بازدید این صفحه: 808
راههای پیشگیری از عوارض دیابت

کنترل وزن مهمترین راه پیشگیری از دیابت

کنترل وزن مهمترین راه پیشگیری از دیابت

به گفته دکتر محسن نعمتی مشهد نیز دیابت یکی از بیماریهایی است که نوع سبک زندگی در ایجاد آن نقش بسزایی دارد بطوری که تحقیقات نشان داده با بهبود سبک زندگی تا ۸۰ درصد موارد می توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی افزود: رعایت رژیم غذایی مناسب، وزن مناسب، تحرک و فعالیت بدنی باعث می شود فرد یا به دیابت مبتلا نشود و یا در سنین بالا گرفتار این بیماری شود.

وی ادامه داد: بنابراین کنترل وزن و مقابله با چاقی از سنین کودکی و در تمامی مراحل زندگی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دیابت دارد.

دکتر نعمتی گفت: استفاده از غذاهای چرب و شیرین نقش مهمی در اضافه وزن و چاقی دارند و فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش میوه و سبزیها در کنترل وزن و پیشگیری از دیابت افزود: مصرف روزانه میوه و سبزی نقش مهمی در حفظ گرسنگی کاذب دارند و این محصولات می توانند جایگزین مناسب برای مصرف کیک و شیرینی در طول روز باشند.

وی ادامه داد: سبزیها حوزه وسیعی را شامل می شوند و فقط به سبزیهایی مانند ریحان و جعفری محدود نیست زیرا خیار، هویج، فلفل، شلغم و گوجه فرنگی نیز از سبزیهایی هستند که می توانند در وعده های غذایی گنجانده شوند.

هفت کیلومتر راهپیمایی روزانه

به گفته دکتر محمدعلی سردار، عضلات ۴۰ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهند و عمده مواد قندی نیز توسط عضلات بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

استاد گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: وقتی فرد تحرک کافی نداشته و از عضلاتش استفاده نکند اما مواد انرژی زا مصرف کند قند خون به مصرف نمی رسد در نتیجه زمینه برای ایجاد بیماری دیابت فراهم می شود.

وی ادامه داد: هر قدر از عضلات بیشتر استفاده شود قند خون نیز بیشتر به مصرف می رسد و در حقیقت فعالیت عضلانی حکم داروی انسولین را در مبتلایان به دیابت دارد.

دکتر سردار گفت: در حالی بیشتر افراد به دلیل زندگی ماشینی دچار کم تحرکی شده که یک فرد در سنین مختلف زندگی باید روزانه هفت کیلومتر و در حدود ۱۰ هزار گام راه برود و یا پیاده روی کند.

راههای پیشگیری از عوارض دیابت

کنترل وزن مهمترین راه پیشگیری از دیابت

استاد گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیشتر بیمارانی که در معرض خطر دیابت قرار دارند در روز بیشتر از پنج هزار گام پیاده روی نمی کنند در حالی که با افزایش تحرک می توان از بیماریها از جمله دیابت پیشگیری کرد.

وی  ادامه داد: فعالیت فیزیکی در کنار رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل بیماریها دارد زیرا قند خون را کنترل و کمک می کند تا فرد به وزن مطلوب برسد.

دکتر سردار گفت: بهترین زمان پیاده روی بعد از صرف وعده غذایی است و حداقل زمان فعالیت باید ۳۰ دقیقه در روز باشد، این میزان می تواند به سه نوبت و هر نوبت ۱۰ دقیقه تقسیم بندی شود.

شهرنشیها ۲ برابر روستائیان به دیابت مبتلا می شوند

دکتر محمدجعفر صادقی نیز گفت: براساس بررسیهای صورت گرفته میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان در بین جمعیت شهری خراسان رضوی حدود ۱۰ درصد است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: میزان ابتلا به دیابت در شهرهای زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی حدود دو برابر مبتلایان به این بیماری در نواحی روستایی استان می باشد.

راههای پیشگیری از عوارض دیابت

کنترل وزن مهمترین راه پیشگیری از دیابت

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *