بازدید این صفحه: 1140
تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی ,روش تشخیص جفت سرراهی,سونوگرافی رحم از طریق واژن, هماتوکریت,وضعیت مارژینال,اکسی توسین

تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی

تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی

سونوگرافی رحم از طریق شکم بهترین و دقیق ترین روش تشخیص جفت سرراهی بوده و دقتی بیش از ۹۵% دارد ولی در ۷% موارد نتیجه منفی کاذب خواهد بود. (بیشتر در مواردی که جفت در ناحیه خلفی واقع شده یا بسیار بزرگ باشد) در این موارد سونوگرافی رحم از طریق واژن تا حدود زیادی کمک کننده خواهد بود.

تمامی بیماران مشکوک بایستی در بیمارستان بستری شده و با متخصص زنان و زایمان مشاوره انجام گیرد و علاوه بر سونوگرافی بررسی های زیر نیز صورت گیرد:

۱- آزمایش Hb، HCT، Blood Group ، Croos match، درخواست رزرو حداقل ۳ واحد packed cell و ۲ واحد خون کامل.
۲- کنترل علائم حیاتی مادر و FHR

تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی

تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی

تدابیر درمانی

درمان جفت سرراهی بستگی به شدت خونریزی و سن حاملگی داشته و بر دو اصل اقدامات حفاظتی استوار است کلیه بیمارن مشکوک بایستی در بیمارستان بستری و در صورت تایید تشخیص اقدامات زیر انجام شود:

۱- استراحت در رختخواب خودداری از نزدیکی و دوش واژینال
۲- برقراری IV line و اصلاح وضعیت همودینامیک و حفظ هماتوکریت بیش از ۳۰% با استفاده از packed cell یا خون کامل
۳- در صورت وجود خونریزی شدید (صرف نظر از سن حاملگی) و یا سن حاملگی بیش از ۳۶ هفته بایستی به حاملگی خاتمه داد. در کل روش انتخابی سزارین است. اندیکاسیون های قطعی سزارین عبارتند از خونریزی شدید، نوع کامل و نسبی جفت سرراهی، وجود دیسترس جنین و نمایش غیر طبیعی (بریچ، عرضی و …)
۴- خونریزی خفیف و ناپیوسته باشد روش درمان بستگی به سن حاملگی خواهد داشت. در چنین مواردی (حتماً نمایش سفالیک) اگر سن حاملگی مساوی یا بیشتر از ۳۷ هفته باشد و یا سیستم تنفسی جنین از تکامل کافی برخوردار باشد و جفت در وضعیت مارژینال
قرار داشته باشد و سرویکس اجازه زایمان را بدهد می توان اقدام به القاء زایمان نمود (ابتدا آمنیوتومی و سپس در صورت لزوم اکسی توسین به میزان ۵-۱۰mU/minوریدی). همچنین در مواردی که امکان حیات جنین وجود نداشته باشد و یا جنین مرده باشد می توان اجازه داد زایمان واژینال صورت گیرد.

تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی

تدابیر درمانی در خصوص جفت سر راهی

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *