بازدید این صفحه: 995
تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟ -درمان بیماری سرخک-علت ابتلا به اسهال-درمان بیماری اسهال در کودکان-فواید و مضرات شیر خشک-مزیت شیر مادر نسبت به شیر خشک

تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟

تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟

شیرخشک صرفاً یک غذاست در صورتی که شیرمادر یک مایع مغذی زنده پیچیده، حاوی انتی بادی ها، آنزیم ها و هورمون هاست که همگی آنها برای سلامت سودمند هستند. علاوه بر این برخی از روش های دادن شیرخشک کودک را در معرض خطرات جدی ابتلا به عفونت قرار می دهد. دریافت زودهنگام آغوز (کلستروم) که غنی از آنتی بادی است اهمیت ویژه ای در کشورهای در حال توسعه دارد و حجم اندک آغوز به پیشگیری از فزون باری کلیوی در هنگامی که کودک در حال تنظیم تعادل مایعات بدن خود است کمک می نماید.
منافع تغذیه با شیرمادر برای سلامت کدام اند؟
در جدول ۱ و۲ منافع کوتاه مدت و بلند مدت شیردهی بر سلامت نوزاد و مادر خلاصه شده است (داده های مذکور از ۲ مطالعه مروری مبتنی بر شواهد استخراج شده اند). در هنگام ارزیابی شواهد حاصل از مطالعات مشاهده ای در کشورهای پردرآمد احتیاط لازم است چرا که این مطالعات مستعد تورش و مخدوش شدن به وسیله عواملی چون تحصیلات و سطح اجتماعی-اقتصادی هستند. در نوزادان با وزن کم هنگام تولد (کمتر از ۲۵۰۰ گرم) شواهد حاصل از مرورهای نظام مند نشان می دهد که شیر مادر میزان مرگ و میر و موربیدیته را کاهش می دهد و بر تکامل عصبی و رشد اثر سودمندی دارد.

تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟

تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟

در کشورهای در حال توسعه میزان های پایین مصون سازی آب آشامیدنی آلوده و کاهش ایمنی در نتیجه سوءتغذیه سبب می شوند که تغذیه با شیر مادر به امری حیاتی برای کاهش عفونت های مرگبار تبدیل شود . تخمین حاصل از مرور بر مداخلات انجام شده در ۲۴ کشور در حال توسعه نشان داد که تغذیه نسبی با شیر مادر تا ۱۲ ماهگی توانسته سالانه از ۳/۱ میلیون (۱۳%) مرگ و میر در کودکان زیر ۵ سال جلوگیری نماید.

در مقایسه واکسن های هموفیلوس آنفلوآنزا نوع b و سرخک توانستند به ترتیب از ۴% و ۱% مرگ و میر کودکان پیشگیری کنند. تغذیه با شیر مادر همچنین تخمک گذاری را متوقف می کند از این رو زنانی که به نوزادان خود شیر می دهند با احتمال کمتری نسبت به آنهایی که شیردهی ندارند باردار می شوند.

در مطالعه پیمایشی همگروهی هزاره انگلستان که روی ۱۵۸۹۰ نوزاد انجام شد ۶ ماه تغذیه انحصاری با شیرمادر با کاهش ۵۳ درصدی در موارد بستری شدن در بیمارستان به علت اسهال و کاهش ۲۷ درصدی عفونت های تنفسی در هر ماه همراه بود تغذیه نسبی با شیرمادر به ترتیب با کاهش های به میزان ۳۱% و ۲۵% همراه بود نتایج این مطالعه نشان دادند که اثرات حفاظتی به سرعت پس از قطع شیردهی از بین می روند که این یافته برخلاف مطالعات همگروهی کوچک تر بود که منافع تغذیه با شیرمادر را تا ۷ سال گزارش کرده بودند.

تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟

تفاوت شیر مادر با شیرخشک چیست؟

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *