بازدید این صفحه: 1493
علل عقب ماندگی ذهنی

اصلی ترین علل عقب ماندگی ذهنی چیست

اصلی ترین علل عقب ماندگی ذهنی چیست

بزرگترین و تنها علت عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان مصرف نکردن ید و کمبود آن به محسوب می شود،‌ مشکلی که به راحتی می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

سازمان بهداشت جهانی ۵ سال پیش اعلام کرد که ۲ میلیارد نفر در دنیا از کمبود ید رنج می‌برند و یک سوم آنها در سن مدرسه قرار دارند. کمبود ید قبل و حین دوران بارداری می‌تواند منجر به کاهش هورمون‌های تیروئید در مادر و کرتینیسم در کودکان شود. کاهش کرتینیسم منجر به عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و بروز ناهنجاری‌های صورت در نوزاد می‌شود. علاوه براین کمبود اندک ید، ۱۰ امتیاز از آی‌کیوی کودک می‌کاهد.
در کشور ما این ماده به نان تزریق می‌شد و برخورداری مادر و کودک از این غذای ساده که به عنوان بازدارنده تولد کودکانی با آسیب‌های شدید مغزی و جسمی به حساب می‌آید، بخشی از مشکلات تولد کودکانی با این مشکلات کاسته شد.

چند ماده حیاتی برای رشد مغز

برای داشتن مغزی تکامل یافته، با کارآیی مناسب باید مواد با ارزش به بدن برسد که شامل کربوهیدرات و چربی باشد، علاوه براین زمانی که مطرح می‌شود رشد مغز و تکامل اعصاب در رحم مادر و از دوره جنینی آغاز می‌شود می‌توان به اهمیت دریافت مواد مغذی در این دوران بیش از پیش پی برد. به عبارتی فقدان پروتئین، کربوهیدرات و چربی در دوره بارداری و بعد از تولد نوزاد اثرات مخرب زیادی راه به همراه دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

علل عقب ماندگی ذهنی

اصلی ترین علل عقب ماندگی ذهنی چیست

– ایجاد بیماری‌های مغزی
– کوچک بودن سلول‌های خاکستری مغز
-عدم رشد کانال‌های عصبی مغز

روی (زینگ) نقش مهمی در رشد مغز ایفا می‌کند، تصور می‌شود این ماده در ارتباط بین نورون‌ها و هیپوکامپ که کنترل کننده بخش حافظه هستند، تاثیر حیاتی دارد. نتایج تحقیقات در مورد تاثیر مکمل زینک بر نتایج شناختی یک مساله‌ ثابت شده علمی می باشد و در سال‌های اخیر نیز تاثیر این مکمل بر توان حرکتی و برقراری ارتباط مستقیم نیز اثبات شده است.

فقر آهن قبل از سه سالگی به احتمال زیاد منجر به ایجاد تغییرات دائمی در میلین و مختل کردن کارکردهای آن می شود. غلاف میلین، سلول‌های عصبی را قادر می‌کند اطلاعات را سریعتر منتقل کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا فرآیندهای مغزی پیچیده‌تری انجام دهند.

کارشناسان ویتامین B12 و فولات را تولیدکننده سلول‌های قرمز خون می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود در هر دوی این مواد می‌تواند در رشد مغز نوزادان تاثیرگذار باشد. ویتامین ب۱۲ نیز مانند آهن رشد میلین را در کنترل خود دارد و بدون آن، میلین به اندازه کافی رشد نمی‌‌کند و شکل طبیعی به خود نمی‌گیرد.

علل عقب ماندگی ذهنی

علل عقب ماندگی ذهنی

منبع : سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *