بازدید این صفحه: 1571
تعریف محصولات تراریخته

تعریف و چگونگی‌ تولید محصولات غذایی تراریخته

تعریف و چگونگی‌ تولید محصولات غذایی تراریخته

دکتر نیومن از انستیتو سلامت آمریکا، در واشیگنتن دی سی‌،مقاله ای را در خصوص  سلامت محصولات غذایی تراریخته برای سایت مریض خونه ارسال کرده اند زیرا  با توجه به گفته ی دکتر نیومن خبرهای نگران کننده‌ای که از داخل ایران بر ضدّ دانش بیوتکنولوژی، و تولید محصولات تراریخته می‌‌رسد که در واقع اینگونه نبوده و نیست، کشور آمریکا با سرمایه گذاری در این دانش، به برندسازی رو آورده، سالانه میلیاردها دلار در بخش کشاورزی درآمد دارد، حالیه در ایران اخباری به غایت غیر علمی‌ به گوش می‌‌رسد که می‌‌تواند آینده کشاورزی ایران، و در نتیجه امنیت قضائی کشور را با چالش‌های جدی روبرو سازد .

دکتر نیومن صحت این مقاله را پذیرفته و در صورت وجود پرسش چه از طرف هیات تحریریه، و چه از طرف خوانندگان پاسخگو خواهند بود.

 

 

تعریف محصولات تراریخته

تعریف و چگونگی‌ تولید محصولات غذایی تراریخته

 

بیوتکنولوژیست‌ها به دنبال آن‌ هستند محصولات غذایی تولید کنند که به آفات گیاهی، تغییرات ناگهانی درجه حرارت محیط، و سموم علف کش مقاوم باشند، و هم زمان ارزش غذایی بالاتری داشته باشند. بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۴، ۱۸ میلیون کشاورز در ۲۸ کشور بیش از ۱۸۱،۵ میلیون هکتار زمین را زیر کشت محصولات تراریخته برده اند، اگر چه همچنان آمریکا پرچمدار استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته است. این افزایش چشمگیر در تولید محصولات استراتژیک برنج، و گندم را دانشمندان بیوتکنولوژی “انقلاب سبز” نام نهاده اند.

محصولات غذایی تراریخته بنا به تعریف عبارتند از محصولاتی که نقشه ژنتیکی آنها به گونه ای دستکاری شده اند که “به تور طبیعی” اتفاق نمی‌‌افتند. این محصولات را می‌‌توان “محصولات مهندسی‌ ژنتیکی شده” نامید. در این روند، ژ‌ن‌های مطلوب از منابع ژنتیکی مختلف به روش‌های نوترکیبی بیوتکنولوژیکی، به گیاهان مورد نظر انتقال داده می‌‌شوند.

سه‌ روش برای انتقال ژ‌ن‌های مورد نظر وجود  دارد. در روش نخست، قطعه مورد نظر از دی ان‌ای به کمک آنزیم‌های ویژه از منبع ژنتیکی بریده شده، به کمک یک وسیله ناقل باکتریایی، ژ‌ن به سلول میزبان منتقل می‌‌شود. در روش دیگر، ژ‌ن به تور مستقیم به داخل هسته سلول میزبان تزریق می‌‌شود بدون آن که از یک باکتری به عنوان ناقل استفاده شود. در سومین روش، از یک ویروس برای انتقال ژ‌ن به سلول هدف استفاده می‌‌شود. برای نمونه، ژ‌ن مربوط به مقاومت به ویروس، باکتری یا قارچ از دهنده ژ‌ن جدا شده، در ماده ژنتیکی سلول میزبان قرار داده می‌‌شود

تعریف محصولات تراریخته

تعریف و چگونگی‌ تولید محصولات غذایی تراریخته

 

 

فروش طرح گلدوزی
  1. پینگ: محصولات غذایی تراریخته زیان آور نیستند - مریض خونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *