بازدید این صفحه: 1183
طب سنتی در جهان-پزشکان چینی-تیروئید-کتاب غدد مترشح داخلی-طب سنتی در جهان-غده هوش-کند ذهن

طب سنتی در جهان

طب سنتی در جهان

مردم در سرزمین های چین و ژاپن معتقدند که پزشکی در آن کشور ها سابقه چند هزار ساله دارد و سه هزار سال قبل از عیسی مسیح باغ های پرورش گیاهان دارویی در آنجا وجود داشته است . قس دو هاله در کتاب خود در خصوص پزشکان چینی مطالبی را آورده و معتقد است اروپایی ها مبحث نبض را از کتاب های چینی استفاده کرده اند .
در هند نیز پزشکی سابقه دیرینه دارد ولی آغشته به اوراد و … بوده است . بقراط از ادویه های هندی استفاده های زیادی کرده است .
پزشکی در ایران سابقه چندین هزار ساله دارد و به چهار قرن از قبل از میلاد مسیح برمی گردد . اصول و ریشه های پزشکی ایرانی در کتاب های اوستا و زند ذکر شده است . در ایران نیز پزشکی مخلوط با ادعیه و … بوده و اعتقاد داشتند که اهریمن امراض را بر بشر مسلط می کند .
در کلده ، آشور و بابل مباحث پزشکی متاثر از پزشکی مصر بود . هرودوت گوید : سنت نشان دادن بیماران به اهالی شهر ، جهت استفاده از تجربیات اشخاص در این شهر ها وجود داشته است .
در بین مردمان اسرائیل پزشکی بدست رجال دینی سپرده شده بود . یهودیان مرض و بیماری را یک عقویت الهی می دانستند . در بعضی موارد مرض را نتیجه ورود عفریتی به بدن بیمار دانسته و برای صحت او مبادرات به تداوی با دعا ، طلسم ، سحر و جادو می کردند .
وجود دایرة المعارف ۴۲ جلدی در مصر که ۶ جلد آن اختصاص به پزشکی داشته است ، مصریان را از مدعیان اولیه پزشکی را به وسیله وحی دریافت کرده است . همه اطبای مصری را کاهنان تشکیل می دادند . چون روحانیت دینی در مصر تسلط داشت و اطباء نیز از آن گروه بودند نتوانستند به علم تشریح و … وارد شوند و بدین جهت پزشکی ، پیشرفت زیادی در مصر نکرد .

طب سنتی در جهان-پزشکان چینی-تیروئید-کتاب غدد مترشح داخلی-طب سنتی در جهان-غده هوش-کند ذهن

بنیاد اساسی

مزاج ، بنیاد اساسی پزشکی سنتی ایران است . پزشکان قدیم با معارست و تبحری که در شناختن مزاج ها داشتند ، دخالت وضع مزاجی را ، از موی سر تا ناخن پا ، در هر یک از بیماری ها رصد کرده و معیار تشخیص و درمان کلیه بیماری ها را ، توجه به مزاج اصلی و عارضی بیماران قرار داده بودند . به علت همین تمرین مداوم ، منشاء اختلالات و عوارض بدن را به سهولت درمی یافتند . در کتب طب قدیم ، فصول و ابواب مفصل جداگانه ای در خصوص این علایم تحت عنوان سوء مزاج سرد و سوء مزاج گرم شرح داده است . به جرات می توان گفت : به همان سهولتی که امروز پزشکی جدید بیماری میکسدم را تشخیص می دهد ، آنان بی کفایتی های خفیف تیروئید را تشخیص می دادند . علت موفقیت پزشکان قدیم در تشخیص و درمان بیماری ها ، طبقه بندی امراض بر اساس مزاج ، گرمی و سردی و به اصطلاح پزشکی جدید ( ازدیاد و نقصان متابولیسم باز آل ) بود .

طب سنتی در جهان-پزشکان چینی-تیروئید-کتاب غدد مترشح داخلی-طب سنتی در جهان-غده هوش-کند ذهن

یافته های جدید در مورد مزاج

این مطلب که منظور پزشکی سنتی از گرمی مزاج آن چیزی است که امروزه با هیپر تیروئیدی یا نارسائی غده تیروئید نامیده می شود . با مقایسه مطالب ذکر شده در کتاب کامل الصناعه تالیف علی ابن عباس مجوسی اهوازی ، که هزار و صد سال پیش تالیف شده ، و مطالب نظیر آن در کتاب غدد مترشح داخلی و بیماری های آن تالیف دکتر نصرت الله کاسمی استاد دانشگاه تهران قابل انطباق و اثبات است .
مقایسه براساس عنوان الف برای نسخه کامل الصناعه و برای کتاب غدد مترشح داخلی انجام می دهیم :
الف : هوش تند و تیز و دقیق مربوط به شدت عمل یا حسن عمل تیروئید است ، به همین سبب تیروئید را غده هوش لقب داده اند ؛ در برابر کندی و رخوت روحی و جسمی را که ممکن است تا بلاهت و حمق پیش رود از آثار ضعف عمل تیروئید می دانند .
ب : فمن علامات البدن الحار ان یکون صاحبه ذکیا فطنا و متی کان البدن بارد فان صاحبه یکون بلیدا قلیل الفهم . یعنی : کسی که مزاجش گرم است ، ذکی ( با ذکاوت ) و فطن ( دارای هوش تند و تیز ) می باشد و کسی که مزاجش سرد است بلید ( کند ذهن ) و قلیل الفهم ( که همان رخوت روحی و بلاهت است ) می باشد .

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *