بازدید این صفحه: 1048
مضرات استفاده از مکمل های جنسی ,افزایش رابطه جنسی با مصرف مکمل های جنسی,میزان خلوص مکمل‌های جنسی,گیاه ماکا افزاینده رفتارهای جنسی,مکمل‌های جنسی مردان

مضرات استفاده از مکمل های جنسی

مضرات استفاده از مکمل های جنسی

 

گزارشی که در ژورنال Sexual Medicine به چاپ رسیده حاکی از این است که داروها و مکمل‌های بدون نسخه‌ای که برای افزایش سلامت جنسی مردان عرضه می‌شوند ممکن است بی‌اثر و حتی مضر باشند. لازم به ذکر است که در حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد مردان در دوره‌ای از زندگی‌شان به اختلالات جنسی دچار می‌شوند.
بسیاری از مردان به‌دلیل ترس یا شرم از مطرح کردن مشکلاتی این چنینی یا اجتناب از پرداخت حق ویزیت پزشک از داروهای بدون نسخه استفاده می¬نمایند. فروش مکمل‌های غذایی در کشور آمریکا از سال ۱۹۹۹تا ۲۰۰۷ دوبرابر شده و حدود ۵۰ درصد آمریکایی ها در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده می نمایند. این محصولات بسیار منتوع هستند و هزینه مصرف روزانه آن‌ها ۸۳ سنت تا ۶ دلار می باشد.

مشخص نبودن میزان ماده موثر، خلوص و ترکیبات و عدم وجود اطلاعات کافی در مورد تاثیر این مکمل‌ها بر سلامت بیماران موجب سردرگمی پزشکان و بیماران شده است.
محققان مرکز پزشکی باپتیست فارست در وینستون-سالم اطلاعات علمی گردآوری شده در مورد ایمنی و تاثیرگذاری ترکیبات استفاده شده در پرفروش‌ترین مکمل‌های جنسی مردان را بررسی کرده اند. هدف آن‌ها راهنمایی پزشکان ارولوژیست و مصرف کنندگان این مکمل‌ها بوده است.

ترکیباتی که نیاز به نسخه دارند بدون نسخه به فروش می‌رسند

 

هیچ مدرک علمی مبتنی بر تاثیرگذاری مثبت این محصولات بر نعوض و میل جنسی وجود نداشته وحتی به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها برای سلامت فرد نیز مضر باشند.
بعضی از محصولاتی که با عنوان “طبیعی” عرضه می‌شوند حاوی بازدارنده‌های فسفودی استراز (PDE5Is) می باشند. فروش داروهای حاوی این ترکیبات (همانند ویاگرا) نیاز به نسخه پزشک دارد و برای مردانی که اختلال نعوض دارند تجویز می‌شود. فروش داروهای محتوی PDE5Is بدون نسخه در ایالات متحده ممنوع می باشد زیرا مصرف آنها بدون نظارت پزشک ممکن است خطرناک باشد.

کسانی که از مشکلات شدید قلبی رنج می‌برند یا افرادی که نیترات‌هایی همچون نیتروگلیسیرین مصرف می نمایند نباید از داروهای حاوی PDE5Is استفاده کنند، چون ممکن است سبب کاهش خطرناک فشار خون آن‌ها شود.
همچنین مردانی که اختلالات شدید کبدی و کلیوی دارند نباید داروهای محتوی PDE5Is مصرف کنند. مردانی که پروستات بزرگ شده دارند و داروهایی مانند فلوماکس (تامسولوسین)، ترازوسین یا دگزازوسین مصرف می نمایند تنها با نظارت پزشک می توانند این ترکیبات را مصرف کنند، زیرا تداخل این داروها باعث سرگیجه می شود و ممکن است به زمین خوردن و شکستگی استخوان منجر شود.
براساس نتایج یکی از مطالعات، ۸۱ درصد مکمل‌های جنسی که بدون نسخه عرضه می‌شوند حاوی PDE5Is می باشند.

مضرات استفاده از مکمل های جنسی

مضرات استفاده از مکمل های جنسی

مزایا و معایب پرفروش‌ترین مکمل‌ها

 

نتایج مطالعات انحام شده در زمینه ترکیبات بعضی از پرفروش ترین مکمل‌ها:
• DHEA هورمونی است که به شکل طبیعی در بدن فرد ترشح شده و به صورت شیمیایی از برخی ترکیبات موجود در سویا و سیب زمینی وحشی تولید می‌شود. با وجود این‌که بر اساس نتایج تحقیقات، مصرف این ماده هیچ سودی برای بدن ندارد اما ضرری نیز برای بدن ندارد، زیرا تاثیر چندانی بر سطح هورمون‌های بدن نمی‌گذارد.


• فنوگریک (Fenugreek) که پرفروش‌ترین مکمل جنسی مردان می باشد، احتمالا موجب بهبود میل جنسی، ارگاسم، قدرت عضلانی، انرژی و احساس رضایت می‌شود. هیچ مدرکی مبتنی بر مضر بودن این فرآورده برای انسان وجود ندارد.

• جینکو (Ginkgo biloba) برای مشکلات زیادی توصیه شده اما براساس شواهد، هیچ تاثیری در رفع مشکلات نعوض ندارد. این فرآورده -به ویژه اگر همراه با کومادین مصرف شود- می‌تواند باعث سردرد، تشنج و خونریزی شود.

• جینسینگ که در بیشتر مکمل‌های جنسی پرفروش مردان وجود دارد، می‌تواند موجب سردرد، ناراحتی معده، یبوست، جوش و بی‌خوابی شود. همچنین مصرف آن برای بیماران دیابتی به دلیل احتمال پایین آمدن قند خون، خطرناک است.

• هورنی گوت وید (Horny Goat Weed) در کل بی ضرر می باشد اما در موارد نادری باعث افزایش ضربان قلب و جنون خفیف شده و به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد جنسی نداشته باشد.

• آرژنین (L-arginine) پرمصرف‌ترین آمینو اسید در مکمل‌های جنسی مردان می باشد و یکی از ۳ مکمل پرفروش به حساب می‌آید. ظاهرا مصرف آن موجب بهبود نعوض در بعضی بیماران می‌شود و تقریبا بی ضرر است. هرچند که مصرف این ماده باعث کاهش فشار خون می شود اما بر سرعت ضربان قلب تاثیر نمی‌گذارد.

• ماکا (Maca) پرکاربردترین گیاه در مکمل‌های جنسی مردان می باشد. این گیاه در حیوانات موجب افزایش رفتارهای جنسی می‌شود اما تاثیری بر انسان ندارد. در موارد نادری استفاده این ماده باعث افزایش آنزیم‌های کبدی و فشارخون شده است.

مصرف تری بولوس برای مشکلات بسیاری توصیه شده است اما دلایل کافی برای اثبات تاثیرگذاری آن وجود ندارد. دو مرد جوان که مقادیر زیادی از این مکمل را مصرف کرده بودند، دچار مشکلات کبدی و کلیوی شدند.
یومیبین (Yohimbine) به خوبی در بین مصرف کنندگان تثبیت شده و احتمالا باعث بهبود عملکرد جنسی مردان می‌شود، ولی عوارض جانبی جدی مانند فشار خون بالا، سردرد، اضطراب، بی‌خوابی و تعریق دارد.
مکمل‌های روی بی ضرر می باشند اما تاثیری بر عملکرد جنسی ندارند.

میزان خلوص مکمل‌های جنسی چقدر است؟

 

به دلیل اینکه از نظر سازمان‌های نظارتی، این مکمل‌ها نوعی غذا بحساب می آیند نه دارو، بنابراین تا حدود زیادی خود تولید کنندگان مسئول اطمینان از ایمنی، خلوص و کارایی این محصولات می باشند. اخیرا چهار خرده فروش بزرگ به اتهام فروش مکمل‌های غذایی جنسی گمراه کننده یا تقلبی توسط دادستان کل نیویورک تحت تعیب قرار گرفته‌اند.
دکتر رایان ترلکی دانشیار اورولوژی و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: “هرچند بعضی از مکمل‌های طبیعی با وعده بهبود اختلالات متوسط جنسی عرضه می‌شوند اما شواهد کافی از تاثیرگذاری آن‌ها بر انسان وجود ندارد.”
دکتر ترلکی و تیمش استفاده از این محصولات را توصیه نمی‌کنند زیرا از خلوص و تاثیرگذاری آن‌ها اطمینان ندارند.

مضرات استفاده از مکمل های جنسی

مضرات استفاده از مکمل های جنسی

منبع: مجله علمی ایران

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *