بازدید این صفحه: 997
تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است ,پوسیدگی دندان شیری درکودکان,مراقبت از دندان های شیری,علت ابتلا به پوسیدگی دندان,رویش دندان عقل,ارتودنسی

تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است

تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است

 

به گفته محمد بیات رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ایران، مهمترین مشكل حوزه دندانپزشكی در ایران این است كه تعداد دندان های پوسیده،‌كشیده شده و پر كرده ایرانیان بسیار بالاست و این متاثر از تصورات اشتباهی می باشد كه از گذشته در زمینه سلامت دهان و دندان در كشورحاكم بوده است.
وی افزود: ۹۰ سال از آغاز رشته دندانپزشكی و فعالیت دندانپزشكی مدرن در ایران گذشته اما در این مدت در شاخص سلامت دهان و دندان در ایران بهبودی حاصل نشده است.

فكر استفاده از دندان مصنوعی منسوخ شد

رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ایران گفت: در گذشته تصور مردم اینگونه بود كه دندان عضوی نیست كه انسان برای تمام عمر بتواند از آن استفاده نماید و باید پس از مدتی دندان ها را از دست بدهد و به جای آن از دندان مصنوعی استفاده كند اما این نگاه و تفكر اكنون منسوخ شده است.
بیات افزود: نگاه مدرن در حوزه دندانپزشكی اینگونه است كه دندان نیز همانند قلب، پا و چشم می‌تواند تا آخر عمر سالم بماند و برای انسان كار كند اما به شرط آنكه بهداشت و سلامت دهان و دندان رعایت شود و تغذیه و سبك زندگی انسان صحیح باشد.
رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت گفت: البته در چند سال اخیر این نگاه در مسئولان وزارت بهداشت تغییر كرده است و شاهد تغییرات مثبتی هستیم. اقدامات مناسبی مانند فلورایدتراپی، فیشورسیلنت و رسیدگی به سلامت دندان دانش آموزان در مدارس شروع شده كه امیدبخش می باشد.
وی افزود: این تغییر نگاه البته هنوز در مراحل اولیه می باشد و نتایج آن برای نسل آینده و سال های آتی مشاهده می‌شود اما همین كه شاهد تغییر نگاه از درمان دندان به بهداشت و سلامت دندان هستیم جای امیدواری دارد.

تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است

تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است

دندانپزشكان فنلاند بیكار شدند

بیات گفت: این نگاه جدید سالهای سال است كه در بسیاری از كشورهای پیشرفته عملی شده است، نمونه آن كشور فنلاند میباشد كه ۳۵ سال پیش شاخص پوسیدگی،خرابی و كشیدگی دندان (DMF) برای افراد دوازده ساله حدود ۸ بود و امروز به ۸ دهم كاهش پیدا کرده است.
وی همچنین افزود: بسیاری از كشورهای حوزه اسكاندیناوی از این نظر موفق بوده‌ و توانسته‌اند با توجه به اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی از خراب شدن دندان شهروندان خود جلوگیری کنند، فنلاند یك نمونه از آن هاست كه طی سه دهه ۱۰ برابر شاخص سلامت دندان مردمانش بهبود یافته و در حال حاضر این كشور پنج میلیون نفری،۵۰۰ دندانپزشك بیكار دارد.
رئیس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ادامه داد: شاخص دی ام اف در ایران در حال حاضر برای كودكان ۱۲ ساله چهار می باشد یعنی هر كودك ۱۲ ساله به طور متوسط ۴ دندان پر كرده، كشیده شده یا پوسیده دارد و این شاخص در سنین بالاتر بسیار بیشتر می باشد و بیشتر افراد بالای ۴۰ سال در ایران تعدادی دندان كشیده شده دارند.
وی درباره هزینه‌های خدمات دندانپزشكی گفت: هزینه خدمات دندانپزشكی در ایران نسبت به سطح درآمد مردم بالا می باشد و پوشش بیمه ها نیز ضعیف است اما در مجموع نسبت به هزینه خدمات دندانپزشكی در دنیا، ایران جزو كشورهای ارزان می-باشد.

تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است

تفکر استفاده از دندان مصنوعی امروزه منسوخ شده است

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *