بازدید این صفحه: 1076
غربالگری سرطان پروستات

سرطان پروستات و تست غربالگری برای مردان

سرطان پروستات و تست غربالگری برای مردان

شرکت در غربالگری در زمان مناسب از مهم‌ترین کارهایی که هر شخص می‌تواند در ارتباط با سلامت خود انجام دهد. در غربالگری، بیماری زودهنگام و پیش از بروز علائم ردیابی می‌شود، که در این مرحله درمان آن آسان‌تر می باشد. مراحل اولیه سرطان روده بزرگ را می‌توان در نطفه خفه کرد. ممکن است زود پیدا کردن دیابت در پیشگیری از عوارضی مانند از دست دادن بینایی و ناتوانی جنسی مفید باشد. تست‌های مورد نیاز هر شخص بر اساس سن او و بر مبنای عوامل خطری که با آنها مواجه است تعیین می‌شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست، رایج‌ترین سرطانی است که در مردان یافت می‌شود. سرطان پروستات اغلب کند رشد می کند، ولی انواع مهاجم و دارای رشد سریع سرطان پروستات هم وجود دارد. با انجام تست‌های غربالگری می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه، و برخی مواقع پیش از آنکه علائم ایجاد شوند، ردیابی نمود، که در این زمان درمان‌ها از هر وقت دیگر مؤثرترند.

غربالگری سرطان پروستات

سرطان پروستات و تست غربالگری برای مردان

تست‌های سرطان پروستات

غربالگری برای مردان سالم ممکن است شامل معاینه انگشتی راست‌روده (DRE یا digital rectal exam)  و تست خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA یا  prostate specific antigen) باشد. محققان به مردان توصیه می‌کنند در باره خطرات و محدودیت‌های غربالگری PSA، و همچنین درباره فواید احتمالی آن، با پزشک گفت‌وگو کنند. مردان باید در سنین زیر این گفت‌وگو‌ها را آغاز نمایند:
 ۵۰سالگی برای مردانی که باخطر متوسط مواجه هستند
 ۴۵سالگی برای مردانی که با بالا بودن خطر روبرو می‌باشند.
 ۴۰سالگی برای مردانی که سرطان پروستات در خانواده آنها بسیار سابقه‌دار است
متخصصان دستگاه ادراری توصیه می‌کنند اولین تست PSA در سن ۴۰ سالگی و تست‌های پیگیری براساس دستور پزشک انجام شود.

سرطان بیضه

 

این سرطان غیررایج در بیضه‌های مردان، یعنی در غدد تناسلی که اسپرم تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد این بیماری بین سنین ۲۰ و ۵۴ سالگی اتفاق می‌افتد. محققان توصیه می‌کنند تمام مردان، در زمان مراجعه به پزشک برای معاینات عادی، تحت معاینه سرطان بیضه هم قرار بگیرند.

مردانی که با بالا بودن خطر این بیماری روبرو می‌باشند (مردانی که بیماری در خانواده آنها سابقه دارد یا دارای بیضه نزول نکرده هستند)، باید درباره افزایش دفعات انجام غربالگری با پزشک خود صحبت کنند. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند مردان خودشان به‌طور منظم بیضه‌های خود را معاینه کنند، به این صورت که به ملایمت بیضه‌های خود را لمس کنند تا متوجه توده‌های سفت، برآمدگی‌های صاف، یا تغییراتی بشوند که در اندازه یا شکل بیضه‌ها ایجاد می‌شود.

 

غربالگری سرطان پروستات

سرطان پروستات و تست غربالگری برای مردان

 

 

 

منبع : مرکز جامعه سرطان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *