بازدید این صفحه: 1152
خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین -سقط خودبخودی,Circumvallate placentation, علل سقط خودبخودی درسه ماهه دوم حاملگی,نقص های آناتومیک رحم

خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین

خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین

Spontaneous Abortion

از نظر تعریف به ختم حاملگی قبل از هفته ۲۰ حاملگی (LMP) سقط گفته می شود. تعاریف دیگر آن عبارتند از: ختم حاملگی قبل از زمانی که جنین قادر به حیات باشد و یا اینکه وزن جنین کمتر از ۵۰۰ گرم( در برخی مکاتب کمتر از ۱۰۰۰ گرم باشد.) در صورتی که سقط بطور خودبخودی و بدون تاثیر دارو و یا وسیله مکانیکی صورت گیرد به آن سقط خودبخودی اطلاق می شود.

شیوع کلی سقط خودبخودی ۱۵% تا ۲۰% کل موارد حاملگی ها بوده و ۷۵% موارد قبل از هفته ۱۶ حاملگی و در ۶۰% موارد قبل از هفته ۱۲ حاملگی رخ می دهد. شایعترین علت سقط خودبخودی در سه ماهه اول حاملگی اختلال کروموزومی (در ۵۰% تا ۶۰% موارد) و شایعترین اختلال کروموزومی مربوطه تریزومی اتوزومال است (۵۰% موارد)و اما شایعترین علل سقط خودبخودی درسه ماهه دوم حاملگی نقص های آناتومیک رحم یا سرویکس مرگ جنین و Circumvallate placentation می باشد.

مهمترین عوامل مستعد کننده و خطرساز (Risk factors) سقط خودبخودی عبارتند از: سن کمتر از ۱۸ سال و بیش ار ۳۵ سال عفونتهای مادر (خصوصاً ureaplasm urealyticum و هرپس سیمپلکس) دیابت کنترل نشده، هیپرتیروئیدیسم بیماری ویلسون SLE، تروما، مصرف ایزوتره تینوئین، الکل، سیگار، OCP قهوه (بیش از حد) وجود IUD و سابقه تماس با دی اتیل استیل بسترول (DES) در دوران جنینی (ثانویه به اختلالات ساختمانی رحم).
بر اساس خصوصیات بالینی نسبتاً متفاوت سقط خودبخودی به ۶ گروه تقسیم می شود.۱) تهدید به سقط ۲) سقط اجتناب ناپذیر ۳) سقط ناقص ۴) سقط کامل ۵) سقط عفونی و ۶) سقط فراموش شده

خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین

خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین

تهدید به سقط (Threatened Abortion)

به مواردی از حاملگی که دچارخونریزی واژینال (با منشاء جفتی) قبل از هفته ۲۰ حاملگی شود و سرویکس بسته و جنین زنده باشد تهدید به سقط (TA) گفته می شود. این حالت معمولاً با خونریزی (معمولاً خفیف به صورت لک بینی و یا همانند خونریزی قاعدگی) و بدون درد تظاهر می کند. اما ممکن است درد کرامپی در سوپراپوبیک یا پشت (همانند قاعدگی) وجود داشته باشد و رحم کمی حساس باشد.

توجه: حدود ۵۰% موارد TA به سقط می انجامد.

خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین

خونریزی واژینال علت سقط خودبخودی جنین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *