بازدید این صفحه: 3867
خواص درمانی کیوی

خواص دارویی کیوی/ Kiwifruit

خواص دارویی کیوی/ Kiwifruit

کیوی Kiwifruit

نام علمی Actiniadia deliciosa

.

خواص درمانی کیوی

.

کلیات گیاه شناسی

کیوی میوه ای است تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ ( به طول ۵ – ۸ سانتی متر و عرض ۵/۴ – ۵/۵ سانتی متر ) . پوست آن قهوه ای رنگ و گوشت آن سبز کم رنگ است . این میوه در جنوب چین توسط کشاورزی ساده برای اولین بار به عمل آمد و در آنجا میوه ملی چین نامیده شد . اما نام آن از نام گونه ای پرنده زیبا در نیوز لند پرنده ملی بوده و در دهه شصت میلادی به این میوه داده شده ، رایج گردیده است .

این میوه پیوندی از توت فرنگی ، موز ، آناناس و گریپ فروت است . طعم اصلی آن را توت فرنگی ، موز و آناناس تشکیل می دهد . پیوند این میوه بعد از رشد حدود یک هفته ای تبدیل به نهال و قابل قلم زدن است .این روش متداول ترین روش کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص کشور چین می باشد . لازم به ذکر است که کشور چین یکی از بزرگترین کشور های صادر کننده نهال پیوندی این میوه می باشد.

.

خواص درمانی کیوی

.

ترکیبات شیمیایی

کیوی منبع غنی و سرشار از ویتامین های B3 , B2 , B1 , D است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال بیشتر است . کیوی از میوه های بسیار کم کالری است . مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر است . از میزان منیزیم بسیار بالایی نیز برخوردار است و به همین دلیل امکان مبتلا شدن به بعضی از سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش می دهد . همچنین دارای املاحی مثل : روی ، مس ، سدیم ، کلر ، منیزیم ، سولفات آهن و فولیک اسید می باشد . کیوی خام دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپائین است .

درصد گرم کیوی مواد زیر موجود است :

انرژی ۰۸/۶۱ کالری

کربوهیدرات ۸۷/۱۴ گرم

ویتامین A 17/5 گرم

ویتامین C 98/3 میلی گرم

ویتامین E 2/2 میلی گرم

پتاسیم ۶/۳۳۱ میلی گرم

کلسیم ۰۵/۲۶ میلی گرم

فسفر ۴۰ میلی گرم

نیاسین ۵/۰ میلی گرم

ریبو فلاوین ۰۵/۰ میلی گرم

فولات ۰۳/۳۸ میکرو گرم

.

خواص درمانی کیوی

.

خواص دارویی

  • کیوی ، سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید .
  • کیوی باعث کاهش فشار خون می شود .
  • ضد افسردگی و فراموشی است .
  • برای افراد مسن و سالخورده ، خوردن کیوی و سایر منابع غنی از پتاسیم نظیر موز ناکید می شود .
  • ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد .
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، سکته ی قلبی و انواع سرطان ها را کاهش میدهد .
  • کیوی منبع مناسب فیبر غذایی است ، نمی گذارد سطح کلسترول خون به حد غیر مجاز و بیمار گونه برسد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حملات قلبی کم می شود . فیبر ها سطح قند خون را نیز در حد طبیعی تنظیم می کنند . به این دلیل خوردن این میوه برای دیابتی ها ، کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند و یا چربی خونشان بالا است ، توصیه می شود . همچنین به دلیل متصل شدن فیبر ها به ترکیبات سمی در روده بزرگ و دفع سریع ان ها ، احتمال بروز سرطان روده به حداقل می رسد .

.

خواص درمانی کیوی

.

  • این میوه سرشار از ویتامین C است . دیده شده ، دریافت این ماده مغذی در کاهش علایم بیماری آسم بسیار موثر است .
  • کودکانی که در هفته ۵ تا ۷ عدد کیوی می خورند ، دارای مشکلات تنفسی کمتری نسبت به کودکانی بودند که فقط یک عدد این میوه را می خورند . آن ها کمتر به سرفه خصوصا سرفه های شبانه و مزمن دچار می شدند .
  • سیگاری ها نیاز به ویتامین C بیشتری دارند . زیرا مواد سمی ، خصوصا رادیکال های آزاد موجود در دود سیگار ویتامین ها را از بدن از بین می برد . بنابراین سیگاری ها حدودا باید ، ۴۰ % ویتامین C بیشتر مصرف کنند . این مقدار با خوردن دو عدد کیوی تامین می شود .
  • کیوی با داشتن ویتامین C و اسید قهوه ، دو ماده اساسی ضد سرطان را در اختیار می گذارد .
  • کیوی دارای آنزیم هایی است که پروتئین ها را تجزیه می کنند ، متاسفانه این آنزیم ها در معده به وسیله اسید معده از بین می روند ، طوری که در معده و روده اثری ندارد . ولی اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد ، مقداری خنثی می شود و انزیم های کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنن و این زمان کافی است که مواد پروتئینی به وسیله این انزیم ها به قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین در معده و روده را آسانتر می کند .

نکته : کیوی را در کنار سیب ، گلابی و یا موز قرار ندهید ، زیرا این میوه ها گازی متصاعد می کنند که موجب رسیدن بیش از اندازه کیوی خواهد شد ، اما در صورتی که کیوی نارس بود ، می توانید آن را در کاغذ به همراه میوه های یاد شده قرار داده تا فرآیند رسیدن آن انجام شود .

.

خواص درمانی کیوی

.

مضرات

کیوی خام دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است . اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژی زا باشد . به ویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند ، مستعد حساسیت به این میوه هم هستند .

علی رغم تمام فواید کیوی ، باید بگویم که این میوه اگزالات فراوانی دارد . اگزالات ماده ای است که وقتی وارد بدن می شود ، به کلسیم موجود در غذا متصل شده و در اندام هایی مانند کلیه و کیسه صفرا موجوب تشکیل سنگ می شود . به همین دلیل نباید حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و سایر غذای کلسیم دار و حتی قرص های کلسیم کیوی خورد. زیرا کلسیم جذب نمی شود و هم در افراد مستعد ، احتمال تشکیل سنگ بالا می رود . مبتلایان به سنگ کلیه و صفرا ، کیوی نخورند .

.

خواص درمانی کیوی

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *