بازدید این صفحه: 708
راهکار های جلوگیری از بارداری بعد از مقاربت

راهکار های جلوگیری از بارداری بعد از مقاربت

راهکار های جلوگیری از بارداری بعد از مقاربت

در گذشته، هیچ راه اطمینان بخشی در رابطه با جلوگیری از بارداری وجود نداشت. تنها راه، انتظار فرا رسیدن قاعدگی بعدی بود. اما در حال حاضر روشهایی در دسترس است که اگر اتفاقاً مقاربت بدون استفاده از روشهای جلوگیری صورت گیرد، می توان از آن متدها استفاده کرده و تا حدود قابل توجهی از بارداری جلوگیری نمود.

 شستشوی مهبلی، مصرف هورمونها، تخلیه سریع محتویات رحم و استفاده از I.U.D از جمله این روش ها می باشند که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

شستشوی مبهلی

شستشوی واژن پس از نزدیکی، یکی از روشهای بسیار قدیمی ولی غیر قابل اطمینان می باشد. به دلیل اینکه در بعضی وارد، اسپرم ۹۰ ثانیه پس از انزال در مخاط سرویکس یافت می شود، نتیجه این روش بسیار ناچیز بوده و عدم موفقیت آن حدود ۴۰درصد گزارش شده است. با این وجود باید گفت که اقدام به آن برای جلوگیری از آبستنی از اقدام نکردن بهتر می باشد و در مواقعی که سایر وسایل موثر تر در دسترس نمی باشد از هیچ، بهتر است.

مایع شستشو برای این کار می تواند آب ساده یا آبی که ماده ای اسپرم کش به آن افزوده شده است، باشد. از محلول هایی نظیر آب لیمو یا سرکه به میزان دوقاشق غذا خوری در یک لیتر آب، جهت شستشوی مبهل می توان استفاده نمود. باید توجه داشته باشید که استفاده از مواد ضد عفونی قوی برای شستشوی مبهل معمولا باعث تحریک مخاط واژن می شود و به وجود آمدن زخم و التهاب و حتی گاهی عوارض بسیار شدید در استفاده کنندگان از این روش می شود. ضمناً شستشو باید چند بار تکرار شود.

مصرف هورمونها

استفاده از استروژن ها درصورتی که با دوزکافی و به فاصله کمی بعد از مقاربت انجام گیرد، تا ۷۰ درصد موارد موثر بوده و از بارداری جلوگیری بعمل می آرود. طبق بررسی های صورت گرفته، استفاده از دی اتیل استیل بسترول Diethyt Stillbesrol= DES در جلوگیری از حاملگی در اکثر افراد با دوز ۲۵ تا ۵۰ میلیگرم در روز بمدت ۵ روز (بشرطی که در عرض ۲۴ ساعت پس از نزدیکی مصرف شود) کمتر مورد تردید است.

در نیمی از افراد تهوع ناشی از مصرف دارو دیده می شود و در بعضی موارد بقدری شدید است که مانع ادامه مصرف آن می شود. البته داروهای ضد استفراغ ممکن است میزان بروز تهوع را کاهش دهند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خظر حاملگی خارج از رحمی با این روش افزایش می یابد.

پروژستین ها نیز بشرط آنکه به همان روشی که مورد DES گفته شد بکار روند، در دوزهای بالا می توانند اثر جلوگیری از حاملگی داشته باشند. البته در حال حاضر اطلاعات تجربی برای توصیه این روش بعنوان یک روش ضدبارداری کافی نمی باشد.

تخلیه سریع محتویات رحم

انجام دیلاتاسیون و کورتاژآندومتر قبل از لانه گزینی سلول تخم، روش موثر دیگری در جلوگیری از حاملگی می باشد. این روش در جمهوری اسلامی ایران، بجز در مواردی که انجام آن توسط کمیسیونهای پزشکی تایید شده است (سقط درمانی) مجاز نمی باشد.

استفاده از آی یو دی

اخیراً اثبات شده است که استفاده از آی یو دی نوع Copper-7 به شرط آنکه تا ۲۴ ساعت بعد از تماس جنسی مصرف گردد، وسیله موثری در جلوگیری از حاملگی پس از نزدیکی می باشد. بنظر می رسد سایر انواع آی یو دی نیز به علت شباهتشان با Copper-7 اثر ضد بارداری داشته باشند، ولی هنوز دلایلی که این نظر را تایید کند وجود ندارد. بدیهی است هنگام استفاده از آی یو دی می بایست به تمام مواردی که استعمال این وسیله را منع می نمایند توجه شود.

منبع: ایران ماما

کانال-مریض-خونه ;hkhg

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *