بازدید این صفحه: 987

راههاي پیشگیري از بروز بیماري فشارخون بالا

راههاي پیشگیري از بروز بیماري فشارخون بالا

یکی از راههاي پیشگیري تغییر و بهبود روشهاي زندگی است که موجب کاهشعوامل خطري که در بیماري قلبی عروقی موثرند، می شود. از جمله تغییراتی که در روش زندگی داده می شود تغییر رژیم غذایی است که شامل مصرف میوه، سبزي وکاهش مصرف غذاهاي پرچرب است.

کاهش وزن بدن میتواند در کاهش فشارخون بالا موثر باشد. افزایش وزن بدن ارتباط نزدیکی با افزایش فشارخون بالا دارد. افرادي که چربی در قسمت بالاتنه مثل شکم دارند مستعد ابتلا به فشارخون بالا وهیپرلیپیدمی (افزایشچربی خون)، دیابت و بیماري عروقی هستند.

کاهش وزن حتی به اندازه ۳٫۵ کیلوگرم در کسانی که اضافه وزن دارند میتواند بطور قابل ملاحظه اي فشار خون را کاهش دهد یا اثر داروهاي ضدفشارخون بالا را افزایش دهد. محدودیت مصرف نمک ، فشارخون را تا حدودي پائین میآورد ، بنا براین باید از خوردن غذاهاي شور پرهیز نمود . ترك سیگار و ورزش منظم روزانه در کنترل فشار خون بالا موثر است و فعالیت به صورت پیاده روي به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه (طی سه روز در هفته) می تواند فشارخون بالا را کاهش دهد. کاهش مصرف نمک سطح فشار خون را پائین میآورد و موجب کاهش مقدار داروهاي مورد نیاز میشود. از طریق کاهش دفع کلسیم از راه ادرار از پوکی استخوان و سنگ کلیه جلوگیري می شود. کاهش نمک همراه با مصرف پتاسیم خوراکی از پیشرفت افزایش فشار خون جلوگیري میکند و تنظیم فشارخون را آسانتر مینماید کاهش پتاسیم خون منجر به افزایش فشارخون میگردد. مصرف پتاسیم در کسانی که نارسایی کلیه دارند باید با احتیاط صورت گیرد. چربی خون بالا یک عامل خطر مهم دیگر براي افزایش فشارخون بالاست .پس لازم است که این اختلال نیز با رژیم غذایی و یا درمان برطرف شود.

به هر شکل آن (سیگار ، چپق، قلیان) از عوامل مهم ایجاد بیمارقلبی،عروقی است. در فرد مبتلا به فشارخون بالا بسیار ضروري است که بیمار از مصرف دخانیات اجتناب کند. اگرچه استرس فشارخون را بطور حاد افزایش می دهد، اما حفظ آرامش در کنار رعایت دیگر موارد می تواند در کنترل فشارخون بالا موثر باشد.

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *