بازدید این صفحه: 1776
زایمان واژینال بریچ ,Breech Vaginal Delivery,تنگی لگن,اولیگوهیدرآمنیوس,انانسفالی,هیدروسفالی,سرویکس,جفت سرراهی

زایمان واژینال بریچ

زایمان واژینال بریچ

(Breech Vaginal Delivery (BVD

به قرار طولی جنین که سر در بالا و سرین ها در پائین باشند نمایش ته (Breech) گفته می شودو بر اساس موقعیت پاها و ارتباط آنها با تنه به چهار نوع تقسیم می شود نمایش دولا(Frank Breech) به حالتی که زانوها باز و رانها به طرف بدن جمع شده باشند گفته می شود.

این نوع در هفته ۳۵ حاملگی حدود ۵۰% و در موقع ترم حدود ۷۰% موارد نمایش بریچ را تشکیل داده و بهترین پیش آگهی را دارد: ۲) نمایش چهارزانو (Complete Breech). در این حالت جنین به صورت چهارزانو در داخل رحم قرار گرفته است ۳) نمایش پا (Footling presentstion) در این حالت یک (یا هر دو پا) کاملاً باز بوده و در مجاور سرویکس قرار دارد. البته خود آن بر اساس اینکه یک یا هر دو پا باز باشند به ترتیب به دو نوع تک پا (single) و جفت پا (Double) تقسیم می شود و ۴) نمایش زانو (Knee presentation) در این حالت یکی (یا هر دو) از زانوها در مجاور سرویکس قرار دارد در نمایش بریچ نقطه مرجع یا راهنما ساکروم و قطر یا محور نمایش Bitrovhanteric( حدود سانتیمتر) می باشد.

شیوع نمایش ته (Breech) در هفته حاملگی حدود۲۰% است اما با گذشت زمان شیوع آن کاهش یافته و در حوالی ترم به ۳% تا %۴ می رسد.

زایمان واژینال بریچ

زایمان واژینال بریچ

علت اصلی بریچ نامعلوم است اما علل شایع شناخته شده آن عبارتند از:

زایمان زودرس حاملگی های چندقلو (در حاملگی دوقلو شیوع نمایش بریچ در قل اول حدود ۲۵% و در قل دوم حدود ۵۰% می باشد) پلی هیدرآمنیوس، حاملگی های متعدد، اولیگوهیدرآمنیوس، انانسفالی، هیدروسفالی، اختلالات رحمی، جفت سرراهی و اختلالات کروموزومی، اختلالات مادرزادی در بریچ حدود ۳ برابر حالت طبیعی است (۶% در مقابل ۲%) شایع ترین علت مرگ جنین در زایمان بریچ نارس بودن جنین در موقع وضع حمل می باشد.

توجه: تنگی لگن جزواتیولوژی بریچ نبوده و برخلاف نمایش های غیر طبیعی دیگر نظیر نمایش صورت و عرضی در نمایش بریچ تنگی لگن شیوع بیشتری ندارد.

 

زایمان واژینال بریچ

زایمان واژینال بریچ

 

 

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *