بازدید این صفحه: 6031
خواص درمانی لیمو ترش

خواص دارویی لیمو ترش/ Lemon

خواص دارویی لیمو ترش/ Lemon

لیمو ترش Lemon

نام علمی Citrus limon

.

خواص درمانی لیمو ترش

کلیات گیاه شناسی

حتما شنیده اید که گفته اند سیب سرطان میوه هاست ولی اگر خواص لیمو ترش را برای شما بشماریم مطمئنا قبول خواهید کرد که سلطان میوه ها لیمو ترش است . لیمو ترش یکی از گیاهان متعلق به تیره گل سرخ از دو لپه ای ها می باشد . به علت داشتن خواص اسیدی ضد عفونی کننده قوی است . حتی اگر در مسافرت ها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می ترسید از آن بنوشید کافی است چند قطره آب لیمو ترش را در آن بریزید . آب را کاملا استرلیزه کرده و میکروب های موجود در آب را از بین می برد . گرچه قریب به ۴۰۰ سال پیش از تولد مسیح ، تئوفر است از لیمو سخن گفت ، اما تنها در قرن چهارم میلادی ، هنگامی که جنگجویان مسیحی در جنگ های صلیبی به فلسطین رسیدند ، لیمو را دیدند که در باغ های آن سرزمین کشت شده بود . پلین ، گیاه شناس معروف ، لیمو را به عنوان پادزهری قوی می شناخت .

نظریه پلین در پایان قرن دوم مسیحی دوباره بررسیشد و به اثبات رسید و معلوم گشت که لیمو واقعا سموم بدن را از بین می برد لیمو درخت همیشه سبزی است ، که اصل آن در هند است و اعراب آب لیمو را از منطقه ای که بعدا دریای مدیترانه نامیده شد ، آوردند . آغاز آن در قرن چهارم هجری ، به زمانی که رومانی ها از لیمو برای بهتر کردن طعم غذا استفاده می کردند ، بر می گردد . امروزه لیمو ، در غذا و در درمان بیماری ها نقش مهمی دارد . در عطر درمانی ( درمان با گیاهان و گل های معطر  ) ، و یا روغن لیمو برای درمان کبد نیز موثر است . به علت ترکیبات شیمیایی مخصوصا به دلیل غنی بودن از ویتامین C لیمو برای تولیدات اهداف آرایشی ، خیلی خوب به کار رفته است .

.

خواص درمانی لیمو ترش

.

ترکیبات شیمیایی

مخلوط آب لیمو با ۳۰ % میوه لیمو حاوی اسید سیتریک ( جوهر لیمو ) ، سیترات های پتاسیم و کلسیم ، گلوسید ها ( شامل گلوکز ، فروکتوز و قند ) نمک های معدنی و عناصر چند گانه مانند ( آهن ، کلسیم ، سیلیسم ، فسفر ، منگنز ، مس ) ، ویتامین های A , B1 , B2 , B3 , C , PP و کاروتن می باشد . کل این ترکیبات به رشد بدن کمک می کنند . به عنوان مثال جوهر لیمو جذب کلسیم را در معده تحریک می کند ( عمل میزالیزاسیون ) ، اثر اسید اوریک را خنثی کرده و اسیدیته معده را کاهش می دهد .

چون آب لیمو از نظر ویتامین C بسیار غنی است نقش آنتی اکسیدان دارد ، ویتامین PPیا نیاسین باعث حفاظت از رگ هاست . همچنین ویتامین C نقش مهمی در سنتز کلاژن ( ماده لزجی که بین غضروف ها یافت می شود ) در بافت های بدن ، غضروف ها و استخوان ها دارد ، و همچنین ضد ورم نیز می باشد .

خواص دارویی

  • کسانی که می خواهند خود را لاغر کنند اگر صبح ناشتا آب لیمو ترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدار کمی عسل به آن اضافه نمایند و آن را بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و بدین ترتیب از شر چربی های اضافی راحت خواهند شد .
  • بهترین کلسیم آن است که از پوست تخم مرغ و آب لیمو تهیه می کنند . برای تهیه کلسیم طبیعی یک تخم مرغ را تمیز شسته و در یک لیوان بگذارید و روی آن مقداری آب لیمو ترش بریزید و آن مدت دو سه ساعت در جای خنکی بگذارید سپس تخم مرغ را در آورده و آب لیمو را که دارای مقدار زیادی کلسیم است ، می توانید روی سالاد ریخته و یا با عسل یا شکر شیرین کرده بنوشید از تخم مرغ هم که پوست آن نرم شده می توانید استفاده کنید .
  • برای گرفتگی بینی و زکام کافی است چند قطره آب لیمو را با یک قاشق چای خوری آب مخلوط کرده و در بینی بچکانید .
  • برای رفع  درد معده و روده باید یک لیمو ترش را با پوست و هسته له کنید و آن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ساعت قبل از خواب بنوشید .
  • برای جلوگیری از خونریزی بینی کافی است یک تکه پنبه را آغشته به اب لیمو کرده و در سوراخ بینی بگذارید خون دماغ را برطرف خواهد کرد .
  • ابن سینا پزشک معروف ایرانی آب لیمو را بهترین دارو برای تشنجات ناشی از تب می دانست . یرقان را هم با لیمو معالجه کرد .
  • مصرف پوست لیمو برای زنان باردار مفید است . زیرا ویار آن ها را فروکش می کند ، قوه هاضمه آن ها را تقویت می شود و دل ب هم خوردگی و تهوع آنان را برطرف می کند .
  • علاوه بر ، سوختن چربی ها نیز به کمک ویتامین C تسریع می گردد . یک اثر مستقیم لیمو طی روان سازی خون ظاهر می گردد و روان تر در رگ ها گردش می کند .
  • ویتامین C در لیمو بیماری های کبدی یا تنفسی و متورم شدن رگ ها را می تواند درمان کند .
  • آب لیمو به خاطر دارا بودن خواص ضد باکتریائی و گند زدایی باعث تشدید فعالیت گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .
  • بیماری های ریوی ، عفونت های معده یا کلیوی بیماری های عفونی مختلف ، وضعیت های بدنی توام با تب ، تب آلودگی ، روماتیسم ، نقرس ، اسیدیته بالا ، رخم های معده ، تصلب شرایین ، واریس و نارک شدن یا شکنندگی مویرگ ها ، لاغری مفرط ناشی از خون ، فشار خون بالا ، سل ریوی واستخوانی ، فقر و عدم جذب مواد معدنی ، کمبود رشد ، ضعف عمومی و نقاهت ، کم خونی ، نارسایی های کبدی ، احتقان کبدی ، خونریزی ها ف انگل های روده ای ، آسم ، برونشت یا ورم نایژه ها ، آنفلانزا ، سرماخوردگی و سینوزیت از جمله موارد هدف در درمان با آبلیمو می باشد .
  • رژیم آب لیمو معمولا با مصرف روزانه آب گرفته شده از ده عدد لیمو ترش آغاز و با کاهش تدریجی لیمو ها طی مدت ۴ تا ۵ هفته مورد استفاده قرار می گیرد .
  • برای کنترل سینوزیت می توان قطره آب لیمو را چندین بار در بینی چکاند .
  • آب لیموهمچنین می تواند در درمان شوره سر به طریق ماساژ دادن پوست سر با اب لیمو استفاده کرد . این روش گردش خون را افزایش داده و موها درخشان و سالم می شوند .
  • چند قطره از اسانس لیمو را به عنوان بخور می توان استفاده کرد ، یا مقداری از آن را در وان حمام ریخت . این کار باعث سر حال شدن کلیه اعضای بدن می شود .
  • البته نباید هرگز اسانس لیمو را بدون رقیق کردن بر روی پوست به کار برد زیرا باعث بروز مشکلات پوستی می شود .
  • گذاشتن یخ و لیمو روی زبان سکسکه را درمان می کند .
  • ضد عفونی کننده است و هر نوع باکتری را از بین می برد . از جمله مرکباتی است که به ترشح غدد لنفاوی و هضم غذا کمک می کند . از آن می توان به عنوان رژیم غذایی مفید و سودمند استفاده کرد .
  • ترشی معده ، سو هاضمه ، تب و گریپ را هم می توان با لیمو درمان و یا مهار کرد .
  • ترشی آن باعث سفیدی و محکم شدن پوست می شود .
  • بهترین دارو برای پوست دست شما مخلوط گلیسرین و اب لیمو است . آب لیمو و گلیسرین را به نسبت مساوی مخلوط کنید و به دست های خود بمالید ، ببینید که چقدر پوست دست ها صاف می شود . در زمستان برای جلوگیری از سرمازدگی دست های خود را با آب لیمو ماساژ دهید .
  • اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد درمان آن با آب لیمو و نمک است . بدین ترتیب که در مقداری آب لیمو و نمک بزنید و ان را با پنبه روی صورت خود بمالید لکه ها و جوش ها را برطرف می کند .

.

خواص درمانی لیمو ترش

.

نحوه مصرف

استعمال خارجی در اهداف آرایشی :

برای مثال در وضعیت رنگ چهره یک قاشق چای خوری آب لیمو ، عصاره انگور و عسل پیشنهاد می شود . خمیر را بر روی چهره گذاشته و بعد از ۱۵ دقیقه پاک شود . برای ناخن های ترد و شکننده درمان ساده ای می تواند دنبال شود : برای دقایق کمی ، چندین بار هر روز انگشتان باید در عصاره لیمو یا آب لیمو نگاه داشته شوند .

درمان دیگر لکه های قرمز پوستی :

اساسا بدین صورت است که عصاره لیمو با سفیده تخم مرغ مخلوط شود تا کف کند . در موضعی که تحت تاثیر واقع شده ، پخش و گسترده شده و این عمل بیش از ۴ بار در روز تکرار می شود .

عصاره ادرار آور لیمو :

به یک کاسه آب داغ قطعات لیمو اضافه شود . سپس یک قاشق غذا خوری مرزنجوش افزوده ، بعد از آن برای یک شب خیسانده و بعد آن را صاف کرده و با معده خالی مصرف شود . رژیم می تواند با توجه به احتیاج ۲ تا ۳ هفته ادامه یابد . برای نتایج بهتر مشورت با یک پزشک توصیه شده است .

روغن پوست لیمو :

در عطر درمانی این روغن کاربرد های گوناگونی دارد : بیماری های گردش خون یا کم خونی ، جراحت های پوستی با یخ زدگی ، گشاد شدن سیاه رگ و دیابت ها و همچنین ایجاد سنگ صفرا ناراحتی های مزمن معده و روده ها ، بیماری سیستم دستگاه تنفسی مثل آسم و برونشت ، بیماری های کبد ، سردرد و غیره را می توان نام برد .

معالجه آنژین با لیمو :

برای شستشو حلق و حنجره ، از لیمو کمک بگیرد . کمی آب لیمو و آب مقطر را مخلوط و هر ساعت یک بار آن را غرغره کنید .

معالجه زخم و خراش های سطحی پوست با لیمو : به جای آب اکسیژنه برای شستشوی زخم و خراش های سطحی پوست ، می توانید آب لیمو را بگیرید و دو برابر آن آب بیفزایید و با آن زخم ها و خراش های سطحی پوست را بشویید .

درمان اختلالات هاضمه با لیمو :

در تمام مواردی که اختلال هاضمه به وجود می آید و از قبیل دل به هم خوردگی و نفخ شکم ، معالجه با لیمو تجویز شده است . در این مورد ۲ لیمو را با پوست و هسته برش بزنید و آن را در یک لیتر آب داغ ، یک یا دو ساعت حیس کنید ، بعد آن را بفشارید و آب فشرده آن را با قند و یا شکر شیرین کرده و هر روز یک لیوان بنوشید .

درمان خونریزی لثه ها :

یک قطعه پنبه را در لیوانی که محتوای آب لیمو است ، فرو کرده و روزی دو بار صبح و شب آن را به لثه ها ی خود بمالید و با انگشتان خود ماساژ دهید ولی مراقب باشید به دندان های شما نرسد .

معالجه میگرن و سر درد :

وقتی میگرن و سر درد دارید در یک فنجان قهوه یا چای غلیظ یک برش لیمو بیندازید و بنوشید ، آن موجب تسکین درد و میگرن می شود .

رفع سرگیجه و دل شوره :

استفاده از لیمو ترش سرگیجه را رفع می نماید ، و اگر لیمو با کمی عسل خورده شود ، باعث آرامش شده و دل شوره را برطرف می کند .

.

خواص درمانی لیمو ترش

.

درخشان کننده چشم ها :

سعی کنید در نوشیدنی هایتان آب لیمو استفاده کنید . فرضا هر روز صبح یک عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل کنید . نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای باعث می شود شما بدن سالمتری داشته باشید . همچنین در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو ، چشم های شما درخشان تر شده و پوستی سرحال تر از قبل خواهید داشت . در صورت تمایل برای بهتر کردن طعم آن می توانید از شکر یا عسل استفاده کنید .

تسکین دهنده گلو درد :

لیمو دارای اثرات ضد عفونی کننده و قابض است و بدین جهت می توان از آن برای درمان گلو درد استفاده نمود . با توجه به مقدار زیاد ویتامین C موجود در لیمو ، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود . برای فرد مبتلا به آنفلانزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است . و همچنین یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید ، ورم گلو و گلودرد را برزف خواهد کرد .

نیرو بخش و تب بر :

مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار می شود . به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمو را به آب سرد اضافه کنید ، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید ، این کار باعث کاهش تب و تقویت نیروی بدن خواهد شد . ذکر این نکته ضروری است که قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باید از قرار دادن اسانس لیمو به صورت مستقیم بر روی پوست خودداری کنید زیرا ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی گردد .

تسکین دهنده درد :

لیمو باعث تسکین سر درد های معمولی و سر درد های میگرنی می شود . برای این دو منظور می توان ۵ قطره اسانس لیمو را در ۲۵ میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب مانند روغن بادام مخلوط کرد و ان را با استفاده از یک دستمال کتانی بر روی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد .

پاک کننده پوست :

اگر پوست شما چرب است می توانید آن را با لیمو که یک ماده قابض است تمیز کنید به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یک پنبه تمیز صورت را با ان پاک کنید . این کار باعث کاهش چربی پوست می شود و از پدید آمدن جوش ها به صورت جلوگیری می کند در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باکتری ها بهتر است هر روز یک محلول تازه درست کنید . مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست می شود و برای پوست های چرب بسیار مفید است . اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرفآن خودداری کنید .

لیمو ضد شوره و برطرف کننده خارش پوست سر :

آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش می دهد . عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر ماساژ دهید و سپس آن را با اب به طور کامل بشویید . همچنین آب لیمو می تواند به عنوان یک تقویت کننده مو و ضد خارش ، به صورت ماساژ بر روی پوست سر استفاده شود .

ضد سرماخوردگی :

آب لیمو یک ضد ویروس عالی می باشد و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است . بدین منظور یک عدد لیمو را با مقداری نمک میل کنید . در صورت تمایل می توانید عصاره گرفته شده را در آب رقیق کرد و سپس مصرف کرد .

یک حالت دهنده خوب برای موها :

به علاوه شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث کاهش چربی آن می شود . به این صورت که عصاره حاصل از آبگیری دو عدد لیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید . این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها می شود . همچنین مصرف آن باعث می شود موهای طلایی رنگ روشن تر شوند .

نرم کننده مناسب برای پوست آرنج :

برای نرم کردن پوست زیر ناحیه آرنج ، آرنج تان را حدود ۱۰ دقیقه بر روی یک برش لیمو فشار دهید .

تقویت کننده حافظه :

لیمو تقویت کننده حافظه است . چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید . همچنین می توان این کار را در مواقعی انجام داد که می خواهید چیزی را به یاد بیاورید . مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه بدست خواهد آورد .

آرامش دهنده روح :

لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح مطرح بوده است . استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح ( مدیتیشن ) بسیار مفید است . برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به کاسه حاوی آب گرم افزود و آن را در هوای اتاق قرار دهید . به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت .

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *