بازدید این صفحه: 675
حادثه رمی جمرات

آمار کشته‌شدگان حادثه رمی جمرات به ۱۲۵ نفر رسید

تعداد زائران ایرانی کشته‌شده در حادثه امروز در رمی جمرات به ۱۲۵ نفر افزایش یافت.

آمار کشته‌شدگان حادثه رمی جمرات به ۱۲۵ نفر رسید

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت لحظاتی پیش اعلام کرد: آمار کشته شدگان کشورها براساس اطلاعات رسمی، ۱۰۰۰ نفر و به صورت غیررسمی ۱۳۰۰ نفر عنوان شده است. همچنین تعداد مجروحان این حادثه ۲۰۰۰ نفر است.

او تاکید کرد: براین اساس شمار جانباختگان ایرانی ۱۲۵ نفر است و ۶۰ نفر از زائران ایرانی زخمی شده‌اند که خوشبختانه ۵۵ نفر از آنها مشکل خاصی ندارند و تا یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می‌شوند، اما ۵ نفر دیگر از زائران مجروح باید روند درمانی طولانی‌تری را طی کنند.

اوحدی همچنین از تشکیل کمیته بحران در عربستان خبر داد.

وی درباره علت اصلی این حادثه که چند مورد متفاوت از جمله مسدود شدن برخی مسیرها در منا به روی حجاج و عبور خودروی وزیر جنگ عربستان برخلاف مسیر حجاج اظهار کرد: مطالب مطرح شده قدری فرار رو به جلو و یک توجیه غلط است. این فاجعه ابعاد وسیع‌تری دارد. آنها می‌دانند که بیش از یک و نیم میلیون نفر از این مکان خاص از این مسیر حرکت می‌کنند.

اوحدی گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دلایل که مورد تایید است، بسته شدن یک مسیر حرکت زائران در مسیر رمی جمرات بدون اطلاع قبلی توسط عوامل دولتی عربستان است.

رییس سازمان حج و زیارت بی‌مسوولیتی عوامل دولتی در حوزه اجرایی منجر به از دست رفتن این تعداد زائر در این روز شده است.

اوحدی در ادامه درباره عدم اجازه برخی از مسوولان عربستانی برای حضور عوامل اجرایی ایران در بیمارستان‌های عربستان اظهار کرد: از ساعت ۴ به وقت عربستان اجازه ورود عوامل اجرایی ایران داده نمی‌شد تا اینکه ساعت ۸ شب با حضور مسوولان عربستان در محل و قانع کردن آنها به مسوولان اجرایی ایران اجازه داده شد تا بیمارستان‌ها را برای پیدا کردن اجساد احتمالی زائران ایرانی بررسی کنند.

او با اشاره به تشکیل ۵ کمیته در عربستان برای این بررسی اظهار کرد: دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر نیز به سازمان حج و زیارت اعلام آمادگی کرده‌اند تا اجساد جانباختگان از هفته آینده به کشور منتقل کنند.

به گزارش ایسنا، همچنین برخی مقامات کشوری اعلام کردند که در ساعات آینده و در اولین فرصت مراحل قانونی لازم برای انجام یک پرواز اختصاصی به مکه مکرمه و انتقال پیکر کشته شدگان از آن کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *