بازدید این صفحه: 859
بیماری قلبی

پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی

پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی

مینا کاویانی سرپرست واحد آموزش همگانی انیستیتو تغذیه ایران، با توجه به شیوع بالا و رو به افزایش دیابت در جهان، همچنین ارتباط آن با بیماریهای قلبی، به آموزش نکاتی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا افراد دیابتی به آن پرداخت.

وی گفت: بیمارانی که دیابت دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند. زمانی که شما دیابت دارید، سطح قند خون شما معمولا خیلی بیشتر از آنچه که باید باشد، هست. قند بالا در خون می‌تواند باعث تخریب بسیاری از بخشهای بدن، شامل رگهای خونی شود. برخی عادات نادرست شیوه زندگی هم ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

کاویانی در ادامه ۷ مورد از عواملی که می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد، بیان می کند:

۱- سطح قند خون خود را تحت کنترل درآورید

کنترل سطح قند خونتان، خطر ابتلاء شما به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد دیابتی که سطح قند خونشان را هر روز چک می‌کنند، مطمئن می‌شوند که داروها و یا انسولین، رژیم غذایی و ورزش برای نگهداشتن سطح قند خون در حد طبیعی، عمل می‌کند.

۲- وزن خود را کم کنید و آن را پائین نگهدارید

دیابتی ها معمولا اضافه‌وزن و بیماری قلبی را با هم دارند. کاهش وزن کمک زیادی به رفع مشکلات سلامت می‌کند. به عنوان مثال در صورتی که به شما گفته شده باشد که فشار خونتان خیلی بالاست، کاهش وزن می‌تواند آن را پائین آورد. اگر سطح قند خون شما به سختی کنترل می‌شود، کاهش وزن می‌تواند کمک کننده باشد.

افرادی که اضافه‌وزن و چاقی در ناحیه کمر و شکم دارند نسبت به افرادی که وزن اضافه آنها در ناحیه باسن و رانها است، در معرض خطر بیماری قلبی بیشتری هستند.کاهش وزن حتی در حد ۵ کیلوگرم، می‌تواند به کاهش خطر ابتلای شما به بیماری قلبی کمک کند.

۳- سطح کلسترول خود را کاهش دهید

کلسترول یک ماده چرب است که بدن شما از آن برای محافظت از اعصاب، ساختن اندامکهای سلولی و تولید هورمونهای خاص استفاده می‌کند. تمام کلسترولی که بدنتان نیاز دارد را کبد می‌سازد. کلسترول موجود در غذایی که می‌خورید ( مانند تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات) اضافی است. کلسترول بسیار زیاد در خون می‌تواند سرخرگهای شما را مسدود کند.

کلسترول بد یا LDL-c  (لیپوپروتئین با دانسیته پائین)، کلسترولی است که می‌تواند سرخرگهای شما را ببندد و منجر به بیماری قلبی شود. کلسترول خوب یا HDL-c  (لیپوپروتئین با دانسیته بالا)،کلسترولی است که کلسترولهایی که مورد نیاز نیستد را از بافتهای بدن شما حمل می‌کند. این کلسترول خطر بیماری قلبی شما را کاهش می‌دهد.

۴- وقتی کلسترول بالاست، چه کار کنیم؟

شما باید مقدار چربی و غذاهای غنی از کلسترولی را که می‌خورید، محدود کنید. کتابهای آشپزی زیادی در دسترس است که حاوی دستور پخت غذاهای کم‌چربی و کم‌کلسترول و پیشنهادهایی برای وعده های غذایی است.

اگر شما نیاز به کمک دارید که چگونه رژیم غذایی خود را تغییر دهید، پزشک شما ممکنست شما را به یک رژیم‌درمان ارجاع دهد. اگر رژیم غذایی به تنهایی کلسترول خون شما را پائین نمی‌آورد، در این صورت شما و پزشکتان می‌توانید راجع به داروها با هم صحبت کنید.

۵- فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

همانند غذاخوردن بر مبنای یک رژیم غذایی سالم، ورزش نیز به شما در حفظ سطح قند خونتان در حد طبیعی کمک می‌کند و خطر بیماری قلبی را در شما کاهش می‌دهد.

اگر شما رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن تغییر داده اید، ورزش می‌تواند به شما در کاهش وزن سریعتر کمک کند. شما و پزشکتان می‌توانید ورزشهایی را که به بهترین نحو برای شما کار می‌کند و مناسب و ایمن است، برنامه‌ریزی کنید. نیازی نیست به ورزشگاه بروید یا وسایل ورزشی گرانقیمت برای انجام ورزش خوب داشته باشید. از پله بالارفتن به جای استفاده از آسانسور نیز کار خوب دیگری برای انجام است.

۶- فشار خون خود را کنترل کنید

افراد دیابتی اغلب فشارخون بالا هم دارند. فشار خون بالا یک عامل خطر بزرگ برای سکته مغزی است. این مورد نیز خطر ابتلای شما به بیماریهای قلبی و کلیوی را افزایش می‌دهد.

تغییراتی در شیوه زندگی که سطح قند خون را کنترل می‌کند و خطر ابتلاء شما به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، ممکن است همچنین فشار خون شما را در حد سطوح مناسب و ایمن، حفظ کند. کاهش وزن و ورزش مهم هستند. هر قدر شما بیشتر وزن کم کنید، همانقدر هم فشار خونتان کاهش می‌یابد. همچنین مصرف نکردن الکل هم مهم است.

۷- اگر سیگار می‌کشید، آن را متوقف کنید

سیگار کشیدن برای هر کسی بد و مضر است ولی برای افراد دیابتی بدتر است زیرا به رگهای خونی آسیب می‌رساند. اگر شما دیابتی هستید و سیگار هم می‌کشید، خطر ابتلا به بیماری قلبی خود را دو برابر می‌کنید. علاوه براین، اگر شما زمانی که تلاش می‌کنید سایر عوامل خطر را کاهش دهید ( مانند کاهش وزن اضافی)،  به سیگار کشیدن ادامه دهید، نخواهید توانست به مقدار زیادی ورزش کنید و آنقدر که لازم است وزن خود را کاهش دهید.

بیماری قلبی

پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی ,پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی ,پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی,پیشگیری از بیماری های قلب و عروق ,راه های پیشگیری از بیماری

کاویانی در پایان گفت: دیابت و بیماری قلبی با هم در ارتباط هستند. دیابت، اضافه‌وزن و فشار خون بالا هم با یکدیگر در مرتبط می­باشند. رژیم غذایی و ورزش روشهای خوبی برای کنترل سطح قند خون شما، کاهش فشار خونتان و کاهنده خطر ابتلای شما به بیماری قلبی هستند. زمانی که رژیم غذایی و ورزش به اندازه کافی کمک‌کننده نیستند، داروها می‌توانند به کنترل سطوح قند خون، کاهش سطوح کلسترول و کنترل فشار خون کمک کنند. شما می‌توانید با تلاش خودتان کمکهای فراوانی به سلامت خودتان بکنید.

بیماری قلبی

پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی ,پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی ,پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی,پیشگیری از بیماری های قلب و عروق ,راه های پیشگیری از بیماری

منبع: فارس

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *