بازدید این صفحه: 2459

در کشور سالانه ۱۴۰ هزار حیوان گزیدگی رخ می دهد

مبتلایان این بیماری به مرگ‌ محکوم هستند!

در کشور سالانه ۱۴۰ هزار حیوان گزیدگی رخ می دهد

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به وقوع سالانه ۱۴۰ هزار حیوان گزیدگی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام به موقع در زمینه تزریق واکسن تنها تعداد انگشت شماری از این موارد به بیماری هاری منجر می‌شود.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-2

به گزارش مریض خونه و به نقل از ایسنا ،دکتر حسین بیگلری به مناسبت روز جهانی “هاری” ، گفت: برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از موارد حیوان گزیدگی و خطر ابتلا به بیماری هاری، روز ۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ مهرماه به عنوان روز جهان “هاری” نامگذاری شده است.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-8

وی افزود: هدف از این نامگذاری این است تا مردم در وهله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام داده و در مرحله بعد حتما جهت انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

بیگلری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری هاری بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات شست و شو و اکسیناسیون رایگان برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند، هستند.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-3

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه مخزن ویروس هاری در حیوانات وحشی است، گفت: به طور معمول از طریق گزش حیوانات اهلی توسط حیوانات وحشی این ویروس به حیوانات اهلی مانند گاو، سگ و الاغ منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: در این بین ارتباط بین انسان و حیوان اهلی بویژه سگ که منجر به گزش انسان توسط این حیوانات و ایجاد جراحت بر روی پوست می‌شود موجب انتقال ویروس هاری به انسان می‌شود.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-7

بیگلری علائم هاری در حیوانات را به دو صورت متفاوت دانست و اظهار کرد: در نوعی از این بیماری که هاری خاموش نام دارد، حیوان گوشه نشین شده و تا زمان مرگ آب و غذا نمی‌‎خورد و تنها در صورت نزدیک شدن انسان امکان حمله از سوی حیوان وجود دارد.

وی افزود: اما در نوع دیگر حیوان خوی درندگی پیدا کرده که به آن هاری خشمگین می‌گویند که حتی ممکن است گاو و الاغ نیز انسان را مورد گزش قرار دهند.

بیگلری با بیان اینکه حیوانات وحشی بر اثر بیماری هاری نمی‌میرند، گفت: این حیوانات تنها به عنوان مخزن بیماری و ویروس هاری عمل کرده و درصورت گزش، این ویروس را به حیوان اهلی و یا انسان انتقال می‌دهند که موجب مرگ هر دو می‌شود.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-6

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به هاری محکوم به مرگ است، گفت: در صورتی که در همان لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شست و شو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن هاری اقدام شود، می‌توان به نجات جان فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در او امیدوار بود.

وی اظهار کرد: در صورت عدم اقدام به موقع در تزریق واکسن و شست و شوی محل گزش، بسته به سیستم ایمنی فرد، بعد از سه هفته تا سه ماه از ورود ویروس هاری به بدن، علائم بیماری از جمله ترس از نور و آب، عدم توانایی خوردن و آشامیدن و به تدریج فلج عضلات تنفسی بروز پیدا می‌کند و در نهایت با توجه به اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، فرد بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-5

بیگلری بیا بیان اینکه تنها برای محیط بانان و دامپزشکان واکسن هاری تزریق شده است، از همه افراد خواست تا به محض گزش توسط هر نوع حیوان حتما محل گزش را با آب و صابون به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شست وشو داده و به سرعت جهت تزریق واکسن هاری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه سالیانه ۱۴۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در سطح کشور گزارش می‌شود، گفت: خوشبختانه از این تعداد تنها تعداد اندکی به علت سهل انگاری در تزریق واکسن هاری به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند، بطوریکه سال گذشته چهار نفر در کشور بر اثر این بیماری فوت کردند.

گزیدگی-مرگ‌-بیماری-واکسن-هاری-دکتر حسین بیگلری-روز جهانی هاری-واکسیناسیون-فلج عضلات تنفسی-محیط بانان-دامپزشکان-مریض خونه-marizkhone-4

بیگلری همچنین از ۳۵۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه از این تعداد مورد هاری گزارش نشده و فوتی نداشته‌ایم.

این مسئول در پایان بهترین راه مقابله با بیماری هاری را اتلاف سگ‌های ولگرد و واکسیناسیون و قلاده‌گذاری سگ‌های صاحبدار عنوان کرد.

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *