بازدید این صفحه: 1050
علت ابتلا به زردی در نوزادان

درمورد زردی نوزادان بیشتر بدانید

درمورد زردی نوزادان بیشتر بدانید

 

 

بیماری زردی نوزادان زرد شدن پوست و چشم آن هاست. این بیماری بسیار معمول است و در نوزادانی که سطح بیلی روبین بالایی دارند رخ می دهد. بیلی روبین یک نوع رنگدانه است که رنگ زرد ایجاد می کند و از تجزیه طبیعی سلول های قرمز خون به وجود می آید.
در اغلب موارد بیماری زردی در عرض دو تا سه هفته ناپدید می شود اما اگر این بیماری بیش از سه هفته طول بکشد می تواند نشانه ی بیماری زمینه ای باشد یا به آسیب های مغزی دیگر منجر شود به همین دلیل توصیه می شود در روزهای ابتدایی تولد حداقل ۸تا۱۲ بار در طول روز به کودک شیر داده شود.علاوه بر این، سطح بالای بیلی روبین می تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی، فلج مغزی و یا آسیب های مغزی دیگر قرار دهد به همین دلیل توصیه می گردد که علائم حیاتی تمام نوزادان مبتلا به بیماری زردی قبل از ترخیص از بیمارستان و چندین روز پس از آن اندازه گیری می شود.

چه عواملی باعث بیماری زردی در نوزادان می شود؟

نوزادانی که شرایط زیر را دارند بیشتر درمعرض ابتلا به زردی هستند:
• نوزادان نارس و یا نوزادانی که قبل از هفته ی سی و هفتم بارداری بدنیا می آیند.
• نوزادانی که شیر مادر آن ها کافی نیست.
• نوزادانی که نوع خون آن ها با مادرشان متفاوت است.
و علل دیگر زردی عبارتند از:
• کبودی در هنگام تولد یا خونریزی های داخلی دیگر
• مشکلات کبدی
• عفونت
• کمبود آنزیم
• اختلال در سلول های قرمز خون نوزاد

درمان زردی در نوزادان

درمورد زردی نوزادان بیشتر بدانید

علائم زردی نوزادان چیست؟

اولین نشانه ی بیماری زردی، رنگ زرد پوست و چشم نوزادان است. این بیماری دو تا چهار روز پس از تولد شروع می شود و ممکن است در تمام بدن گسترش پیدا کند و به طور معمول سطح بیلی روبین بین سه تا هفت روز پس از تولد به اوج خود می رسد.
چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟
زمانی که نوزاد بیشتر از ۱۰۰ درجه ی فارنهایت تب داشته باشد و یا زردی رنگش شدیدتر شود و تغدیه اش ضعیف باشد و بی حال به نظر برسد ویا زمانی که نوزاد با صدای بلند گریه کند باید به پزشک مراجعه کرد.

زردی نوزادان چگونه درمان می شود؟

معمولا زردی خفیف به وسیله ی کبد نوزاد درمان می شود و تغذیه ی مکرر او (بین۸ تا ۱۲ بار در روز) بیلی روبین را از طریق بدن نوزادان دفع می کند.
اگر زردی حاد باشد به درمان های دیگری نیاز دارد که یک روش معمول، قرار گرفتن نوزاد زیر نور لامپ فلورسنت یا روش نوردرمانی(فتوتراپی) است. در این روش نوزاد روی تخت ویژه در زیر طیف نور قرار داده می شود و تنها پوشک و عینک محافظ دارد.
در موارد بسیار شدید، ممکن است لازم باشد خون نوزاد تعویض شود تا سلول های خونی آسیب دیده با سلول های سالم جایگزین شوند که می تواند گلبول های قرمز خون نوزادان را افزایش و سطح بیلی روبین را کاهش دهد.

کانال-مریض-خونه ;hkhg

مترجم: آرزو گمرک چیان

منبع: www.healthline.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *