بازدید این صفحه: 1089
عوارض بوتاکس

هفت واقعیت درخصوص بوتاکس

هفت واقعیت درخصوص بوتاکس

بوتاکس در حقیقت یک نوع سم با نام علمی بوتولینوم می باشد که توسط نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینیوم ایجاد می‌شود. در صورتی که این سم از طریق خوراکی به بدن وارد شود، سبب بروز بیماری فلج‌کننده خطرناکی به نام بوتولیسم خواهد شد. اولین بار سال ۱۸۹۷، این سم در مسمومیت‌های ناشی از نگهداری نامناسب غذا کشف شد اما امروزه از تزریق مقدار کم آن به صورت زیر پوستی برای صاف کردن چین و چروک‌های صورت و جوان‌تر نشان داده شدن پوست استفاده می‌شود.

به‌دلیل احتمال وجود اسپورهای باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که دادن عسل به کودکان زیر یک سال ممنوع است. اگر بوتاکس در گرمای بالای ۸۵ درجه بیش از ۵ دقیقه بماند، از بین می‌رود و از آنجایی که مولکول آن خیلی حساس است، باید از هنگام تولید تا مصرف در دمای بین ۰ تا ۲ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از بوتاکس را به‌عنوان یک داروی زیبایی، آرایشی برای از بین بردن چین و چروک‌های پوستی متوسط تا عمیق در سال ۲۰۰۲ تایید کرده است.

حداقل سن مجاز برای تزریق بوتاکس ۱۸ تا ۲۰ سالگی است اما به‌طور کلی، انجام این عمل قبل از ظاهر شدن چین‌های متوسط تا عمیق پوستی توصیه نمی‌شود. تزریق بوتاکس برای خانم‌های باردار و شیرده و افرادی که عفونت فعال پوستی در محل تزریق دارند، ممنوع است. اگر یک بار تزریق بوتاکس داشته‌ و متوجه شده‌اید که به آن حساسیت دارید، دیگر هرگز این عمل را تکرار نکنید.

 افرادی که دچار بیماری‌های نقص ایمنی هستند نیز بهتر است از بوتاکس استفاده نکنند زیرا سیستم ایمنی این افراد ضعیف‌تر از افراد عادی است. مبتلایان به بیماری‌های عضلانی- اسکلتی مثل میاستنی‌گراو و ALS هم داوطلبان خوبی برای بوتاکس نیستند.

عوارض بوتاکس

هفت واقعیت درخصوص بوتاکس

در صورتی که از بوتاکس برای رفع چین و چروک گردن استفاده شود، امکان دارد عوارضی مانند تغییر صدا و مشکل در بلع ایجاد کند. برخی اوقات از بوتاکس برای کاهش میزان تعریق در کف دست‌ها یا زیر بغل استفاده می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا این کاربرد بوتاکس را در سال ۲۰۰۴ تایید کرد.

مکانیسم اثر بوتاکس این گونه است که پس از تزریق، در انتهای اعصابی که به عضله دستور انقباض می‌دهد، مستقر می‌شود و از آزاد شدن مواد شیمیایی که مسوول انقباض عضله است، جلوگیری می‌کند و در نتیجه عضله فلج می‌شود و این فلج ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

در مواردی که برای زیبایی از تزریق بوتاکس استفاده می‌شود، مقدار تزریق بسیار کم است بنابراین اغلب وارد گردش خون نمی‌شود و در نتیجه عوارض سیستمیک چندانی ندارد اما ممکن است در بعضی افراد، عوارض موضعی ناشی از تزریق بوتاکس آزاردهنده شود. از جمله این عوارض می‌توان به سوزش و قرمزی در محل تزریق که پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شود و افتادگی پلک اشاره کرد. بی‌احساس و ماسکه شدن صورت افراد نیز از عوارض تزریق بوتاکس است.

عوارض بوتاکس

هفت واقعیت درخصوص بوتاکس

منبع: up to date به نقل از هفته نامه سلامت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *