بازدید این صفحه: 1544
درمان آلرژی

انواع آلرژی و تشخیص علائم آن

انواع آلرژی و تشخیص علائم آن

 

 

  • حساسیت غذایی

حساسیت های غذایی و عدم تحمل مواد غذایی:

آلرژی غذایی یا عدم تحمل مواد غذایی تقریبا بیشتر افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب افرادی به مواد غذایی که می خورند واکنش آلرژیک نشان می دهند.

آلرژی به شیر :اگر از آلرژی نسبت به شیر رنج می برید از محصولات غذایی لبنی و شیر اجتناب کنید. پرهیز از لبنیات تنها راه جلوگیری از واکنش های آلرژیک  شیری مثل خس خس کردن ، استفراغ و کهیر است .

آلرژی به تخم مرغ: آلرژی به تخم مرغ مخصوصا سفیده ی آن در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است و واکنش های این آلرژی می تواند خفیف یا حاد باشد .

آلرژی به گندم : اگر شما به پروتئین گندم حساسیت دارید به شدت از آن و محصولات غذایی گندم دار پرهیز کنید. تنها راه برای جلوگیری از واکنش های آلرژیکی گندم که ناراحتی معده ، اگزما ، آلرژیک رتینیت ، برونکواسپاسم(علائم آسم مانند ) و حتی آنافیلاکسی هستند پرهیز از مصرف گندم است .

آلرژی به بادام زمینی : اگر شما به بادام زمینی آلرژی دارید از خوردن آجیل مخصوصا بادام زمینی و گردو پرهیز کنید.

آلرژی به ماهی : اگر پزشک شما بتواند تشخیص دهد به کدام  نوع ماهی آلرژی دارید شما تنها با پرهیز از همان نوع ماهی در رژیم غذاییتان می توانید آلرژی خود را کنترل کنید. اما در بیشتر افراد آلرژی به ماهی تنها آلرژی به یک نوع خاص ماهی نیست و باید از مصرف همه نوع ماهی پرهیز شود.

آلرژی به سولفیت : سولفیت یک ترکیب گوگرد داراست که ممکن است به طور طبیعی به مواد غذایی به عنوان نگهدارنده اضافه شود و ایجاد آلرژی کند.

آلرژی به سویا : این نوع آلرژی با مصرف دانه های سویا شروع می شود . دانه های سویا مثل لوبیا، لوبیا قرمز ، لوبیا سیاه ، لوبیا چیتی ، نخود ، عدس، شیرین بیان و بادام زمینی از خانواده ی حبوبات هستند .

آلرژی به پروتئین شیریا پنیر بدون چربی : اگر یک لیوان شیر یا یک تکه پیتزا باعث تورم لب ها ،کهیر یا علائم قابل توجه دیگری در شما می شود  امکان دارد به پروتئین موجود در شیر یا پنیر بدون چربی آلرژی داشته باشید.

درمان آلرژی

انواع آلرژی و تشخیص علائم آن

  • آلرژی فصلی

آلرژی در فصل بهار : معمولا در فصل بهار که فصل گرده افشانی گل هاست و درختان شکوفه می زنند؛ گرده در هوا پراکنده می شود و افرادی که به فصل بهار آلرژی دارند شروع به عطسه می کنند.

علائم آلرژی در فصل بهار عبارتند از :

  • آبریزش بینی
  • اشک چشم
  • عطسه
  • سرفه
  • خارش چشم ها و بینی
  • حلقه های تیره زیر چشم

آلرژی در فصل تابستان : اگرچه آلرژی در قصل بهار معمول تر است اما متاسفانه بسیاری از محرک های فصل بهار در تابستان هم باقی می مانند و باعث آلرژی تابستانه می شوند.

علائم آلرژی در تابستان تقریبا همان علائمی است که در بهار برای شما مشکل ایجاد می کند.

آلرژی در فصل پاییز: در این فصل عوامل آلرژی زا ممکن است کمی تفاوت داشته باشند . در حساسیت های پاییزی تست پوستی توصیه می شود . تست پوستی به این صورت است که پزشک روی پوست شما مقدار کمی مواد آلرژی زا قرار می دهد و اگر شما به آن ماده آلرژی داشته باشید پوستتان واکنش نشان می دهد . برای درمان آلرژی پاییزی می توانید از اسپری های استروئیدی بینی که که التهاب بینی را کاهش می دهند ، آنتی هیستامین ها که عطسه و خارش را متوقف می کنند و یا قرص ها و قطره های مخصوص استفاده کنید . داروهای ضد آلرژی بدون نسخه قابل خریداری هستند اما برای مصرف این دارو ها بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید دارو برای شما مناسب است یا نه .مثلا اگر فشار خون بالا داشته باشید داروهای ضد آلرژی برای شما نامناسب هستند.

آلرژی در فصل زمستان : با سرد شدن هوا شما بیشتر وقتتان را در خانه می گذرانید اگر گرد و غبار در خانه شما زیاد باشد می تواند باعث آلرژی شود بنابراین آلرژی در فصل زمستان بیشتر مورد توجه است . حتی غبارات میکروسکوپی که در تشک و ملافه رشد می کنند می توانند باعث بروز علائم آلرژی شوند. برای جلوگیری از آلرژی زمستانه می توانید حمام و دستشویی را با محلول هایی که سفید کننده دارند بشویید و یا برای کمک به کنترل گرد و غبار و کپک از دستگاه های مرطوب کننده که رطوبت خانه شما را حفظ می کنند استفاده کنید . فیلتر هوا می تواند هوا را از گرد و غبار پاک کند. هر هفته ملافه هایتان را در آب گرم (۱۳۰ درجه فارنهایت ) بشویید و از پوشش های ضد آلرژی روی تشک و بالش خود استفاده کنید.

 

 

 

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

مترجم / آرزو گمرک چیان

منبع : www.webmd.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *