بازدید این صفحه: 1096
اختلالات متابولیکی-بیماری های عفونی-دکتر کیمیاگر-علم تغذیه-مریض خونه-marizkhone

تغذیه درمانی و نقش آن در درمان بيماری ها

تغذیه درمانی و نقش آن در درمان بيماری ها

تغذيه مجموعه اي از مراحل متعدد و گوناگون است كه در طي آن موجود زنده مواد لازم و ضروري جهت ادامه حيات , رشد و تجديد سازنده هاي بدن را از محيط خود دريافت كرده و به مصرف مي رساند . علم تغذيه ارتباط تنگاتنگی با علوم شيمي , بيوشيمي, فيزيولوژي, كشاورزي, اقتصاد و جامعه شناسي دارد . تغذيه درماني علمي است. كه با به كارگيري علوم زيست روان اجتماعي و پژوهش هاي تجربي و تحليلي , قادر است در زمينه تشخيصي, درماني و پيشگيري بيماري هاي تغذيه اي فعاليت كند .

يكي از شاخه هاي مهم تغذيه درماني , رژيم درماني است كه به وسيله آن رژيم غذايي اصلاح و يا با شرايط مورد نياز فرد تطبيق و به اجرا در مي آيد . رژيدرماني آميزه اي از علم و هنر است. كه تغذيه افراد يا گروه هاي مختلف جامعه را در شرايط مختلف اقتصادياجتماعي و بهداشتي , با پيروي از اصول تغذيه و مراقبت هاي آن عملي مي سازد .به زبان ساده تر مي توان گفت كه به كمك اين فن , الگوي غذايي افراد سالم و بيمار با رعايت اصول علم غذا و تغذيه در ا نتخاب, ذخيره و تهيه غذا و در نظر گرفتن شرايط اقتصادي, اجتماعي و رواني، برنامه ريزي مي گردد. تجربيات طولاني نشان داده است كه تغذيه  نامتعادل و يا نقش در هضم , جذب و سوخت و ساز مواد غذايي نه تنها سبب بروز بيماري هاي ناشي از كمبود يا اسراف مواد غذايي مي گردد بل كه به دليل تضعيف مقاومت بدن, زمينه ابتلا به بيماري هاي ديگر با منشاء غير تغذيه اي را نيز به تدريج فراهم مي سازد .

تغذیه و رژیم درمانی دکتر کرمانی

تغذیه درمانی و نقش آن در درمان بيماری ها

از طرف ديگر اكثر بيماري ها, بويژه بيماري هاي عفوني يا جراحات و آسيب ها و يا اختلالات متابوليكي در طول استقرار خود در بدن , حتي در افرادي كه از و ضع تغذيه اي خوب و مطلوبي برخورداري هستند , موجب كمبودهاي غذايي مي گردند . علّت اين امر، متعدد است , زيرا در مراحل مختلف بيماري گاهي جذب مواد غذايي دچار اشكال مي شود , زماني احتياج بيمار به بعضي يا تمام مواد مغذّي افزايش مي يابد و يا بيماري شخص را براي مدت كم و بيش طولاني بي اشتها مي كند. در هر حال احتمال دارد بيماري با دوره سخت و نقاهت طولاني و سوء تغذيه همراه گردد . از اين رو نقش تغذيه درماني به عنوان قسمتي از مراقبت هاي ضروري در هر بيماري از اهميت ويژه اي برخوردار است .

——————————————–

دكتر مسعود كيمياگر، آرزو حقيقيان رودسری

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *