بازدید این صفحه: 2157
خواص درمانی گریپ فروت

خواص دارویی دارابی ( گریپ فروت )/ Grapefruit

خواص دارویی دارابی ( گریپ فروت )/ Grapefruit

دارابی ( گریپ فروت ) Grapefruit

نام علمی Citrus Paradisi

.

خواص درمانی گریپ فروت

کلیات گیاه شناسی

دلیل اینکه این میوه را گریپ فروت می نامند این است که میوه آن مانند انگور به صورت جمعی تا دوازده تا روی شاخه می روید . این میوه که یکی از مرکبات می باشد بیشتر از ۴۰۰۰ سال پیش در هند و مالزی کاشته می شده است ولی تا قرن شانزدهم میلادی در دیگر کشور ها ناشناخته مانده بود تا اینکه اسپانیایی ها آن را به کشور های دیگر بردند . جالب است که بدانید آمریکا ۹۷% مصرف گریپ فروت دنیا را تامین می کند و تنها ایالت فلوریدا و تگزاس با هم ۹۰% گریپ فروت آمریکا را تولید می کنند . درخت گریپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا ۱۲ متر می رسد . برگ های آن سبز و گل آن سفید است . میوه گریپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامی که رسیده باشد ، نازک و به رنگ زرد روشن است . اگر در چیدن گریپ فروت تاخیر شود پوست آن کلفت شده و در قسمت سفیدی زیر پوست ضخیم می شود و مقداری از آب خود را از دست می دهد . گریپ فروت رسیده ، ترد و طعم آن ترش و شیرین و کمی تلخ می باشد . نوعی از گریپ فروت که در شمال ایران می روید چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ می گویند . گریپ فروت در حال حاضر در چین ، هند ، خاورمیانه و در ایران هم در شمال و هم در جنوب پرورش داده می شود .

گریپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از اردیبهشت تا خرداد می باشد . برخی از خوردن گریپ فروت بدون شکر ، به خاطر عصاره تلخ و ترش آن خوششان نمی آید . اما اگر آب پرتقال با گریپ فروت را با هم در آمیزیم ، نوشابه نیروبخشی پدید می آید که نیاز به شیرین کردن ندارد . گاه به اندازه یک طالبی بزرگ رشد می کند . قسمت هایی که از درخت گریپ فروت مورد استفاده غذایی و پزشکی قرار می گیرد عبارتند از : میوه و گل .

.

خواص درمانی گریپ فروت

.

ترکیبات شیمیایی

گریپ فروت منبع غنی ویتامین B1 , C می باشد . پوست گریپ فروت دارای مقدار زیادی پکتین است . مهم ترین ترکیبات شیمیایی گریپ فروت ناری گین ، لیموئین ، سزکوئی ترین ، آلدئید ، ژرانیول ، کادینین می باشد .

درصد گرم گریپ فروت مواد زیر موجود است :

انرژی ۳۰ کالری

آب ۸۸ گرم

پروتئین ۳/۰ گرم

چربی ۱۳/۰ گرم

کلسیم ۵/۱۱ میلی گرم

فسفر ۱۲ میلی گرم

پتاسیم ۱۳۰ میلی گرم

آهن ۲/۰ میلی گرم

ویتامین B102/0 میلی گرم

ویتامین B2 01/0 میلی گرم

ویتامین B3 01/0 میلی گرم

ویتامین C 30 میلی گرم

ویتامین A 1 واحد

گریپ فروت یک میوه اسیدی است و بهتر است که آن را همراه دیگر مرکبات مصرف کرد و هنگامی که آن را می برید زود آن را مصرف کنید زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می شود . گریپ فروت از لیمو ترش کمتر اسیدی است بنابراین آن هایی که نمی توانند از لیمو ترش استفاده کنند بهتر است که این میوه را به جای لیمو ترش مصرف کنند .

.

خواص درمانی گریپ فروت

خواص دارویی

  • گریپ فروت چون دارای کالری کمی است نوشابه بسیار خوبی برای آن هایی است که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند . گریپ فروت از پرتقال کمتر قند دارد .
  • گریپ فروت تمیز کننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می کند و دلیل آن این است که هنگامی که از گریپ فروت استفاده می کنید به علت دفع مواد زائد ممکن است اسهال تولید شود .
  • گریپ فروت داروی خواب است . اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت یک گریپ فروت و یا آب آن را گرفته قبل از رفتن به رختخواب آن را بخورید .
  • تب را پایین می آورد در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید .
  • گریپ فروت به دلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می کند پس باید آن را قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحریک کرده و غذا را زودتر هضم نماید .
  • آن هایی که کلیه و مثانه و کیسه صفرایشان سنگ تولید می کند حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می کند .
  • مهم ترین کاربرد گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پایین آورده و رگ ها را از وجود چربی و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شراین را متوقف می سازد .
  • خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را به نحو بارزی کاهش می دهد . بنابراین کسانی که در خانواده شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند .
  • هسته گریپ فروت نیز خواص بسیاری دارد زیرا میکرب کش و ضد قارچ است البته عصاره هسته گریپ فروت به صورت قرص و کپسول در فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها موجود است . می توانید خریداری کنید و مصرف کنید و یا اینکه هسته های گریپ فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید سپس در داخل آسیاب برقی ریخته و پودر کتید و هر روز مقدار یک قاشق چای خوری از آن با آب میل کنید یا اینکه همان طور که گفته شد همه گریپ فروت را با پوست سفید آن در داخل مخلوط کن برقی ریخته و مصرف کنید .

.

خواص درمانی گریپ فروت

  • گریپ فروت از قدرت بی نظیری برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است و میوه مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن محسوب می شود و مقدار زیاد فیبر گیاهی اش ، گرسنگی را فرو می نشاند ، چنانچه می خواهید از وزنتان بکاهید ، روزانه بیش از هر خوراکی ، گریپ فروت بخورید تا جلوی پر خوری تان را بگیرد ، در ضمن میان وعده ایده آلی به شمار می رود
  • گریپ فروت های سرخ و صورتی ، سرشار از لیکوپن هستند و این ماده ، یک ماده آنتی اکسیدان است که به نظر می آید خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش می دهد .
  • از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت ، می توان اسید فنولیک نام برد که مانع تشکیل نیروزامین ( مواد سرطان زا ) با لیموندیدترین و مونوترین می شود .مواد مذکور موجب تولید آنزیم هایی می شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر و نیز بیوفلاونوئید که از عملکرد هورمون هایی که باعث رشد غده (تومور) می شود جلوگیری می کند .
  • گریپ فروت اشتها را تقویت می کند .
  • اگر گریپ فروت را صبح ناشتا بخورید ، خواص ادرار آور آن زیاد می شود و سموم را از بدن خارج می کند .
  • این میوه خون را تصویه می کند و کلیه و کبد را پاک می سازد .
  • ضد عطش و و میوه ای با طبیعت خنک است .
  • منبعی غنی از فولات ، آهن ، کلسیم و سایر مواد معدنی می باشد انواع سرخ و صورتی آن انباشته از کاروتن یعنی زمینه ساز ویتامین A است .
  • گریپ فروت دارای ویتامین C و P است . این دو ویتامین در حفظ سلامت قلب و عروق بدن موثرند .
  • گریپ فروت عمل هضم را آسان می کند و ترشح کیسه ی صفرا را سرعت می بخشد .

.

خواص درمانی گریپ فروت

  • فیبر گیاهی اش فراوان ولی مقدار کالری اش جزئی است . دارای ریوفلاونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است که از انسان در مقابل بروز سرطان و بیماری های قلبی مراقبت می کنند .
  • گریپ فروت به تولید قند و مواد حیاتی دستگاه بدن کمک می کند .
  • گل های گریپ فروت ، خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دم کرده آن را موقع تشنج ، زکام و تب می نوشند .
  • گریپ فروت ضد خون ریزی بواسیر است .
  • گریپ فروت اختلال های مفصلی را درمان می کند .
  • گریپ فروت برای کسانی که موهای سرشان می شکند تجویز می شود .
  • گریپ فروت برای کسانی که عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است .
  • گریپ فروت ، میوه توپر ، حوش طعم و مغذی است .

در گذشته بسیاری از مردم از خوردن گریپ فروت بدون شکر به خاطر عصاره تلخ و ترش آن خودداری می کرده اند ، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید ، مزه‌ی شیرین حاصل می شود . مصر مرکبات به سبب داشتن ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می شود . گریپ فروت برای سرماخوردگی خوب است و در فصل زمستان مصرف فراوانی دارد .

.

خواص درمانی گریپ فروت

مضرات

  • این میوه آنتی اکسیدان و لیکوپن دارد ، ولی مصرف آن به همراه برخی دارو ها ( داروهای ضد تشنج ، ضد افسردگی و بی نظمی ضربان قلب ) خطرناک است . آب گریپ فروت بر آنزیم های خاصی که این داروها در روده و کبد تجزیه می کنند ، تاثیر می گذارد و سبب بروز عوارض جدی دارویی می شود .

امکان دارد درافراد حساس به مرکبات ، واکنش حساسیت زا ایجاد کند . افرادی که به مرکبات حساسیت دارند ، احتمالا در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان می دهند . این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد . گریپ فروت اثر آن ها را چند برابر می کند مثلا کسی که داروی فشار خون مصرف می کند ، اگر آن را با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیاد ترشده و شخص فشار خونش به شدت پایین می آید و خطر ناک است .

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *