بازدید این صفحه: 1321
درمان بی خوابی

بی خوابی و راه های مقابله با آن

بی خوابی و راه های مقابله با آن

 

 

 

 

وقتی روز به پایان می رسد و به رختخواب می روید، تنها چیزی که می خواهید این است که به خوابی عمیق  بروید. اما ساعت از سه بامداد هم می گذرد و علی رغم خستگی شما بیدارید! و این اتفاق هر شب تکرار می شود.

نگران نباشید؛ همه ما این حالت را تجربه می کنیم. معمولا اغلب افراد دچار بی خوابی های نیمه شب می شوند. سوال این جاست که چه چیزی باعث به وجود آمدن این حالت می شود؟ در ادامه به چند عامل که باعث بی خوابی می شود اشاره می کنیم. رعایت کردن این موارد می تواند به برطرف شدن این شرایط کمک کند.

گرما

بنیاد بین المللی خواب میگوید گرمی هوا باعث می شود افراد دیر تر به خواب بروند و یا به دلیل گرما از خواب بیدار شوند. برای جلوگیری از گرم شدن خانه پنجره های جلو و عقب خانه را  طی روز ببندید تا از ورود هوای گرم به خانه جلوگیری شود. هنگام خواب از لباس خوابی که مواد پلاستیکی دارند استفاده نکنید و ترجیحا از لباس های گشاد برای خواب استفاده کنید.

چند ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیک استفاده نکنید

چند ساعت قبل از خواب به خصوص در رختخواب از چک کردن ایمیل و شبکه های اجتماعی وکار کردن با وسایل الکترونیکی مانند موبایل، لپ تاپ، تبلت و تماشای تلویزیون بپرهیزید. نگاه کردن به نور صفحه نمایش این وسایل باعث می شود مغز شما تا ساعت ها بیدار بماند.

درمان بی خوابی

بی خوابی و راه های مقابله با آن

سوء هاضمه

اگر ار سوء هاضمه شبانه رنج می برید از خوردن میوه هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و سایر میوه هایی که اسیدی هستند  در شب بپرهیزید. این میوه ها به دلیل اسیدی بودن باعث ترش کردن می شوند که در نهایت منجر به این می شود که خواب راحتی نداشته باشید. بنا بر این از چند ساعت قبل از خواب از خوردن این میوه ها ویا آب آنها خود داری کنید. 

وعده غذایی چرب و سنگین

خوردن غذا های چرب و سنگین مانند پیتزا، برگر، سیب زمینی  سرخ کرده و سایر فست فود ها علاوه بر اضافه وزن چرخه خواب را هم مختل می کند.  غذاهای سنگین و چرب باعث ناراحتی معده ، سوء هاضمه و ترش کردن می شود که در نهایت خواب را دچار مشکل می کند.

مصرف کافئین

از آن جایی که کافئین تا چند ساعت در بدن می ماند، مصرف قهوه در بعد از ظهر یا عصر موجب بی خوابی در شب می شود. علاوه بر قهوه  سایر مواد کافئین دار که قهوه جزء مواد تشکیل دهنده آنهاست مانند بستنی های با طعم کاپو چینو نیز باعث بی خوابی می شود. اگر فکر میکنید که بدنتان در برابر مصرف کافئین حساس است از مصرف کافئین در بعد از ظهر پرهیز کنید.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

مترجم /شیوا نوری آذر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *