بازدید این صفحه: 1474
از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

امیر آب‌آب‌زاده عضو انجمن علمی راینولوژی ایران با اشاره به امکان از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت، گفت: نخستین رکن در درمان لارنژیت، استراحت صوتی و سکوت فرد مبتلا به لارنژیت می باشد.

به گفته وی، لارنژیت نوعی التهاب در حنجره می باشد که به دو صورت حاد و مزمن بروز پیدا می‌کند و التهاب نوع حاد عموما موقت است که پس از برطرف شدن عوامل زمینه‌ای فرد مبتلا به لارنژیت حاد، بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: دلایل بروز لارنژیت حاد (خشونت صدا)، عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و عفونت‌های میکروبی مانند دیفتری می باشد؛ علاوه براین، استفاده بیش از حد از تارهای صوتی موجب این نوع التهاب حنجره می‌شود و بیشتر در افرادی که معلم‌، سخنران و مداح هستند، بروز پیدا می‌کند و معمولا با خشن‌ شدن یا از دست‌ رفتن صدا همراه است.

از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

به گفته آب‌آب‌زاده افرادی که الکل و دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به لارنژیت مزمن هستند، و چنانچه التهاب حنجره بیش از سه هفته ادامه یابد، فرد به لارنژیت مزمن مبتلا شده است که این نوع التهاب حنجره عموما بر اثر تماس فرد با عامل آلوده‌ کننده و محرکی چون گاز شیمیایی یا دود سیگار رخ می‌دهد. همچنین ممکن است در مواردی ریفلاکس معده، سینوزیت مزمن و مصرف الکل موجب مبتلا شدن فرد به لارنژیت مزمن شود.

وی با بیان این مطلب‌که مبتلا شدن به لارنژیت محدوده سنی خاصی ندارد، افزود: در مواردی چون ضربه‌دیدگی تارهای صوتی بر اثر تصادف و فلج‌ شدن تارهای صوتی بر اثر سکته نیز لارنژیت ایجاد خواهد شد.

عضو انجمن علمی راینولوژی ایران با اشاره به علائم لارنژیت بیان کرد: از جمله علائم این بیماری گرفتگی صدا، احساس داشتن چیزی در حلق و صاف کردن گلو، درد گلو، خشکی گلو و سرفه‌های خشک است و فاکتورهای خطری که افراد مبتلا به لارنژیت بلافاصله پس از آن باید به پزشک مراجعه کنند سرفه‌های خونی، تب، درد شدید در ناحیه حنجره و مختل‌ شدن بلع است.

آب­آب­زاده افزود: حنجره افراد مبتلا به لارنژیت در مواردی با لارنگوسکوپی بررسی می‌شود که چنانچه ضایعه‌ای در حنجره باشد جهت تشخیص، نمونه‌برداری می‌شود و اگر ضایعه‌ای وجود نداشت، با مشاهده و بررسی حنجره، عامل زمینه‌ای بروز این بیماری تعیین خواهد شد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به روش درمان لارنژیت، گفت: نخستین رکن و روش اصلی درمان لارنژیت، استراحت صوتی و سکوت فرد مبتلا به لارنژیت است؛ همچنین هنگام مراجعه فرد بیمار به پزشک، برای او داروهای ضد التهاب، نرم‌کننده حلق و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

منبع: ایسنا

از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

از دست رفتن صدا با بیماری لارنژیت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *