بازدید این صفحه: 1148

نکات مورد توجه در اندازه گیري فشارخون

نکات مورد توجه در اندازه گیري فشارخون

براي اندازه گیري فشارخون از دستگاهی بنام فشارسنج استفاده میشود که فنري یا جیوهاي است . براي سهولت حمل و نقل و سهولت کار بیشتر از نوع فنري استفاده می شود . فشارسنج از یک بازوبند ، یک پمپ و یک ستون درجه بندي شده که جیوه در آن حرکت میکند و یا صفحه مدرج که با فنر کار میکند تشکیل شده است . نیم ساعت قبل از اندازه گیري فشار خون شخص باید از مصرف چاي وغذا، سیگار کشیدن و فعالیت خودداري کرده و در صورتیکه مثانه وي پر باشد باید آن را خالی نماید. شخص باید ۵ دقیقه قبل از اندازه گیري فشارخون استراحت کامل نماید و بدون اضطراب ، هیجان و درد باشد . محل اندازه گیري فشارخون باید به حد کافی آرام و داراي هواي مطلوب باشد .

براي اندازه گرفتن فشار خون ، فرد را روي تخت معاینه بخوابانید یا روي صندلی بنشانید . بازوي راست باید کاملا لخت باشد(معمولا از دست راست فشارخون را اندازه میگیرند) بنابراین آستین لباس را تا بالاي بازو بالا بزنید و اگر نمی توان آستین را بالا زد یا لباس فرد را درآورد بهتر است در صورتی که لباس نازك باشد زیر بازوبند بماند ، تا اینکه لباس را طوري بالا بزنیم که بازو را تحت فشار قرار دهد . دست راست فرد را روي میز قرار دهید و به هیچ وجه نباید بازوي بیمار آویزان باشد. اگر فرد روي تخت خوابیده است دست وي باید کنار بدن قرار گیرد.سپس فشارخون او را به ترتیب زیر اندازه بگیرید :

دستگاه فشار سنج را نزدیک بازویی که میخواهید فشار خون را اندازه بگیرید قرار دهید . فاصله گیرنده فشار خون با دستگاه نباید بیشاز یک متر باشد. بازو بند را دو تا سه انگشت بالاي آرنج به بازو بسته و وسط کیسه لاستیکی داخل بازو بند را حتما روي سرخرگ بازویی قراردهید . اگر هوایی درون کیسه لاستیکی بازو بند باشد بوسیله پیچ تنظیم هواي دستگاه، این هوا را تخلیه کنید . سپس نبض مچ دست راست(دستی که فشارآن را اندازه میگیرید) فرد را با یک دست حس کرده با فشارهاي متوالی که با دست دیگر به پمپ وارد می کنید کیسه لاستیکی درون بازوبند را آنقدر باد کنید تا حدي که دیگر نبض احساس نگردد و سپس پمپ کردن را به اندازه ۳۰ میلی متر جیوه بعد از قطع نبض ادامه دهید . به صفحه مدرج دستگاه نگاه کرده و به آرامی با پیچاندن پیچ تنظیم هواي دستگاه، هوا را از کیسه لاستیکی خارج کنید بطوري که جیوه در لوله مدرج فشار سنج ( در دستگاه جیوها ي ) یا عقربه ( در دستگاه عقربها ي ) بطور آهسته پایین بیاید . البته در تمام این مدت نبض باید کنترل شود . عدد اولین احساس دوباره نبض را بخاطر سپرده و در اولین فرصت یادداشت نمایید. به این عدد فشار سیستول یا ماکزیمم ( حداکثر) می گویند .

براي اندازه گیري دقیقتر فشارخون ، اندازه فشارخون دیاستول یا می نیمم( حداقل ) نیز گرفته میشود که در این مورد باید از گوشی استفاده شود .بعد از رعایت شرایط اندازه گیري و بستن بازوبند پس از لمس نبض در گودي بین بازو و ساعد ، صفحه گوشی را در آن محل گذاشته و گوشی را در گوش قرار دهید و عمل اندازه گیري را تکرار نمایید . بطوری که دستگاه
را تا ۳۰ میلیمتر جیوه پس از قطع نبض باد کنید و بتدریج پیچ تنظیم هوا را باز کنید و به صفحه مدرج دستگاه نگاه کنید، اولین صداي نبض که با گوشی به گوش می رسد فشارخون ماکزیمم(حداکثر) است ، عدد آن را بخاطر بسپارید، دیگر پیچ دستگاه را دست نزنید احساس میکنید که در یک لحظه صدا قطع میشود و دیگر شنیده نمی شود ، در همین موقع به صفحه مدرج دستگاه نگاه نموده و درجه را ببینید این عدد فشار خون مینیمم ( حداقل ) را نشان میدهد . گاهی قطع صدا در بعضی از افراد بطور کامل وجود نداشته در اینگونه موارد از تغییر و کاهش صدا فشارخون حداقل را تخمین میزنند  توجه کنید در ابتداي اندازه گیري پیچ دستگاه را به هیچ وجه یکباره باز نکنید فقط در صورتیکه صدایی شنیده نشد ، هواي داخل بازوبند را تماما خالی کرده و بعد از ۱۵ ثانیه دوباره پمپ کنید . بعد از اتمام اندازه گیري فشارخون ، بازوبند را باز نموده و مقدارفشار خون خوانده شده را در اولین فرصت یادداشت نمائید .

        *   توجه :

در افراد سالم تفاوت عمده ا ي بین فشار خون در حالت خوابیده ( طاق باز ) ، نشسته و ایستاده وجود ندارد ، ولی در افرادي که داروي پایین آورنده فشار خون مصرف میکنند چون اختلاف قابل توجهی در فشارخون خوابیده ،نشسته و ایستاده ایجاد میشود، لذا  میبایست فشارخون را در حالت خوابیده و یا ایستاده اندازه گیري کرد. بطور طبیعی بین فشارخون دست راست و چپ ۱۰ تا ۲۰ میلی متر جیوه اختلاف وجود دارد(معمولا دست راست فشارخون بالاتري دارد) اما اختلاف بیشتر از این مقدار، غیر طبیعی است.

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *