بازدید این صفحه: 1603
ویروس HIV

ویروس HIV و تست غربالگری آن

ویروس HIV و تست غربالگری آن

 

 

ویروس HIV عامل ایجادکننده ایدز (AIDS) است. این ویروس در خون و دیگر ترشحات بدن شخص آلوده به آن وجود دارد، حتی اگر هیچ علائمی دیده نشود. به هنگام برقرار شدن تماس این ترشحات با مهبل، ناحیه مقعد، دهان، چشم، یا شکافی در پوست، ویروس از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. هنوز هیچ معالجه یا واکسنی برای این ویروس عرضه نشده است. اما با ردیابی زودهنگام ویروس و مصرف دارو‌های ضد HIV  شاید بتوان به دستگاه ایمنی بدن کمک کرد تا با ویروس مبارزه نماید.

ویروس HIV

ویروس HIV و تست غربالگری آن

تست‌های غربالگری HIV

امکان دارد افراد آلوده به HIV تا سال‌ها عاری از علائم باشند. تنها راه مطلع شدن از آلودگی به این ویروس این است که یکسری تست خون انجام شود. اولین تست را الایزا (ELISA یا EIA) می‌نامند ، و در آن پادتن‌های HIV که در خون وجود دارند پیدا می‌شود. امکان دارد در شخصی که آلوده نیست نتیجه این تست مثبت باشد. بنابراین تست دومی به نام سنجش وسترن بلات یا Western blot assay را برای تأیید نتیجه تست اول انجام می‌دهند. اگر شخص آلوده باشد هم امکان دارد نتیجه این تست دوم منفی باشد. تکرار این تست را توصیه می‌کنند. اگر شخص فکر می‌کند شاید در معرض HIV قرار گرفته باشد، باید از پزشک خود درباره این تست‌ها پرسش نماید.

پیشگیری از گسترش HIV

پیش از سپری شدن دو ماه از زمان آلودگی، نتیجه تست اکثر افرادی که تازه به این ویروس آلوده شده‌اند مثبت خواهد بود. اما در مواردی معدود، شاید لازم باشد تا ۶ ماه از زمان آلوده شدن به ویروس بگذرد و آنگاه نتیجه تست ELISA مثبت شود. پرهیز از آمیزش جنسی یا استفاده از موانعی از جنس لاتکس لازم است تا بتوان از آلودگی بالقوه به HIV و دیگر بیماری‌های مقاربتی اجتناب نمود. اگر زنی به HIV آلوده است و باردار می‌باشد، باید با پزشک خود درباره کار‌هایی صحبت کند که لازم است انجام دهد تا خطر HIV برای کودکی که به‌دنیا نیامده است کاهش یابد.

ویروس HIV

ویروس HIV و تست غربالگری آن

فروش طرح گلدوزی
  1. Majid

    سلام.خداوکیلی همه فکرخودشونند.الان شما که این برنامه رو ساختید.دلت برای مردم میسوزه.
    یادلت برای اونی که ایدزداره میسوزه.به اون خدا اگه اینجوری باشه.شما فقط فقط فکرجیبتونید.هی تاکید میکنیدازمایش ازمایش
    لابد طرف ازمایش داده دیگه .حتما بخاطرجیب شمایکباردیگه بایدازمایش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *