بازدید این صفحه: 949

خواص دارویی هندوانه/Watermelon

خواص دارویی هندوانه/Watermelon

هندوانه Watermelon

نام علمی Citru

مضرات

هندوانه برای اشخاص سرد مزاج و آن هایی که دارای معده سرد می باشند مناسب نیست . این گونه اشخاص اگرر می خواهند هندوانه بخورند باید آن را با شکر و یا عسل و یا گل قند بخورند .

همچنین هندوانه در اشخاص سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف جنسی می شود .

هندوانه ابوجهل ( حنظل ) Bitter cucumber

نام علمی Citrullus colocythis

کلیات گیاه شناسی

گیاهی علفی ، چند ساله ، دارای ساقه خوابیده یا بالا رونده و پوشیده از تار است . برگ های آن متناوب ، منقسم ، لوب های متعدد دندانه دار پوشیده از تار و دارای ظاهری به رنگ مایل به سفید در سطح تحتانی پهنک است . از کناره برگ های آن پیچک هایی خارج می شود که موجبات اتصال گیاه را به تکیه گاه فراهم می سازد . گل های آن دارای وضع منفرد و برد دو نوع نر و ماده بر روی یک پایه است . گل نر آن دارای جامی به رنگ زرد نارنجی و متصل از راه قاعده به کاسه گل است . گل های ماده آن شباهت کامل به گل های نر دارد و فقط به جای پرچم ، مادگی با تخمک های متعدد در آن دیده می شود . میوه اش کروی به رنگ زرد ، به بزرگی یک نارنج کوچک ، پوشیده از یک پوست نازک ولی سخت و دارای میان بر سفید رنگ و اسفنجی است . در داخل میوه نیز دانه هایی به رنگ سفید با ظاهری بیضوی و مسطح جای دارد . روغن و میوه آن مصرف خوراکی دارد ، اما بسیار تلخ می باشد .

Watermelon-02

ترکیبات شیمیایی

مهمترین ترکیبات شیمیایی این گیاه اصطلاحا کاپاری روتین نامیده می شود . در ضمن در ریشه و جوانه مواد گل گیاه پکتین ، ساپونین و نوعی اسانس و یک ماده رزینی وجود دارد .

خواص دارویی

  • روغنش برای کرم خوردگی دندان مفید است و همراه با سرکه برای درد دهان و خونی که از دندان می آید و قرمزی دهان سودمند است .
  • میوه این گیاه دارای خاصیت مسهل قوی است .
  • در مواد ضعف اعمال روده ، فلج ناحیه امعاء و احشاء آب آوردن انساج و بیماری های کبدی به کار می رود .

توجه : هندوانه ابوجهل توسط بسیاری از عطاری ها به بیماران دیابتی جهت کاهش قند خون تجویز می شود ولی اطلاعات علمی بالینی معتبر در مورد اثر دیابتی و سمیت این گیاه وجود ندارد .

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *