بازدید این صفحه: 1792
از سندرم تونل کارپال مچ دست چه میدانید؟-علت درد در مچ دست- علت درد در انگشتان دست- بی حسی مچ دست- درمان بی حسی مچ دست- سندرم کانال کارپال- روماتیسم‌

سندرم تونل کارپال مچ دست

سندرم تونل کارپال مچ دست

شاید ایم این بیماری به نظر عجیب و نادر به نظر برسد درحالی که اغلب آن را با نام تنگی کانال مچ دست می شناسند و بسیاری از مردم به آن دچار هستند، اغلب افراد به دلیل قرارگرفتن دست در حالت غیر استاندارد به این سندروم مبتلا میشوند. مانند مکانیک ها،ورزشکارانی چون تنیس بازان،تایپیست ها و افرادی که با دستان خود حالتی را تکرار میکنند مانند باز و بسته کردن پیچ،کار با رایانه و ….

سندرم تونل کارپال (CTS) یک اختلال مربوط به اعصاب است که بیشتر در کارمندان و افرادی که برای ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و با رایانه کار می‌کنند دیده می‌شود. شاید جالب باشد بدانید احتمال بروز این بیماری مرتبط با اعصاب که درد و بی‌حسی دست بویژه مچ دست را به همراه دارد، در خانم‌ها سه برابر بیشتر از آقایان بروز می‌کند.

به گزارش مریض خونه به نقل از سلامت نیوز : دکتر فریبرز حمزه‌زاده، متخصص ارتوپدی می‌گوید: سندرم تونل کارپال، معمولا یک بیماری مربوط به شغل است و بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مچ دستشان برای مدت طولانی در شرایط نامناسب و غیراستاندارد قرار دارد.

سندرم «تونل کارپال» نامیده می‌شود؟ تونل کارپال، کانالی در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد. این عصب به انگشت شصت و قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت سوم حس می‌دهد. وقتی مچ دست در حالت نامناسب قرار بگیرد، فضای کافی برای عصب مدیان (عصب میانی) وجود ندارد و به این عصب فشار وارد می‌شود. همچنین وقتی این تونل ملتهب شود یا آسیب ببیند، به عصب هم صدمه وارد خواهد شد که بی‌حسی و ضعف و درد در انگشت‌ها را به دنبال دارد.

سندرم تونل کارپال مچ دست

سندرم تونل کارپال مچ دست

علت ابتلا به سندروم کانال کارپال

به گفته دکتر حمزه‌زاده، عوامل وراثتی نقش مهمی در بروز سندرم تونل کارپال مچ دست دارند یعنی اگر در خانواده‌ای یک فرد مبتلا وجود داشته باشد این احتمال وجود دارد که افراد دیگر هم در معرض ابتلا به آن قرار بگیرند. در این میان علاوه بر قرار گرفتن دست در موقعیت نامناسب در طولانی‌مدت (مثلا در خیاط‌ها، خانم‌های خانه‌دار میانسال، کاربران رایانه، نجاران، تایپیست‌ها و صفحه‌آراها، کارگران، قصاب‌ها، مکانیک‌های خودرو، رانندگان ماشین‌های سنگین و…)، حرکات تکراری و مداوم مچ دست مثلا انجام ورزش حرفه‌ای تنیس یا پینگ‌پنگ، آسیب‌دیدگی مچ دست، وجود کیست یا تومور در داخل کانال، استرس کاری، استفاده مداوم از ابزاری که باعث ارتعاش دست می‌شود، پرکاری غده هیپوفیز، کم‌کاری تیروئید، روماتیسم‌های مفصلی، دیابت و… هم می‌توانند باعث بروز سندرم کانال کارپال شوند. حتی بارداری هم این بیماری را تشدید می‌کند چون با تغییرات هورمونی در این دوره، فشار به کانال دست افزایش می‌یابد؛ هر چند پس از زایمان بیماری خود به خود درمان خواهد شد.

سندرم تونل کارپال مچ دست

سندرم تونل کارپال مچ دست

علائم ابتلا به بیماری سندرم تونل کارپال

دکتر حمزه‌زاده با بیان این که این بیماری در مراحل ابتدایی با بی‌حسی، سوزش و خارش دست به‌ویژه در شب‌ها همراه است، می‌افزاید: احساس کاهش حس در مسیر انگشت شست و منتهی شدن به انگشت وسط و حلقه وجود دارد و با پیشرفت بیماری عضلات کف دست نیز درگیر می‌شود. در عین حال، معمولا بیمار با احساس درد در دست از خواب بیدار می‌شود و برای ساکت شدن درد مجبور است دستش را به سرعت تکان دهد. حتی سندرم تا جایی پیشرفت می‌کند که انجام یک کار ساده مثل برداشتن کتاب هم به سختی انجام می‌شود.

همچنین احساس درد و بی حسی در مراحل ابتدایی فقط در مچ و انگشتان احساس می‌شود، اما به مرور زمان درد دست از مچ به قسمت‌های بالایی و شانه سرایت خواهد کرد. با مشاهده علائم اولیه، بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند و متخصص با انجام معاینات بالینی و در صورت نیاز گرفتن نوار عصب و عضله و در برخی موارد به کمک ام.آر.آی، بیماری را تشخیص می‌دهد.

راه درمان بیماری سندروم کانال کارپال

درد ناشی از سندرم تونل مچ دست معمولا در مراحل اولیه با رعایت اصول استاندارد یعنی استراحت دادن به دست و کاهش حرکات مچ قابل کنترل است و در مرحله بعدی به بیماران استفاده از مچ بند و آتل و مصرف مکمل‌های ویتامینی و داروهای ضد درد و التهاب مثل آسپرین، ایبوپروفن و دیکلوفناک تجویز می‌شود. اما در صورت پیشرفت بیماری فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا فشار از روی عصب برداشته شود و درد تسکین پیدا کند. بهبود کامل چند ماه طول می‌کشد و فرد نباید هرگز سراغ کارهایی برود که زمینه‌ساز بروز بیماری بوده است. مثلا اگر شخصی تایپیست بوده است بعد از بهبود دیگر نمی‌تواند شغلش را ادامه دهد چراکه احتمال عود مجدد زیاد است. در این میان انجام فیزیوتراپی زیر نظر متخصص و نرمش‌های ویژه در تسکین دردها تا حدی موثرند. فراموش نکنید بعضی از پزشکان برای درمان و کاهش درد به مچ دست بیماران کورتون تزریق می‌کنند که البته این روش مورد تائید بیشتر جراحان نیست.

فروش طرح گلدوزی
  1. sisi

    سلام
    میخواستم بدونم مطالبی که شما میزارید آیا مورد تایید پزشک خاصی هست و اینکه تا چه حد به درمان هایی که عنوان میشه میتونیم اعتماد کنیم؟
    البته میدونم که افراد سایت مسولیتی در این قبال ندارن
    بسیاری از مطالب بیماری ها رو مطالعه کردم خوب بود ممنون.

    • admin

      با سلام و احترام
      دوست گرامی مطالب سایت ما یا به صورت ترجمه ، استفاده از منابع معتبر،گاهی ارسال مطالب توسط پزشکان ویا باز نشر خبرگزاریهای رسمی ایران است،که تمام این مطالب توسط یک پزشک نوشته و یا تحقیق شده است .ولی به هر حال تمام این مطالب صرفا جهت بالا بردن اگاهی کاربران می باشد و هر گونه روش های درمانی بهتر است با مشورت پزشک متخصص صورت بگیرد .البته بعضی از روش های درمانی مثل قرار دادن پاشنه پا درون آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه ، برای تسکین درد خوب قطعا ضرری به بدن نمی رساند . ولی باز هم عرض میکنم که تمام مراحل درمانی بهتر از با نظر پزشک متخصص باشد .
      پایدار و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *