بیشتر پس از شش‌ماهگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهتر است از جنس پنبه‌ای و یا پشمی بسته به شرایط آب و هوایی محل زندگی نوزاد انتخاب گردد.

۱۰- از گذاشتن تختخواب در جایگاه‌های آسیب زننده برای کودک مانند کنار پنجره، زیر لوستر، نزدیک کلید و پریز برق، وسایل الکتریکی (آباژور، اطو و ...)، اجسام نوک‌تیز و برنده جدا خودداری شود.

 

منبع: فنون مراقبت و نگهداری کودک، رشته کودکیاری، دکتر عزیزالله باطبی، سارا فرجاد، شهرزاد سعادت قرین، شهربانو سرداری و معصومه صادق

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *