بازدید این صفحه: 1889
سندرم داون

سندرم دان و دوقلویی

سندرم دان و دوقلویی

سندرم داون  یک اختلال کروموزومی است که در طی آن یک کروموزوم اضافه پدید می آید و این اتفاق حین تقسیم سلولی ایجاد می شود، دوقلویی یکی از مواردی است که در آن امکا ن این پدیده وجود دارد و می تواند همسان یا غیر همسان باشد و این مقاله در مورد دوقلوی  غیر همسان می باشد. آرتینا دختر۵ساله با سندرم داون و خواهر دوقلوی وی آرمیتا بدون سندرم داون از جمله این موارد است. پدیده دوقلوئی استرس زیادی برای پدر ومادر به همراه دارد و هنگامیکه یکی از کودکان با سندرم داون  متولد می شود این استرس چندین برابر می گردد مهترین نکته هنگام روریاروئی با این وضعیت در آغاز پذیرش هرچه زودتر شرایط و سپس شروع افدامات توانبخشی می باشد. بتدریج که کودکان رشد می کنند تفاوت توانائی آنها برجسته تر می شود که در صورت عدم مدیریت مناسب می تواند پیامدهای منفی شامل واپس زدگی عاطفی و کاهش یادگیری کودک با سندرم داون گردد.

برای  پذیرش این پدیده و مدیریت آن پدر ومادر باید همانند یک تیم منسجم و با اهداف مشخص عمل کنند. عضویت در کانون سندرم داون این توانائی را برای ما ایجاد کرد و نتیجه بارز آن شروع کاردرمانی و گفتاردرمانیارتینا از ۲ماهگی در کانون می باشد.

کودک با سندرم داون برای ایجاد ارتباط  مناسب با اطرافیان نیاز مبرم به کسب توانائی های فیزیکی جهت تعامل و بازی با خواهر یا برادر دوقلوی خود در خانواده دارد از طرف دیگر کسب توانائی کلامی وگفتاری جهت برقراری ارتباطات اجتماعی نیاز است .

حضور در کانون سندرم داون باعث دلگرمی و انسجام والدین و تبادل اطلاعات و تجربیات می گردد. آرمیتا وآرتینا نیازهای متفاوتی در سنین مختلف داشتند که ایجاد تعادل جهت پاسخگوئی به این نیاز ها مقوله سختی بود که ما توانستیم به کمک خداوند مهربان از عهده این مهم برآئیم. بعنوان مثال: آموزش آرتینا در منزل موجب تحریم حسادت آرمیتا می شد و در سنین بالاتر آرمیتا توقع یک همبازی مناسب داشت که آرتینا با سندرم داون نمی توانست پاسخگوی نیاز وی باشد و همین مسائل باعث تشدید بحران بین دوقلوها می شد. آرمیتا وآرتینا در۵/۲  سالگی به مهد کودک عادی می رفتند و در تمام فعالیتهای اجتماعی (پیک نیک، پارک، مسافرت، رستوران مهمانی وعروسی) همرا ه هم شرکت می کردند. این موارد باعث شد که ارتباط عاطفی بسیار خوبی بین آنان برقرار گشته وآرمیتا به یک مربی دائمی برای آرتینا تبدبل شد. در حال حاضر این ارتباط دوستانه بین دو خواهر از یک طرف زمینه ساز ارتباط صمیمی در آینده و بزرگسالی و از طرفی پیشرفت  و شکوفائی مناسب آرتینا را بهمراه داشته است . ما ثابت کردیم که می توان نیمه پر لیوان را دید و به موفقیت رسد.

—————————–

دکتر افشین کاوسی

پدر آرتینا وآرمیتا کاوسی ( سایت کانون سندرم داون)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *