بازدید این صفحه: 827

تقویت حافظه با خوردن مواد غذایی مفید

تقویت حافظه با خوردن مواد غذایی مفید

دکتر سید سعید خیاط‌زاده، متخصص تغذیه ضمن اشاره به این که خوردن هوشمندانه می‌تواند به تقویت مغز و حافظه کمک کند، می‌گوید: برنامه‌ریزی تغذیه‌ای و خوردن هوشمندانه انواع خاصی از غذاها عملکرد مغز را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در افزایش ضریب هوشی، بهبود خلق و خو، افزایش خلاقیت و توان ذهنی نقش بسزایی داشته باشد.

صبح‌ها به نوشیدن چای اکتفا نکنید

به گفته دکتر خیاط­زاده، اولویت اصلی برای داشتن مغز و ذهن پویا، خوردن صبحانه می‌باشد و می‌گوید، صبح‌ها پیش از ترک منزل فقط به خوردن چای اکتفا نکنید. در این وعده، حتما غذاهای تهیه شده از غلات سبوس دار بخورید، زیرا قندها در این غذاها آهسته‌تر درجریان خون منتشر می‌شوند و دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید و کاهش سطح انرژی در بدنتان دیرتر اتفاق می‌افتد.

بیسکویت، کیک صبحانه، آبمیوه صنعتی و چای بسیار شیرین می‌تواند بسرعت افراد را گرسنه کند و سبب کاهش تمرکز شود.  

وی تاکید می‌کند، مصرف مایعات در طول روز نقش بسزایی در کارآیی مغز دارد. اگر مایعات به مغز نرسد، احساس خستگی و منگی می‌کنید و به احتمال زیاد، دچار سردرد خواهید شد.

از کافی بودن آهن و ویتامین B بدنتان مطمئن شوید

به گفته دکتر خیاط‌زاده، ‌کمبود آهن در رژیم غذایی باعث کاهش میزان تحویل اکسیژن به مغز می‌شود و عدم تمرکز، کمبود انرژی و خستگی ظاهر می‌شود. برای بیشترین بهره وری از سلول‌های مغز لازم است، اکسیژن مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد.

بهترین منبع آهن، گوشت قرمز و سایر منابع آهن، عبارتند از زرده تخم‌مرغ، لوبیا قرمز، عدس، زردآلوی خشک، غلات صبحانه غنی شده با آهن و کلم بروکلی است. مطالعات نشان داده، افرادی که خوردنی‌های حاوی ویتامین C مصرف می‌کنند، در یاد آوری مطالب موفق ترند و حافظه بهتری دارند.

ناهار را سبک بخورید

خوردن یک وعده غذایی پر حجم در وقت ناهار، باعث احساس خستگی در مابقی روز می‌شود. این متخصص تغذیه ضمن اشاره به این که سالادهای سالم، غذای مناسبی برای وعده غذایی ناهار هستند، می‌گوید، ماهی‌های غنی از چربی دریایی مانند ماهی سالمون، ساردین و ماهی تن، حاوی چربی‌های امگا ۳ بوده، برای تقویت سلول‌های مغز مفیدند.

تقویت حافظه با مواد غذایی

تقویت حافظه با مواد غذایی

شام را ابتدای شب بخورید

یک وعده غذای سنگین در اواخر شب می‌تواند موجب بروز بی‌خوابی و در نتیجه، افت توان مغز و حافظه بخصوص در روز بعد شود. دکتر خیاط‌زاده می‌گوید، سعی کنید حداقل سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید تا بدن، فرصت کافی برای هضم مواد غذایی داشته باشد. نان و ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، لوبیا و حبوبات به دلیل داشتن کربوهیدرات‌های پیچیده، آهسته تر جذب بدن می‌شوند و برای عملکرد مغز مفیدترند.

رابطه تنگاتنگ دستگاه گوارش با مغز

گفته می‌شود، اگر دستگاه گوارش بخوبی کار نکند، می‌تواند اثر بدی روی مغز و حافظه بگذارد. احمدی ضمن تائید این موضوع می‌گوید، باید از خوردنی‌ها و اعمالی که به معده و روده‌ آسیب می‌زند، پرهیز کرد.

به زمان خواب و بیداری توجه کنید

برنامه‌ریزی برای ساعات خواب و بیداری در تقویت حافظه و افزایش تمرکز مؤثر است، به طوری که به گفته احمدی، هرچقدر بتوانید از خوابیدن زیاد در طول روز پرهیز کنید و در ساعات طلایی خواب یعنی ۹ شب تا ۲ بامداد استراحت کنید، اثرات درخشان‌تری از آن مشاهده خواهید کرد.

بی‌برنامگی ؛‌ بزرگ‌ترین آفت مغز

به گفته احمدی، برنامه‌ریزی برای درس خواندن و سایر فعالیت‌های روزمره در جهت افزایش حافظه و تمرکز بسیار کلیدی، لازم و راهگشاست تا حدی که می‌توان گفت بی‌برنامگی بزرگ‌ترین آفت مغز است. علاوه بر برنامه‌ریزی بلند‌مدت و میان‌مدت بهتر است هر شب قبل از خواب برنامه‌های فردا را روی یک کاغذ بنویسید و جلوی دید قرار دهید و روز بعد هر کدام را که انجام دادید، خط بزنید. هدف این است که مغز از فکر کردن در باره برنامه‌های عقب افتاده صرف‌نظر کند و مدام در پی یادآوری و تشویش به خاطر سپردن این برنامه‌ها نباشد.

 

تقویت حافظه با مواد غذایی

تقویت حافظه با مواد غذایی

منبع: جام­ جم آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *