بازدید این صفحه: 2577
بیماری های شایع در افراد سندروم داون 1-بیماری های عفونی-عفونت ریوی یا ذات الرّیه- کودکان سندروم داون- بیماری های قلبی مادرزادی- بیماری کوشین-هترو تروپیا

بیماری های شایع در افراد سندروم داون ۱

بیماری های شایع در افراد سندروم داون ۱

آسیب پذیری در برابر بیماری های عفونی:

اکثر کودکان سندروم داون، به ویژه نوزادان سندرون داون به لحاظ ضعف و نارسایی در مکانیسم دفاعی بدنشان (اختلال ایمنی) در برابر بیماری های عفونی بسیار آسیب پذیر هستند. عفونت و تورم در ریه ها و روده های نوزادان و کودکان سندروم داون بیش از سایر کودکان قابل مشاهده است. در گذشته این نوع عفونت ها، به خصوص عفونت ریوی یا ذات الرّیه شدید از موجبات اصلی فراوانی مرگ و میر در نوزادان و کودکان خردسال سندروم داون بوده است.

امروزه بیماری های عفونی و عفونت های ریه به طور کلی در همه بچه ها اعم از کودکان عادی و کودکان سندروم داون به نسبت کمتر به چشم می خورد. در واقع وجود داروهای آنتی بیوتیک و مشتقات آن موجب گردیده که مرگ و میر کودکان به خصوص کودکان سندروم داون به علت وجود این نوع بیماری های عفونی فوق العاده کاهش یابد.

عوامل متعددی موجب فراوانی بالای بیماری های عفونی در میان کودکان سندروم داون و آسیب پذیری قابل توجه آن ها در برابر این بیماری ها می باشد. در اینجا به مهمترین این عوامل اشاره می شود: اولاً، مشکلات و نارسائیهایی از قبیل بیماری های قلبی مادرزادی، افزایش فشار در عروق، ریه ها و حالت ضعف عمومی در کودکان سندروم داون، این کودکان را بیش از سایر کودکان مستعد ابتلا به بیماری عفونی می نماید.

ثانیاً مقاومت بدنی نوزادان و کودکان سندروم داون در برابر عوامل خارجی بسیار ضعیف است به عبارت دیگر به طور طبیعی فاقد ایمنی لازم در برابر بیماری های مختلف هستند. ثالثاً، کودکان عقب ماندۀ ذهنی به طور اعم و کودکان سندروم داون به طور اخص به لحاظ ضعف شناختی و فقدان قدرت کافی در تشخیص موقعیت های مطلوب و تعمیم آن ها بیش از سایر کودکان در معرض آلودگی ها و عفونت های گوناگون قرار می گیرند.

این کودکان علاوه بر اینکه در زمینه تغذیه مناسب و بهداشت شخصی بیش از سایر کودکان به کمک والدین و مربیان دلسوز احتیاج دارند، می بایست به امر بهداشت دهان و دندان آن ها فوق العاده توجه نمود. به خصوص همنطوری که پیش از این اشاره شد، به لحاظ وضعیت خاص دهان، در اغلب موارد دهان این کودکان نیمه باز بوده و قسمتی از زبانشان در بیرون از دهان قرار دارد. آموزش خودیاری در توالت رفتن، نظافت و غیره می بایست با صبر و حوصله کافی به آن ها داده شود.

بیماری های شایع در افراد سندروم داون 1

بیماری های شایع در افراد سندروم داون ۱

ناراحتی های قلبی:

بیماری های مادرزادی قلبی متداولترین و جدی ترین مسئله در سلامت عمومی کودکان سندروم داون است. در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از کودکان سندروم داون بیماری های قلبی مادرزادی مشاهده می شود. ساختمان قلب در آن دسته از کودکان سندروم داون که دچار ناراحتی قلبی هستند، به دلایلی از رشدکامل برخوردار نیست. در حدود ۴۰ درصد از نوزادان سندروم داون با ناهنجاری مادرزادی قلب متولد می شوند.

در واقع بیماری قلبی مهمترین عامل در مرگ کودکان سندروم داون در دو سال اول زندگی محسوب می شود. انواع مختلفی از ناهنجاری ها در ساختمان قلب کودکان سندروم داون مشاهده می شود، اما دو نوع آن یعنی بیماری ((کوشین)) در حدود ۳۶ درصد موارد و بیماری ((ارتباط بین دو بطن)) در حدود ۳۳ درصد موارد، بیشتر دیده می شود. به نظر متخصصان مربوطه، در اکثر موارد، بین دو طرف قلب ((راست و چپ دهلیزها ))  این کودکان یک فاصله یا شکاف وجود دارد که در شرایط طبیعی یک حائلی آن را می پوشاند. اگر این فاصله خیلی باز باشد، کنش قلب بسیار ضعیف بوده، کودک فوق العاده بی حال و حوصله و غیرفعال خواهد بود. تشخیص وجود چنین نارسایی قلبی در بعضی از نوزادان سندروم داون بلافاصله بعد از تولد توسط طبیب متخصص مقدور است.

البته در مواردی که نارسایی قلبی کودکان بسیار جزئی و اندک است، مشاهده شده که نارسایی مزبور به مرور بهتر شده و یا تأخیر چندانی بر رشد، سلامت عمومی و فعالیت های کودک ندارد. همان طوری که قبلاً اشاره شد نزدیک به  این کودکان مشکل چندانی از نظر قلبی ندارند. اگر به هنگام تولد و یا در روزهای اول زندگی کودک، با معاینه ی کاملی که از او بعمل می آید، معلوم شود که کودک مطلقاً نارسایی قلبی ندارد، دیگر جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

بیماری های شایع در افراد سندروم داون 1

بیماری های شایع در افراد سندروم داون ۱

دشواری یا مسائل گوارشی در روده ها

در حدود ۴ درصد از نوزادان سندروم داون با رشد ناکامل روده ها متولد می شوند. به گونه ای که بعضی از قسمت های روده کوچک در دورۀ جنینی رشد کامل نکرده، به طور ناقص باقی می ماند. این نقیصه ها می تواند با مسدود بودن یا تنگی پیلور یا باب المعده یا مقعد و یا آنچه بیشتر متداول است، انسداد قسمتی از روده بزرگ در پایین شکم مشخص گردد. بزرگ شدن روده بزرگ و یبوست هم در این کودکان زیاد است. در مواردی نیز قسمت پایین روده بزرگ حالت غیرطبیعی پیدا می کند.

هرگونه انسداد روده ای در قسمت باب المعده موجب می شود که بچه در همان اولین غذایی (آب یا شیر) که می خورد دچار حالت تهوع شده، استفراغ کند. انسداد روده ای در قسمت روده باریک یا قولون سبب می گردد که شکم نوزاد بزرگ شده و استفراغ کردن کودک روز اول یا دوم شروع گردد. این ناهنجاری ها می تواند سبب مرگ سریع نوزاد تریزومیک در روزهای اول زندگی شود.

نارسایی های روده ای در بعضی از کودکان سندروم داون باعث می شود که این کودکان از تغذیه مناسب محروم مانده و در نتیجه از نظر رشد عمومی با مشکل مواجه شوند. در هر حال باید توجه داشت که استفراغ نوزاد به هنگام اولین تغذیه، لزوماً به معنای آن نیست که او دچار نارسایی روده ای است. به طور کلی اگر نوزاد سندروم داون در روزها و هفته های اول حیات خود هیچ گونه مشکلی از نظر تغذیه نداشته باشد و تب، حالت تهوع و استفراغ در او مشاهده نشود، دیگر دلیلی وجود ندارد که نگران نارسائیهای احتمالی در ناحیه روده های کودک بود.

بیماری های شایع در افراد سندروم داون 1

بیماری های شایع در افراد سندروم داون ۱

مشکلات بینایی یا دید:

غالب کودکان سندروم داون به نوعی با نارسایی های بینایی مواجه می باشند. اغلب چشمان نوزادان سندروم داون به دلیل عدم رشد کافی عضلات هماهنگ کننده آن ها حالت لوچی دارند. این لوچی یا چپی چشم که اصطلاحاً ((استرابیزماس)) یا ((هترو تروپیا)) نامیده می شود عمدتاً با بالا رفتن سن کودک بهتر می شود.

اگر این حالت تا دو سالگی برطرف نشود، احتمالاً با نظر چشم پزشک با عمل جراحی نسبتاً ساده قابل اصلاح خواهد بود. ضعف یا نارسایی در دید، همچون نزدیک بینی در کودکان سندروم داون مشاهده می شود  به طور کلی خطاهای دید کودکان سندروم داون در ۸۰ درصد موارد به دلیل همان نزدیک بینی آن هاست. البته مشکل مربوط به دید کودکان و یا بزرگسالان سندروم داون تیرگی مردمک چشم یا آب مروارید دیده می شود. بعضی از محققان نظیر تینگی شیوع آب مروارید اکتسابی را در بین بزرگسالان سندروم داون در حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد ذکر نموده اند.

.

منبع : مریض خونه  ( بیماری های شایع در افراد سندروم داون ۱)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *