بازدید این صفحه: 466
با حذف پرو ویروس از سلول‌ آلوده میتوان ایدز را درمان کرد ,علت ابتلا به ویروس اچ ای وی,نحوه تکثیر ویروس HIV,درمان بیماران مبتلا به HIV,تکثیر ویروس HIV

با حذف پرو ویروس از سلول‌ آلوده میتوان ایدز را درمان کرد

با حذف پرو ویروس از سلول‌های آلوده می توان ایدز را درمان کرد

 

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه درسدن آلمان آنزیمی تولید کرده اند که می‌تواند به صورت اختصاصی پرو ویروسHIV-1 را از سلول‌های آلوده حذف نماید. نتایج این تحقیق در نشریه Nature Biotechnology منتشر شده است.
وجود ۳۷ میلیون فرد آلوده به ایدز و اضافه شدن سالانه ۲میلیون فرد جدید به این آمار، HIV را به بزرگترین معضل سلامت انسان ها تبدیل نموده است. هرچند پیشرفت‌های زیادی برای درمان این بیماری صورت گرفته اما رهایی کامل بیمار از این ویروس هنوز میسر نشده است. در واقع داروهای موجود از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنند اما پروویروس HIV درون سلول‌های بدن باقی می‌ماند.

تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه درسدن با همکاری چند موسسه دیگر از روش تکامل مولکولی هدایت شده نوع خاصی از آنزیم Brec1 را تولید کرده‌ است که می‌تواند بیش از ۹۰ درصد پرو ویروس را از ایزوله‌های انسانی شناخته شده HIV-1 حذف کند.
حال این تیم تحقیقاتی برای اولین بار ثابت کرده اند که این روش بر روی سلول‌هایی که مستقیما از بیماران HIV-1 جداسازی شده، موثر می باشد. جالب اینجاست که فعالیت ضد ویروسی این روش با هیچ گونه عوارض جانبی برای سلول‌ها همراه نبوده است. بر اساس این یافته‌ها، Brec1 می‌تواند نوید بخش درمان قطعی ایدز در آینده باشد.

پروفسور فرانک بوکولز سرپرست این تحقیق پیش بینی می‌کند که “چاقوهای مولکولی مانند Brec1 حرفه پزشکی را متحول خواهند کرد. نه‌تنها بیماران مبتلا به HIV، بلکه بسیاری از کسانی هم که به اختلالات ژنتیکی مبتلا هستند از این ابزار سود خواهند برد. ما به زودی شاهد آغاز عصر جراحی ژنوم خواهیم بود.”

با حذف پرو ویروس از سلول‌ آلوده میتوان ایدز را درمان کرد

با حذف پرو ویروس از سلول‌ آلوده میتوان ایدز را درمان کرد

چکیده مقاله

درمان های ضد رتروویروس کنونی (cART) به شکل موثری از تکثیر HIV-1 در انسان جلوگیری می نماید اما ویروس به صورت ذخایر پروویروسی متصل شده (integrated proviral reservoirs) در تعدادی از سلول ها باقی می ماند. با هدف تولید یک عامل ضد ویروس که بتواند پرو ویروس را از همه سلول ها حذف نماید، ۱۴۵ چرخه تکامل هدایت شده وابسته به سوبسترا برای تولید یک ریکامبیناز (Brec1) مورد استفاده قرار گرفت که بتواند به صورت اختصاصی توالی ۳۴ جفت بازی موجود در تکرارهای بلند انتهایی (LTRs) اکثر سویه ها و زیرگروه های HIV-1 را شناسایی نماید. Brec1 به شکلی موثر، دقیق و ایمن پرو ویروس متصل شده را از سلول های آلوده حذف می نمیاد و در بدن و در شرایط آزمایشگاهی از جمله در موش‌هایی که سلول های بیمار انسانی به آنها تزریق شده، بر سویه های کلینیکال HIV-1 موثر می باشد. بر اساس این نتایج Brec1 پتانسیل کاربرد بالینی به عنوان درمان قطعی HIV-1 را داراست.

با حذف پرو ویروس از سلول‌ آلوده میتوان ایدز را درمان کرد

با حذف پرو ویروس از سلول‌ آلوده میتوان ایدز را درمان کرد

منبع: مجله علمی ایران
چکیده مقاله: nature.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *