بازدید این صفحه: 808

پژمان منتظری، پدر شد

به گزارش مریض خونه به نقل از ایسنا : پژمان منتظری سه سالی است که سکوت کرده بود، بازیکنی که در بطن فو‌تبا‌ل ملی ایران از هر گونه رسانه‌ای شدن پرهیز می‌کند، این بار لب به سخن گشود. از آن دست شخصیت‌های آرام و درونگرایی به نظر می‌رسد که سرشار از حرف‌های ناگفته است، از افرادی که خیلی حرف نمی‌زنند اما زمانی که بخواهند صحبت کنند به هیچ وجه از امتداد واژه‌های آنها در گذر زمان خسته نمی‌شوید.

* دقیقا به یاد دارم بعد از اولین بازی استقلال در لیگ ۸۷ – ۸۶ بود که مرحوم ناصر حجازی درباره شما به رسانه‌ها اعلام کرد که “این بچه آینده فو‌تبا‌ل ایران است”. اکنون حجازی در میان ما نیست، اما می‌بینیم که دقیقا آنچه گفته بود به ثمر نشست. تازه از فولاد خوزستان به استقلال آمده بودید و بازیکنی کاملا آرام و محفوظ به حیا نشان می‌دادید و حتی با دعوت شدن به تیم ‌ملی و کسب شهرت همچنان ویژگی‌های اخلاقی خاص‌تان را حفظ کردید و حالا چه در درون زمین و چه در بیرون از زمین به عنوان یکی از متمایز‌ترین فو‌تبا‌لیست‌های ایران شناخته می‌شوید.

خدا ناصر خان را بیامرزد. بله، اولین بازی در لیگ ۸۷ – ۸۶ بود که من روی نیمکت بودم. استقلال یک بر صفر عقب بود که بین دو نیمه من و امید روانخواه به درون زمین رفتیم. اولین بازی بود که در پست هافبک دفاعی به میدان رفتم و به نظر خودم فکر می‌کنم یکی از بهترین بازی‌های خود را در طول دوران فو‌تبا‌لی‌ام انجام داده‌ام. پس از این بازی نیز در تمامی دیدارهای استقلال در آن لیگ به میدان رفتم.

خدا رحمت کند حجازی را، اعتقاد خیلی خاصی به من داشت. شاید یکی از دلایلی که من به استقلال آمدم مرحوم حجازی بود. صحبت‌های ایشان قبل از انعقاد قراردادم با استقلال بسیار دلچسب بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم به استقلال بیایم. این دیدار یکی از بازی‌های بود که همواره در ذهن من قرار دارد و هر زمانی که می‌خواهم درباره استقلال صحبت کنم آن دیدار را مثال می‌زنم.

* مرحوم حجازی شناخت قبلی نسبت به شما داشت؟

این صحبت را هیچ جا نکرده‌ام، اما الان آن را می‌گویم. زمانی که با استقلال قرارداد بستم، قصد و نیتم استقلال نبود. از فولاد جدا شدم و از سپاهان پیشنهاد داشتم. سایپا نیز به دنبال جذبم بود. سپاهانی‌ها قهرمان جام حذفی و سایپا‌ نیز قهرمان لیگ شده بود. بوناچیچ، سرمربی سپاهان و دایی، سرمربی سایپا بود، استقلال مرا می‌خواست. گفتم برای یک شو آف هم که شده بروم و با استقلال مذاکره کنم، اما نهایتا قصد داشتم بین سپاهان و سایپا تصمیم‌گیری کنم. با سایپایی‌ها و سپاهانی‌ها جلسه گذاشتم و با استقلال نیز صحبت کردم. خدا را شکر می‌کنم که بهترین اتفاق زندگی‌ام دیدن ناصر خان بود. فکر می‌کنم همین صحبت‌ها بود که باعث شد بهترین اتفاق زندگی‌ام رقم بخورد و با استقلال قرارداد بستم.

در آن زمان خدا وکیلی ۴۵ درصد سپاهان و ۴۵ درصد سایپا شانس داشتند که به این تیم‌ها بروم. شاید کمتر از ۱۰ درصد احتمال داشت با استقلال قرارداد ببندم. آن روزی که برای مذاکره با استقلال از خانه بیرون رفتم فقط برای یک شو آف بود چرا که هم جوان بودم و هم احساس می‌کردم هنوز زود است که به این تیم تهرانی بیایم، اما آنقدر اتفاقات خوبی افتاد و افراد خوبی را در باشگاه استقلال دیدم که تصمیم گرفتم این تیم را انتخاب کنم.

* درباره خصوصیات فردیتان، این که معمولا جنوبی‌ها و به ویژه‌ خوزستانی‌ها بسیار خونگرم هستند، اما شما به نوعی کاملا آرام و خونسرد به نظر می رسی.

(می‌خندد)، من هم به خدا خونگرم هستم.

* اما شما یکی از معدود فو‌تبا‌لیست‌هایی هستید که در فو‌تبا‌ل ایران درونگرا و بسیار آرام به نظر می‌رسد. شاید از نظر اخلاقی چه درون و بیرون زمین از نظر اخلاقی یکی از خاص‌ترین بازیکنان تیم ملی هستید.

شاید من اوایل خیلی هم این گونه نبودم. دقیقا درون زمین و بیرون زمین کاملا شرایطم فرق می‌کند. زمانی که بیرون زمین هستم چه در کنار خانواده‌ و چه در کنار دوستان بسیار فرد شوخ طبعی هستم، اما در درون زمین واقعا این گونه نیست. از این اتفاق طی چند سال اول فو‌تبا‌لم اصلا ضربه نخوردم حتی این موضوع خیلی به من کمک کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم رویه‌ای که انتخاب کرده‌ام را ادامه دهم. الان هم احساس می‌کنم این رویه درست بوده، با کسی دشمنی ندارم و سعی می‌کنم دوستی‌ها را حفظ کنم.

.

پژمان منتظری-اولین مصاحبه پژمان منتظری-پژمان منتظری پدر شد-مریض خونه-marizkhone-بیوگرافی پژمان منتظری1

.

* آنقدر کم صحبت می کنید که اطلاعات بسیار کمی از زندگی شخصی‌تان نیز وجود دارد. حتی ما نمی دانیم که ازدواج کرده‌اید، بچه‌ دارید یا نه!

(می‌خندد). حدود سه سال است که ازدواج کرده‌ام و ۴۵ روز قبل خداوند یک دختر بسیار ناز به نام ارغوان گیسو به من هدیه کرد. خانواده‌ی خیلی گرمی بودیم که با آمدن دخترم گرم‌تر هم شده و طراوت خاصی پیدا کرده است. از زمانی که دخترم به دنیا آمده دو روز بالای سرش بودم و پس از آن با الاهلی به اتریش رفتم و ۳۰ روز نبودم. پس از آن یک روز به ایران آمدم و فرزندم را دیدم پس از آن نیز به اردوی تیم ‌ملی اضافه شدم، یعنی در ۴۵ روز اخیر فقط دو بار دخترم را دیدم. خدا را شکر الان که در اردو هستیم همسرم بعضی شب‌ها زحمت می‌کشد و دخترم را به هتل می‌آورد.

من هیچ صفحه اجتماعی نیز ندارم. بارها گفته‌ام که نه در فیس بوک و نه در اینستاگرام عضو نیستم، خیلی‌ها می‌گویند که در صفحه فیس بوک و اینستاگرام برایت پیغام می گذاریم اما جواب نمی دهی. اینجا دوباره می گویم که هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارم.

* شاید در طول ۱۲ سال دوران فو‌تبا‌لی‌تان مجموعا پنج یا شش بار بیشتر مصاحبه نکرده‌اید که چند بار آن نیز با رسانه‌های ایرانی نبوده است. چه اتفاقی می افتد که پژمان منتظری برعکس بسیاری از فو‌تبا‌لیست‌های دیگر حاضر به صحبت کردن نمی‌شود؟

از همان اوایل هم خیلی به مصاحبه علاقه‌ای نداشتم و چون در چند سال اول فو‌تبا‌لم مصاحبه نمی‌کردم شرایط همین گونه پیش رفت. زمانی که مصاحبه می‌کنم احساس خوبی ندارم، شاید علت این موضوع صحبت نکردنم در سال‌های اول فو‌تبا‌لم باشد و احساس می‌کنم این موضوع اتفاقی عجیب است.

* در فو‌تبا‌ل قطر نیز همین روال را پیش می‌برید و صحبتی نمی‌کنید؟

در فو‌تبا‌ل قطر اصلا این گونه نیست. در ایران خیلی روزنامه، خبرگزاری، سایت و خبرنگار داریم. همه توقع دارند و حق همگی آنها نیز به جا است، چرا که برای فو‌تبا‌ل زحمت می‌کشند و نیاز است تا چنین مصاحبه‌هایی را داشته باشند، اما در قطر دو الی سه سایت معتبر دارند که سالانه یک بار برای مصاحبه به سراغ فو‌تبا‌لیست می‌آیند و از کانالی درست نیز این کار را انجام می‌دهند.

به طور مثال در کمپ یک ماهه اتریش با الاهلی یک بار شبکه بین‌المللی beIN Sports برای مصاحبه اقدام کرد. حتی همان جا نیز عنوان کردم قصد مصاحبه ندارم، اما باشگاه اعلام کرد که شما جزو بازیکنان حر‌فه‌ای تیم هستید و باید این مصاحبه انجام شود. من نیز مجبور شدم قبول کنم. یک بار هم با سایت الکاس صحبت کردم که شبکه تلویزیونی نیز دارند. آنها چنین هزینه‌هایی برای مصاحبه می‌کنند و به کمپ می آیند تا در مورد اردو صحبت کنند.

.

پژمان منتظری-اولین مصاحبه پژمان منتظری-پژمان منتظری پدر شد-مریض خونه-marizkhone-بیوگرافی پژمان منتظری1

.

* حتی در سه سال اخیر هیچ گفت‌و‌گویی با رسانه‌های ایرانی نداشته‌اید.

بله، اصلا در سه سال اخیر مصاحبه‌ای نداشتم.

* نظر کلی شما درباره لیگ قطر چیست؟

شاید نتوان هیچ وقت لیگ قطر را با لیگ‌های اروپایی مقایسه کرد، اما آنها برای فو‌تبا‌ل بسیار هزینه می‌کنند چرا که می‌دانند با فو‌تبا‌ل می‌توانند کشورشان را معرفی کنند. متاسفانه در ایران اصلا به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند فقط این که تصور می‌کنیم تماشاگر داریم، بازیکن نیز همین طور. می‌گویند دور هم یک فو‌تبا‌لی را برگزار می‌کنیم و واقعا همه چیز دور همی است. هر بار هر کسی می‌آید و تصمیمی می‌گیرد، پس از آن که می‌رود نیز شخص دیگری می‌آید و تصمیم دیگری می‌گیرد. تصمیمی که تصمیم قبلی را وتو می‌کند و هیچ وقت تصمیم جدید اتخاذ شده به فو‌تبا‌ل ایران کمکی نمی‌کند. از زمانی که به قطر رفته‌ام می‌فهمم یک کشور کوچک برای ارتقای فو‌تبا‌لش و معرفی آن به دنیا چه هزینه‌هایی می‌کند. لیگ ایران نیز پول دارد، هر کسی که می‌گوید لیگ ایران پول ندارد، دروغ می‌گوید. لیگ ایران سه شاخصه اصلی را که باید داشته باشد در اختیار دارد.

پول، تماشاگر و استعداد اما هر سه این شاخص‌ها را در فو‌تبا‌ل ایران می‌بینیم. استعدادهایمان مثل آب خوردن هرز می‌روند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها است، تماشاگرانمان خسته شده‌اند و کم کم تعدادشان کمتر و کمتر می‌شود. چه مسئولی می‌تواند اعلام کند کاری کرده که ۱۰ نفر به تماشاگران ورزشگاه‌ها در ایران اضافه شده است؟ در ۱۰ سال اخیر یک نفر بیاید و بگوید کاری کرده که به تعداد تماشاگران در ورزشگاه اضافه شده است، هیچ چیزی به فو‌تبا‌ل ایران اضافه نشده است.

برای کسی سوء تفاهمی پیش نیاید که من مدام لیگ قطر را مثال می زنم، تنها لیگی که در آنجا بازی کرده‌ام لیگ قطر است و به همین دلیل در قیاس با لیگ فو‌تبا‌ل ایران آن را مثال می‌زنم. فقط می‌خواهم بگویم که آنها برای فو‌تبا‌ل دست به چه کارهایی می‌زنند و ما چه کار می‌کنیم. زمانی که بین دو تیم متوسط آنها یک دیدار برگزار می‌شود، شما نمی‌دانید که برای این دیدار چه تبلیغاتی که نمی‌کنند. حتی خود من که می‌دانم این بازی اتفاق خاصی را نخواهد داشت اما مشتاق می‌شوم که به ورزشگاه بروم و بازی را از نزدیک ببینم. در فو‌تبا‌ل ایران کسی به این مسائل اهمیتی نمی‌دهد. در فو‌تبا‌ل ایران به دنبال قانون‌های سخت، عقب راندن تماشاگر و چنین مسایلی هستیم. آنقدر سخت می‌گیرند تا فو‌تبا‌ل را سخت ببینیم و آن را سخت احساس کنیم. این اتفاقات باعث می‌شود فو‌تبا‌ل ایران را از دست بدهیم، فو‌تبا‌لی که هیچ تبلیغی در آن نداریم و به آن همچون اتفاقی که فقط در حال انجام است نگاه می‌شود.

.

پژمان منتظری-اولین مصاحبه پژمان منتظری-پژمان منتظری پدر شد-مریض خونه-marizkhone-بیوگرافی پژمان منتظری

.

* با توجه به شرایط سنی‌تان به نظر می‌رسد یک جا‌م جها‌نی و یک جام ملت‌های آسیا دیگر در کنار تیم ‌ملی باشید. چقدر به آینده این تیم امیدوارید؟

تیم ما تیمی خیلی جوان است. اگر تدارکات خوبی داشته باشیم پتانسیل‌ این را داریم که به جا‌م جها‌نی برویم اما اگر واقعا همین چیزی که در سه سال اخیر بوده باز هم ادامه یابد کارمان بسیار برای رفتن به جا‌م جها‌نی سخت است. ان‌شا‌ء‌الله که بتوانیم به جا‌م جها‌نی برویم چرا که مردم واقعا خوشحال می‌شوند اما اتفاقاتی که من می‌بینم و مسایلی که پیرامون اردوهای تیم ‌ملی می‌افتد کار را بسیار سخت تصور می‌کنم.

در مورد خودم نیز باید بگویم آروزی هر بازیکنی است که در جا‌م جها‌نی بازی کند اما همه چیز بستگی به خودم دارد که چقدر بتوانم در یکی، دو سال اخیر آمادگی خود را حفظ کنم. دوست دارم که در کنار تیم ‌ملی باشم اما دوست ندارم بازیکنی باشم که رویم اما و اگر باشد. دوست دارم ۹۰ درصد مردم بگویند که پژمان منتظری می‌تواند در جا‌م جها‌نی بازی کند و زمانی که در اردوی تیم ‌ملی نبودم بپرسند که چرا من در تیم ‌ملی نیستم. این که بخواهم خودم را با چنگ و دندان در تیم ‌ملی حفظ کنم اصلا چنین چیزی نخواهد بود.

* پژمان منتظری قصد دارد فو‌تبا‌لش را چگونه تمام کند. آیا می‌خواهید همانند مجتبی جباری در یک فضای آرام به فوتبال ادامه دهید یا به ایران باز می‌گردید و در ایران فو‌تبا‌لت را به پایان می‌رسانید؟

همه چیز بستگی به آینده دارد، منتظر اتفاقاتی هستم که در آینده رخ خواهد داد. خیلی از این اتفاقات به خودم بستگی دارد. این که کیفیت خودم را تا چه میزان حفظ و کارم را دنبال کنم. من در حال‌ حاضر از شرایطم خیلی راضی هستم و خدا را شکر می‌کنم.

.

پژمان منتظری-اولین مصاحبه پژمان منتظری-پژمان منتظری پدر شد-مریض خونه-marizkhone-بیوگرافی پژمان منتظری3

.

* به عنوان سوال پایانی در ارتباط با دیدار تیم ‌ملی مقابل گوام و هند نیز صحبت کنیم. برخی معتقدند که تیم ‌ملی دیدار آسانی پیش‌رو دارد و برخی نیز معتقدند ممکن است اتفاق دیدار مقابل ترکمنستان باز هم رخ دهد.

در دیدار مقابل ترکمنستان دو امتیاز خیلی بد را از دست دادیم. فکر می‌کنم بتوانیم از این دو امتیاز استفاده کنیم و راحت‌تر صعود کنیم. از دست دادن این دو امتیاز تلنگری به تیم ‌ملی بود. روبه‌روی ترکمنستان و چنین تیم‌هایی هیچ گونه فرصتی برای معذرت‌خواهی وجود ندارد. این که شما بخواهید امتیاز از دست دهید و بهانه‌ای وجود داشته باشد. هدف اصلی ما این شش امتیاز است و برای کسب این شش امتیاز هر کاری خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد این شش امتیاز از دست برود. هر اتفاقی غیر از این رخ دهد باید بگویم که هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست. هر چند کیفیت لجستیکی اردوی تیم ‌ملی خیلی بالا نیست؛ منظورم از بالا نبودن این کیفیت مربوط به بازیکنان و کادرفنی نمی‌شود،‌ بلکه در ارتباط با زمین تمرین و مدت زمان اردو این مطلب را عنوان می‌کنم. در نهایت هم هر چه باشد ما ایرانیم و یک کادرفنی خیلی خوب داریم. بازیکنان با استعدادی داریم که علی‌رغم تجربه کم آنها می‌توانند در زمین خوب باشند. مردم نیز توقع کسب شش امتیاز را دارند و ما نیز این مطلب را به خوبی می‌دانیم و آماده کسب شش امتیاز هستیم. به آنها اطمینان می‌دهم هر کاری که از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد و با آمادگی کامل به دیدارهای خود در مرحله انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ روسیه می رویم و باید نشان دهیم سطح‌مان از سایر تیم‌ها بالاتر است.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *