بازدید این صفحه: 804
نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه ,سلول های بنیادی ماهیچه ی قلبی,سلول های تمایز نیافته,سکته قلبی,دیابت نوع یک,اسپرم,نحوه حرکت اسپرم,شبیه سازی

نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

 

سلول های بنیادی درون شما برخلاف بیشتر سلول های دیگر عملکرد مشخصی ندارند اما به جای آن می توانند به بسیاری از سلول ها و بافت های دیگر تمایز یابند .

از آنجایی که این سلول ها عملکرد خاصی ندارند،گفته میشود که سلول های تمایز نیافته ای هستند ولی سلول های حاصل از تقسیم آنها می توانند به انواع مختلفی از سلول ها تمایز یابند ، بنا براین اساس تصور میشود که آنها به منظور ترمیم قسمت های مختلف در بدن حضور دارند.

هرچند در درون بدن شاید به تمام انواع سلول ها تمایز نیابند . تلاش های صورت گرفته در این زمینه است که در آزمایشگاه آنها را به سمت مسیرهای تکوینی خاص سوق داد .

استفاده از سلول های بنیادی جنینی برای ایجاد بافت هایی که جایگزین بافت های آسیب دیده در یک فرد شود را شبیه سازی درمانی می گویند که در آسنده شاید جایگزین بافت های آسیب دیده ی حاصل از برخی از بیماری ها مانند سکته قلبی و دیابت نوع یک گردد.

بدین سبب می توان از سلول های بنیادی ماهیچه ی قلبی برای جایگزینی ماهیچه ی آسیب دیده و یا حتی یک پانکراس جدید برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک ایجاد نمود . همچنین نیاز های افرادی را که منتظر عضو پیوندی هستند برطرف کرد .

نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

به طور معمول سلول های بنیادی را از جنین اولیه به دست می آورند.به طور مثال در زوج هایی که در مراکز ناباروری صاحب فرزند میشوند ، تعداد زیادی تخمک از خانم بدست آمده و در محیط آزمایشگاه در کنار اسپرم های همسر وی قرار داده میشود و در اثر لقاح تعداد زیادی زیگوت ایجاد میشود که شروع به مراحل تکوین می نمایند .

برخی از این جنین ها را وارد رحم مادر می نمایند اما از برخی دیگر می توان به عنوان منبع سلول های بنیادی استفاده نمود زیرا این سلول ها پر توان هستند یعنی می تواند به تمام انواع سلول های بدن تمایز یابند.

به تدریج که جنین تکوین می یابد توانایی سلول های آن در تمایز به سلول های متنوع کمتر و کمتر میشود و به جایی می رسد که برخی سلول ها حتی قدرت تقسیم خود را از دست می دهند،مانند سلول های عصبی و برخی دیگر در اثر تقسیم فقط سلول مشابه خود را به وجود می آورند مانند سلول های کبدی.

با این وجود مقدار کمی از سلول های بنیادی در بافت های بالغ وجود دارد که احتمالا وظیفه ی ترمیم آن بافت ها را برعهده دارد و استخراج این سلول ها از بافت های بالغ مشکل است و همچنین توانایی آن ها برای تمایز به سلول های مختلف محدود است ، بنابراین کارایی آنها نسبت به سلول های نبیادی جنینی کمتر است .

نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

نحوه انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *