بازدید این صفحه: 798
سرطان تیروئید

نقش کم کاری و پر کاری تیروئید در ابتلا به سرطان

نقش کم کاری و پرکاری تیروئید در ابتلا به سرطان

به گفته دكترعليرضا استقامتي عضو هيات مديره انجمن متخصصان داخلي ايران، گره هاي تيروئيدي بدخيم مي توانند عامل بروز سرطان تيروئيد باشند، بنابراين لازم است علائم باليني اين بيماري همچون بروز برجستگي در ناحيه گردن تحت بررسي هاي پزشكي قرار گيرد.

استقامتي درحاشيه بيست و هفتمين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي اظهار كرد: شايع ترين بيماري هاي غدد بعد از ديابت، بيماري هاي مربوط به غده تيروئيد است و يكي از شايع ترين مشكلات تيروئيدي، گره هاي تيروئيد هستند.

این عضو هيات مديره انجمن متخصصان داخلي ايران در مورد آمار ابتلا به گره هاي تيروئيدي گفت: در گذشته كه از روش تصويربرداري سونوگرافي كمتر استفاده مي شد و چندان معمول نبود، آمار ابتلا حدود چهار درصد جمعيت كل جهان بود اما امروزه با استفاده از سونوگرافي اين آمار به بيش از ۵۰ درصد رسيده است.

وی اظهار كرد: سرطان تيروئيد حدود چهار تا پنج درصد از گره هاي تيروئيدي را تشكيل مي دهد و بسياري از آنها گره هاي خوش خيم تيروئيدي هستند كه با تشخيص زودهنگام مي توان آنها را كنترل و درمان كرد.

استقامتی با بيان اين موضوع كه بسياري از اين گره ها بدون علامت می باشند و افراد به صورت اتفاقي به وجود آن پي مي برند، افزود: با اينكه درصد كمي از اين گره ها به سرطان تيروئيد تبديل مي شوند، لازم است افراد با مشاهده كوچكترين برجستگي در ناحيه گردن براي انجام بررسي هاي لازم به پزشكان مربوطه مراجعه نمایند.

استقامتي گفت: از آنجايي كه منطقه تيروئيد به راحتي قابل مشاهده و بيماري هاي آن نيز به آساني قابل تشخيص و درمان است، مي توان با انجام سونوگرافي و نمونه برداري نوع بيماري و خوش خيم يا بدخيم بودن آن را تشخيص داد.

این عضو هيات مديره انجمن متخصصان داخلي ايران در مورد درمان سرطان تيروئيد توضيح داد: در صورتی که گره تيروئيدي خوش خيم باشد با درمان هاي دارويي برطرف مي شود و اگر بدخيم باشد با جراحي مي توان آن را درمان كرد.

وی گفت: به صورت كلي اکثر سرطان هاي تيروئيد، سير آهسته و كندي دارند و با جراحي و مصرف يد درمان مي شوند.

سرطان تیروئید

نقش کم کاری و پر کاری تیروئید در ابتلا به سرطان

كم كاري يا پركاري تيروئيد نقشي در بروز سرطان تيروئيد ندارد

استقامتی در خصوص كم كاري و پركاري تيروئيد و نقش احتمالي آنها در بروز سرطان تيروئيد گفت: اين مشكلات تيروئيدي نقش مستقيمي در بروز سرطان تيروئيد ندارند و بررسي ها نشان مي دهد كه اغلب گره هاي تيروئيد كه سرطاني مي شوند، كم كار يا پركار نبوده اند.

جهش هاي ژنتيكي تحت تاثير عوامل محيطي عامل بروز سرطان تيروئيد

این عضو هيات مديره انجمن متخصصان داخلي اظهار كرد: جهش هاي ژنتيكي تحت تاثير عوامل محيطي مانند آلودگي هوا و رژيم نادرست غذايي از جمله عوامل بروز سرطان تيروئيد به شمار مي روند.

وي در خصوص تاثير پارازيت ها در بروز سرطان تيروئيد نيز گفت: در اين مورد هيچ نوع شواهد علمي و اثبات شده اي وجود ندارد از همین رو، نمي توان در اين مورد اظهارنظر كرد، البته اين به معناي نفي تاثير آن نيست.

به گفته استقامتي، انجام اين نوع مطالعات به دلیل این که بايد گروهي از افراد به صورت مداوم در معرض پارازيت ها قرار گيرند تا تاثير آن مورد بررسي قرار گيرد كه عملا نمي توان اين كار را انجام داد، بسيار سخت می باشد.

این عضو هيات مديره انجمن متخصصان داخلي افزود: بنابراين اثبات اين مسائل بسيار دشوار است اما به نظر مي آيد كه ژن ها تحت تاثير اين تشعشعات قرار خواهند گرفت و طبيعتا اشعه هاي يونيزان و امواج مضر در درازمدت تغييراتي ايجاد مي كنند كه البته اين تاثيرات فقط شامل سرطان نيست و مي تواند بيماري هاي ديگري نيز ايجاد كند.

وی در خصوص آمار مبتلايان به سرطان تيروئيد در ايران گفت: آمار دقيق كشوري نداريم اما شواهد نشان مي دهد كه اين بيماري رو به افزايش می باشد؛ به صورت كلي به دليل افزايش آگاهي مردم نسبت به سلامتي خود و مراجعه بيشتر آنها براي معاينات دوره اي، شمار بيشتري از مبتلايان به سرطان شناسايي مي شوند.

سرطان تیروئید

نقش کم کاری و پر کاری تیروئید در ابتلا به سرطان

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *