بازدید این صفحه: 674
آزمایش های ضروری

آزمایش های ضروری برای بانوان

آزمایش های ضروری برای بانوان

 

 

همیشه این جمله معروف “پیشگیری بهتر از درمان است” را به یاد داشته باشید. بررسی های به موقع می تواند از بسیاری از بیمار ی ها مانند سرطان، دیابت و پوکی استخوان در مراحل اولیه جلوگیری کند. اینکه به چه نوع تستی نیاز دارید بستگی به سن، سابقه فامیلی، سابقه سلامتی خودتان و عوامل خطر زای دیگر دارد.

سرطان سینه

هر چه سریع تر متوجه این بیماری شوید درمان راحت تری خواهید داشت. اگر در دهه بیست یا سی خود هستید پزشک شما باید چک آپ را هر یک تا سه سال یک بار برایتان در نظر بگیرد. اگر علائم بیشتری داشته باشید نیاز به تست های بیشتری دارید.

مامو گرافی

ماموگرافی تستی با درصد اشعه X پایین است که به یافتن غده و کیست در سینه کمک می کند. در سن ۴۰ سالگی و بعد از آن انجام این تست هر سال یک بار ضروری است.

سرطان گردن رحم

با انجام مرتب تست پاپ اسمیر می توان از این بیماری جلوگیری کرد. گردن رحم یک راه باریک از رحم به سمت واژن است. تست پاپ اسمیر سلول های غیر  عادی را  که قبل از تبدیل به سرطان قابل از بین بردن هستند را می یابد.  اولین تست پاپ اسمیر باید در سن بیست و یک سالگی انجام شود و بعد از آن هر سه سال یک بار. اگر در دهه ۳۰ هستید هر پنج سال یک بار نیاز به این تست دارید. اگر از لحاظ جنسی فعال هستید نیاز به انجام آزمایش های مربوط به واژن در هر سال می باشید.

پوکی استخوان و تست تراکم استخوان

پوکی استخوان به شرایطی  اطلاق می شود که استخوان ها بسیار ضعیف و شکننده می شوند. زنان معمولا بعد از یائسگی دچار تراکم و پوکی استخوان می شوند. نشانه های اولیه این بیماری شکستگی های دردناک حتی در اثر کوچک ترین ضربات است.

تست مخصوصی برای اندازه گیری میزان استقامت استخوان ها وجود دارد که پوکی استخوان را قبل از بروز شکستگی تشخیص می دهد. همچنین میزان احتمال بروز شکستگی های آینده را نیز تخمین می زند. این تست برای تمامی بانوان بالای ۶۵ سال توصیه میشود.

آزمایش های ضروری

آزمایش های ضروری برای بانوان

سرطان پوست

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد که تشخیص و درمان به موقع آنها بسیار تاثیر گذار است. خطرناک ترین آنها ملانوما است که بر روی رنگ سلول های سطح پوست تاثیر می گذارد. مراقب هر گونه تغییر  در پوست خود باشید. به تغییراتی در شکل، رنگ و اندازه باشید. همچنین لازم است هرچند وقت یک بار به متخصص پوست مراجعه کنید.

فشار خون بالا

با بالا رفتن سن خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش می یابد؛ مخصوصا اگر اضافه وزن داشته باشید. فشار خون بالا باعث بروز حمله های قلبی می شود. پایین نگه داشتن فشار خون علاوه بر جلوگیری از بیماری های قلبی از ناراحتی کلیه نیز جلوگیری می کند. فشار خون طبیعی در افراد بالغ ۱۲ بر روی ۸ می باشد. فشار خون بالای ۱۴ فشار خون بالا تلقی می شود.

دیابت نوع دو

دیابت ممکن است باعث بیماری های قلبی و کلیه، نابینایی و مسائل جدی دیگری شود.  دیابت از طریق رعایت رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و دارو قابل کنترل است؛ مخصوصا اگر به موقع تشخیص داده شود. دیابت نوع ۲ معمولا در بین بزرگسالان رایج تر است. دیابت نوع ۱ بیشتر در کودکان و نوجوانان بروزمی یابد. قند خون نرمال در حالت ناشتا باید بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد. میزان بالاتر از ۱۲۶ نیازمند آزمایش ها و انجام تست های بیشتر برای تشخیص دیابت می باشد. انجام آزمایش های دیابت در سن ۴۵ سالگی هر سه سال یک بار انجام شود. اگر سابقه فامیلی دیابت دارید انجام تست هارا با مشورت پزشک از سنین پایین تر شروع کنید.

آب سیاه

آب سیاه یک بیماری چشمی است که زمانی که فشار داخل چشم بالا می رود اتفاق می افتد. اگردرمان صورت نگیرد به عصب های بینایی آسیب وارد شده و باعث کوری می شود. معمولا علائمی ندارد تا اینکه دید دچار مشکل می شود. زمان شروع انجام این تست بستگی به عواملی مانند سن و سابقه فامیلی دارد. اگر سابقه فامیلی ابتلا به این بیماری را ندارید درسن ۴۰ سالگی این تست را انجام دهید.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

مترجم / شیوا نوری آذر

منبع : www.webmd.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *