بازدید این صفحه: 986
کیست تخمدان و درمان آن

علائم ابتلا به کیست تخمدان و راه تشخیص آن

علائم ابتلا به کیست تخمدان و راه تشخیص آن

 

 

کلمه کیست اشاره به یک ساختار کیسه مانند که محتوی آب، گاز یا مواد نیمه مایع است، دارد. اندازه کیست ها متفاوت است. آنها می توانند بزرگ و یا بسیار کوچک باشند. این کیست ها در اکثر موارد خوش خیم هستند و سلامتی را تهدید نمی کنند و فقط باعث بروز علائمی مانند عادت ماهیانه نا منظم، تهوع واحساس درد هنگام رابطه جنسی می شود. اما در مواردی این کیست ها  خطرناک و دردناک بوده و نیاز به درمان سریع و جدی دارند. 

 

شناختن علائم کیست تخمدان

 

یکی از رایج ترین نشانه های کیست تخمدان احساس ناراحتی و درد در ناحیه شکم است. ممکن است این ناراحتی ها به صورت دل پیچه و یا احساس فشار در ناحیه زیر شکم بروز پیدا کنند . از دیگرنشانه های وجود کیست تخمدان اضافه وزن بدون توجیه و ناگهانی است. درد های ناگهانی و تیر کشیدن سمت راست یا چپ قسمت پایین شکم  و یا هر دو سمت از دیگر نشانه های این بیماری است.

یکی دیگر از نشانه ها دشواری در هنگام دفع ادرار و مدفوع است. این علائم می توانند به صورت فشار بر روزی مثانه هنگام ادرار احساس شود که منجر به بالا رفتن دفعات ادرار می شود. توجه داشته باشید که پارگی کیست با درد شدید و ناگهانی و  تهوع و استفراغ همراه است.

کیست تخمدان چه عوارضی دارد

کیست تخمدان چه عوارضی دارد

عواملی که احتمال ابتلا به کیست را افزایشمی دهد عبارت اند از:

 

سابقه قبلی کیست

عادت های ماهیانه نا منظم

شروع قاعدگی زود تر از ۱۲ سال

تیروئید کم کار

استفاده از تامیکسوفن برای درمان سرطان سینه

سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات حاوی تنباکو

بیماری های عفونی مزمن

توصیه می شود در صورت بروز هریک از نشانه ها برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید زیرا نشانه ها و علائم کیست تخمدان به راحتی قابل تشخیص نیستند. برای اطمینان بیشتر و تشخیص دقیق تر از معاینه لگنی و یا آزمایش هایی مانند سونو گرافی استفاده می شود. در بیشتر موارد کیست ها خود به خود ویا با مصرف دارو از بین می روند و فقط حدود ۱۰ درصد از زنان نیاز به جراحی برای خارج کردن کیست پیدا می کنند.

 

 

 

 

منبع : برگرفته از کتاب بیماری های زنان نوشته دکتر پرویز قره خانی-دکتر سید اصغر ساداتیان

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *