بازدید این صفحه: 957

عوامل خطرزمینه ساز(مستعد کننده) فشار خون بالا

عوامل خطرزمینه ساز(مستعد کننده) فشار خون بالا

همانطور که ذکر شد بیماري فشارخون بالاي اولیه علت مشخصی ندارد ولی عوامل زیر احتمال ابتلاء به این بیماري را افزایش میدهند : 

۱_ارث : در برخی خانوادهها استعداد ابتلاء به بیماري فشارخون بالا وجود دارد. یعنی اگر والدین ، خواهر و یا برادر مبتلا به فشار خون بالا باشند، احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در فرد زیاد است .

۲_جنس: شیوع فشار خون بالا در مردان جوان و میانسال بیشتر از زنان جوان و میانسال (تا ۵۰ سال )است اما در سنین بالاتر این اختلاف کم میشود

۳_ سن : با افزایشسن شیوع فشار خون بالا نیز افزایش مییابد .

۴ _افزایش چربی خون

۵_ مصرف سیگار و سایر دخانیات

*چربی خون بالا و مصرف دخانیات اگر چه بطور مستقیم موجب افزایش فشار خون نمیشوند اما در دراز مدت بعلت ایجاد بیماري تصلب شرائین (سختی جدار رگها) باعث تشدید فشارخون بالا میگردند .

۶ _چاقی : احتمال ابتلا به بیماري فشارخون بالا در افرادیکه چاق هستند بیشتر است.

۷_ بیماري قند ( دیابت ) : در صورتی که مقدار قند موجود در خون بالاتر از حد طبیعی باشد، فردمبتلا به بیماري دیابت است و از عوارض مهم آن بیماري قلبی – عروقی، فشار خون بالا ، اختلال بینایی و آسیب کلیه میباشد .

۸_ کم تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی: کم تحرکی از راههاي مختلف می تواند زمینه ساز فشار خون بالا باشد ، از جمله کم تحرکی میتواند منجر به چاقی شده و چاقی یک عامل خطر زمینه ساز فشارخون بالا است .

۹_حساسیت به نمک:دربعضی ازافراد مصرف زیاد نمک (کلرورسدیم) همراه با افزایش فشارخون خواهد بود و کاهش مصرف نمک رژیم غذایی در تنظیم فشار خون تائیر زیادي دارد.

۱۰_فشارهاي روحی و عصبی: اگرچه تحقیقاتی وجود دارد که تاثیر فشارهاي روحی و عصبی در افزایش فشارخون را نشان میدهد، اما شواهد مذکور براي تایید قطعی این رابطه کافی نیست.

 

<<  توجه:افرادي که یکی از شرایط بالا را داشته باشند ، جزء افراد در معرضخطر ابتلاء به فشارخون بالا  محسوب میشوند  >>

 

 

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *